• EdithGreen

När är det läge för barn?

Ja, som rubriken antyder så är barn något jag börjat fundera lite fram och tillbaka kring. Jag är 28 så tankarna börjar surra... Inom några år, kanske.

Viktigt för mig är:

- Ett stabilt förhållande, där man bestämt sig för att leva tillsammans resten av livet. (Jag skriver "bestämt sig" för jag tror att ett livslångt förhållande måste vila på en tudelad grund; dels att man älskar varandra och dels att man valt varandra för resten av livet.)

- En stabil vardag med bostad och jobb. Därmed inte sagt att man måste ha kommit så långt att man kommit precis dit man vill ännu.

- En stabilitet i sig själv. Man måste känna sig själv och ha en grundtrygghet.

Vad tycker ni är bra kriterier för att vara redo att börja försöka?

• Svar på tråden När är det läge för barn?
  • EdithGreen
    MissDoe skrev 2007-09-06 16:59:26 följande:
    Ang det med tidig dagisstart... har jobbat på dagis i nästan 3 år och aldrig träffat ett barn som mått dåligt av att ha börjar "direkt" vid ett års ålder. Alla barn skolas ju in med korta dagar och mamma eller pappa i personalrummet i början..
    Ja, det är är något som många "tycker" väldigt mycket kring, men jag brukar hänvisa till den där studien. Den är ju väldigt omfattande och resultatet klart intressant!
  • Troll-P

Tror inte att det finns ett "rätt" tillfälle. Däremot underlättar det om man har det bra ekonomiskt och ett stabilt förhållande.

Det som är viktigast för mig vad gäller barn är naturligtvis att hitta rätt person att skaffa (ursäkta uttrycket, vet att det är en gåva) barn med.

Jag hoppas verkligen inte att jag blir gravid innan vi gifter oss, men det är för att jag redan köpt klänningen och det får inte plats någon mage... ;) Skämt åsido så ville vi båda gifta oss innan och nu blir det så. Men hade jag blivit gravid innan så hade vi naturligvis blivit överlyckliga.

• EdithGreen

Troll-P skrev 2007-09-06 17:04:53 följande:

Skämt åsido så ville vi båda gifta oss innan och nu blir det så. Men hade jag blivit gravid innan så hade vi naturligvis blivit överlyckliga.
    Jag förstår hur du resonerar! Tänkte ni sätta igång någon gång i närtid efter bröllopet?
  • EdithGreen

Troll-P skrev 2007-09-06 17:04:53 följande:

Det som är viktigast för mig vad gäller barn är naturligtvis att hitta rätt person att skaffa (ursäkta uttrycket, vet att det är en gåva) barn med.
    Ja, det här verkar vi alla ganska eniga om! Det är ett bra kritera, helt klart
  • Troll-P

EdithGreen
    Eftersom jag fyllt 33 och han är 37 så kommer vi sluta med preventivmedel efter bröllopet. Om du undrar varför vi väntat ända tills nu med att gifta oss så är det för att vi träffades för två år sedan..

Att få barn är så himla stort och prioriteringarna kommer ändras. Vi tror att bröllopet blir en större upplevelse om vi gör det innan. Tror också att det är bra att ha gemensamma upplevelser innan, då har man det att minnas när man varit vaken en vecka för att barnet har kolik...

• EdithGreen

Troll-P,

Grattis til ditt fynd för två år sedan

Ja, jag tycker det låter som en utmärkt bra plan! Själv vill jag också gifta mig först, och det har varken att göra med tradition eller religiös tro för min del, utan för att jag tycker att det är viktigt att man faktiskt _väljer varandra_ innan man sätter gemensamma barn till världen. De flesta som lever i en seriös relation tänker självklart att det ska vara länge, men att gifta sig ser jag som en process då man verkligen får tänka igenom det hela och göra ett aktivt val. Och det är inte så tokigt.

Barn är ju dessutom tusen gånger större än giftemål, så då är det väl helt rätt ordning

• Troll-P

EdithGreen

Låter som att vi tycker lika på denna punkten!

Förstår inte de som tycker det är ok att få barn tillsammans men tycker att giftermål är ett för stort steg att ta... Att få barn tillsammans är ju mycket större! Det beslutet går ju inte att ångra.

• l i s a

EdithGreen och Troll-P! Jösses, här var det folk som tänker som jag!

"Att få barn är så himla stort och prioriteringarna kommer ändras. Vi tror att bröllopet blir en större upplevelse om vi gör det innan. Tror också att det är bra att ha gemensamma upplevelser innan, då har man det att minnas när man varit vaken en vecka för att barnet har kolik..."

Japp! Så har vi också tänkt. Med en vigsel och de löften vi gett har vi det att "falla tillbaka" på om/när? småbarnsåren blir tunga.

"Jag tycker att det är viktigt att man faktiskt _väljer varandra_ innan man sätter gemensamma barn till världen."

Absolut. En vigsel är "symbolisk" på ett annat sätt än att skaffa barn. Jag har känt som så att om vi inte är redo att lova "i nöd och lust" högt och ljudligt så är vi inte redo att "skaffa" barn. Att faktiskt ha gjort ett VAL, att symboliskt och socialt ha lovat varandra inför nära och kära att satsa har för mig, och oss, varit mycket viktigt, speciellt med tanke på eventuell tillökning i framtiden. (Men HADE ett barn blivit till ändå så hade det givetvis varit vansinnigt välkommet).

• l i s a

hehe... "Oj, vad konstigt mitt citat blev...
    Jag sitter ju och programmerar halva dagarna så jag tänkte att det var nog bara att klippa och klistra i taggarna, men nehej nu vet jag bättre." Jag är visserligen inte programmerare men en hel del html har jag grejat med... trodde också att det bara skulle vara att klippa och klistra, men icke Jag kör på det gamla hederliga sättet

• lillamillan

Det där med fast jobb vet jag inte om det är något man måste ha...dom grundar väl på senaste årets inkomst va?
    (eller nåt sånt)
    man kan ju jobba rätt mkt även som timvikarie....

Svar på tråden När är det läge för barn?