• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • A.M.

PKU testet tas som blodprov när bebisen är några dagar gammal. Jag tror ur en åder på handloven.

Apgar är väl de där siffrorna bebisen får när den precis öär nyfödd - med utgångspunkt från färg, pigghet osv

Känns som om jag borde ha bättre koll än så här osäkert - mne man glömmer så fort ...

• sweetstreet

Detta hittade jag om PKU. www.sos.se/SMKH/1996-29-007/1996-29-007.htm

"Fenylketonuri (på latin phenylketonuria, PKU, ibland benämnd Föllings sjukdom), upptäcktes 1934 av den norske läkaren Asbjörn Fölling. Han undersökte två syskon med svår utvecklingsstörning och kramper och kunde fastställa att de utsöndrade fenylketoner, en ovanlig nedbrytningsprodukt av aminosyran fenylalanin, i urinen. Vid fenylketonuri råder brist på ett enzym som behövs för att omvandla fenylalanin till tyrosin, en annan aminosyra. Överskottet av fenylalanin lagras i blodet och skadar hjärnan. Utan behandling utvecklar barn med fenylketonuri en allvarlig hjärnskada. Den tyske läkaren Horst Bickel visade vid försök i England på 1950-talet att hjärnskadan helt kan förhindras med en tidig, och som regel livslång, dietbehandling.

Fenylketonuri förekommer i olika former och av olika svårighetsgrad. Behandlingen - dietens utformning och hur länge den måste ges - är beroende av sjukdomens svårighetsgrad och måste utformas individuellt för varje barn.

På 1960-talet utvecklade den amerikanske mikrobiologen Bob Guthrie en enkel metod att undersöka blodprov från nyfödda för att tidigt identifiera barn med fenylketonuri. Provtagning av samtliga nyfödda inleddes i Sverige 1965.

I Sverige föds cirka 5 barn med fenylketonuri per år eller 5 per 100 000 nyfödda. Totalt har drygt 200 barn med fenylketonuri upptäckts sedan 1965 genom undersökning av nyfödda."

• sweetstreet

Jag känner faktiskt ett par vars andra vänner fick ett barn med PKU. De upptäckte det dock i tid just pga av PKU-testet, så barnet klarade sig utan hjärnskador! Men det är ju ganska komplicerat med kosten sedan ändå. Barnet får ju inte äta några proteiner i kosten utan har specialkost. Så det är ju ganska bökigt. Men det går ju iallafall!

Man är väldigt ofta glad när man tänker på att man lever i en tid och en del av världen där man har kusnakp och kan få hjälp!! :) Tänk vad många barn som annars inte skulle klarat sig!

• sweetstreet

Ja det gäller ju även förlossningar. Jag har insett att jag flera vänner som jag inte ens vet skulle ha klarat sig eller barnen om man levt innan den moderna sjukvården fanns. Förlossningarn som där de inte öppnat sig tillräckligt så till slut fick det bli akutsnitt. Jag menar tänk om detta hänt ute på någon åker eller så på 1800-talet?! Då vet man inte hur utgången blivit.
    Inte konstigt att just barnöverlevnaden samt överlevnaden för födande kvinnor har ökat så mycket sedan sjuvården utökats och blivit mer modern.

• sweetstreet

Man behöver ju inte ens vara så drastisk utan enbart fundera på detta med smärtlindring. En av mina bästa vänner var i Tanzania och fick där vara med om en förlossning. Där var det rena naturkrafter som gällde. Mamman födde i en "hydda" enbart med hjälp av kvinnliga släktingar och vänner.

• sweetstreet

Men shit nu blev jag jualldeles insöad på detta med förlossningar i allmänhet!!! :o
    Så jag glömde att säga att:

HEEEEEJ BS!!!!!!!!

Det var verkligen kul att du tittade in och berättade hur allt gått!! :)
    Låter som en pärs men eftersom din dotter verkar må bra så måste man väl ändå säga att det gick BRA!!!!!! :) :) :)

Stort GRATTIS! Och hoppas ni får det riktigt mysigt nu under första "lära-känna-varandra" perioden! :)

KRAAAAM!!!!!

• sweetstreet

Piggelin!!

Det är ingen brådska. Du kan maila mig när du har tid.
    Hoppas du o Mugglan fick en härlig grillning vid havet ihop med makarna! :)

Själv sitter jag inne med AC:n igång. Har tagit det superlugnt och haft en ritkigt slapparmorgon.
    Förutom lite gymnastik i sänghalmen vilket var jädrigt härligt!!!!! :D :D :D :D :D

• start september

Stort grattis till BS!

Vad duktig du har varit som fick ut den stora lilla tjejen! Iris är ett jättesött namn!

Jättehäftig att få läsa om din förlossning, lite småskrämmande men ändå så otroligt fint!

• Victory

Grattis Brudsommar!!! Och härligt att hon nu äntligen är här och att pärsen är över!

• Storasystern

Grattis BS!!!! HUrra för lilla Iris!!! :) :)

Det är nästan skönt att jag ska ha barn i december och kan bada hela sommaren och inte har det så tungt än att det blir jobbigt!
    Jag mår prima, kanske en aning trött, men det är verkligen inget att klaga på! Ska slappa hela dagen idag! Hurra!

Svar på tråden När märker man av det?