• EdithGreen

När är det läge för barn?

Ja, som rubriken antyder så är barn något jag börjat fundera lite fram och tillbaka kring. Jag är 28 så tankarna börjar surra... Inom några år, kanske.

Viktigt för mig är:

- Ett stabilt förhållande, där man bestämt sig för att leva tillsammans resten av livet. (Jag skriver "bestämt sig" för jag tror att ett livslångt förhållande måste vila på en tudelad grund; dels att man älskar varandra och dels att man valt varandra för resten av livet.)

- En stabil vardag med bostad och jobb. Därmed inte sagt att man måste ha kommit så långt att man kommit precis dit man vill ännu.

- En stabilitet i sig själv. Man måste känna sig själv och ha en grundtrygghet.

Vad tycker ni är bra kriterier för att vara redo att börja försöka?

• Svar på tråden När är det läge för barn?
  • Tiidan

Tess 08
    Näe:) klart inte åldern har nån betydelse men jag skulle nog vilja ha samma åldersskillnad till mina barn som jag har till min egen mamma.

Hehe appropå ingenting så vaknade jag mitt i natten en gång när jag var liten och grät för jag visste inte om min mamma var 27 eller 72 för jag visste bara att det var de siffrorna hon var och jag blev livrädd för att hon skulle dö snart.:)

• 0205

Vi har en rätt konstig syn på att skaffa barn i dagens samhälle.
    Idag "skaffar" vi barn när man egentligfen blir välsignat (eller vad du väljer att kalla det) med ett.

Håller med många som skrivit här innan, kan mycket väl vara så att när man får reda på att man är gravid så är det inte mycket av den illusion man byggt upp av vad man tror/anser är viktigt som räknas längre..

Men givetvis finns det vissa förutsättningar som gör det mer enkelt för en och familjen man bygger upp, det ska man inte bortse från, men man ska inte stirra sig blind på det heller.

• EdithGreen

Jag förstår precis hur ni som säger att man inte ska planera så mycket utan ta det som det kommer, resonerar.

Men ändå, i praktiken så sitter jag ju här med spiral, och visst kan jag "ta det som det kommer", men det lär ju inte resultera i något småfolk i så fall

• 0205

Om man bortser från självklara saker som att det kan vara svårt att bli med barn om man använder preventivmedel, dock inte omöjligt! så är det just frågor som "när är det läge för att skaffa barn?" som verligen beskriver vilken attityd vi har gentemot att få barn i dagens samhälle.

Jag skrev det förut men skriver det igen, förr i tiden blev man välsignat med ett barn idag skaffar man ett.. det är en stor skillnad.

EdithGreen skrev 2007-09-06 15:24:20 följande:
    Jag förstår precis hur ni som säger att man inte ska planera så mycket utan ta det som det kommer, resonerar.Men ändå, i praktiken så sitter jag ju här med spiral, och visst kan jag "ta det som det kommer", men det lär ju inte resultera i något småfolk i så fall
  • Nilka

Tror man känner när man är mogen!? eller??

Jag resonerade som många av er innan att jag va tvungen o ha allt fixat men så träffade jag min älskling o allt gick fort o allt känns så underbart! Vill absolut inte ha det annorlunda även om jag fick välja!

• thalia82
    EdithGreen skrev 2007-09-06 10:10:34 följande:
    Thalia82,Jag förstår hur du känner angående tidig dagsigång, men titta här:www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jspDet verkar som om det är bra för barn att börja tidigt på dagis. Däremot är det nog bra om man mjukstartar med korta dagar...
    *s* själv har jag aldrig gått på dagis, men det går rätt bra för mig ändå. ;)
  • l i s a

Mäh! Precis samma sak slog mig för något halvår sedan!!!! "Själv kom jag på för några månader sedan att (och jag vet att det låter märkligt att plötsligt inse detta...) för varje år man väntar med barn så får man ett år mindre med sina barn och eventuella barnbarn. Som sagt, det är ju ganska självklart, men jag hade aldrig tänkt på det tidigare."

Jag är också 28 och har samma kriterier som du för att skaffa barn. Jag är på sätt och vis ganska trött på argumentet att "det är så många som väntar på rätta tillfället och sen går det inte". Tja, det finns många som kör för fullt utan "perfekt" tillfälle och det ändå inte går, och många som inte väntar på "rätt tillfälle" och får det jättejobbigt med ekonomi, förhållande etc.

Vissa grundpelare tycker jag att man kan sträva efter. Så som ett stabilt och sunt förhållande både till sin partner och sig själv. Stabil ekonomi (så gott det går att överskåda, man kan ju bli arbetslös eller sjuk eller vad som helst såklart.). Själv tycker jag att jag uppfyller nr 1 och nr 3 av dina kriterier men tyvärr inte nr 2. Vår ekonomi är visserligen "stabil" men jag är arbetslös och det känns INTE som ett bra läge att börja skaffa barn då jag inte har en någorlunda trygg anställning. Så, vi väntar. I alla fall ett tag till.

• EdithGreen

l i s a skrev 2007-09-06 15:42:59 följande:

Mäh! Precis samma sak slog mig för något halvår sedan!!!!
    [/citat]

Vad kul att vi plötsligt slog av denna självklarhet båda två

l i s a skrev 2007-09-06 15:42:59 följande:
    [citat]
    Jag är på sätt och vis ganska trött på argumentet att "det är så många som väntar på rätta tillfället och sen går det inte". Tja, det finns många som kör för fullt utan "perfekt" tillfälle och det ändå inte går, och många som inte väntar på "rätt tillfälle" och får det jättejobbigt med ekonomi, förhållande etc.
    Jag håller med dig, jag är också lite trött på det argumentet. Det ligger givetvis mycket tänktvärd sanning i det, men ändå... Har man väl börjar med preventivmedel så krävs det ju ett beslut att sluta med det, och det gör man ju vid ->ett tillfälleperfekt tillfälle
  • MissDoe

Ang det med tidig dagisstart... har jobbat på dagis i nästan 3 år och aldrig träffat ett barn som mått dåligt av att ha börjar "direkt" vid ett års ålder. Alla barn skolas ju in med korta dagar och mamma eller pappa i personalrummet i början..

• EdithGreen

Oj, vad konstigt mitt citat blev...
    Jag sitter ju och programmerar halva dagarna så jag tänkte att det var nog bara att klippa och klistra i taggarna, men nehej nu vet jag bättre.

Svar på tråden När är det läge för barn?