• MissLovely

Bosniskt Bröllop! Hjälp!

Hej!

Det är så att jag ska gifta mig om ett år, och så mycket som jag längtar vill jag börja planera redan nu.

Undrar ifall det finns fler bosniska brudar här, som kan komma med tips och diskutera saker som behövs planeras. :)

• Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!
  • MissLovely

Tack MANDK

Det är sant och man kan hitta andra bra saker med, eftersom man är tvåspråkig. Det var ett tag sen, vart har alla tagit vägen? Något nått?

• LidaM

Hej tjejer

Tack Mandk för det fina hemsida.

förlåt att jag inte hört av mig men haft en fullt upp vecka.Jag har skadat min hälsena tjejer så måste vila och träna foten om jag ska kunna gå i kyrkan utan kryckor. Ska på lördag till butiken jag köpte min klänning och prova den och kolla hur den ser ut med underkjol.

Tänkte kolla om jag ska köpa underkjol i bosnien eller kroatien blir lite billigare.
    Ska dit om två veckor för presentera sambo ör släkten.

Hur är det med er?

Tjejer jag börjar få riktig panik nu inför bröllopet. Börjat att drömma massa konstiga drömmar att alltng blir katastrof. Skriv gärna roligt att titta och ser om ni har skrivit.

• Bröllopstokiig

Hej tjejer!!

LidaM, tråkigt att du har skadat dig, men hur allvarligt är skadan?
    Hoppas verkligen på att du slipper kryckorna i kyrkan. Men låt inte kryckorna förstöra bröllopsglädje

Ja tjejer...jag har också börjat drömma konstiga saker. I min senaste dröm fick vi svarskort från gäster som vi inte ens känner (någon Jenny och hennes kille ). Och i en annan dröm hade vi ingen musik till festen....aaaahhh!!
    Massa dumheter bara

LidaM, ska du åka bort över påsklovet till Bosnien? Jag skulle rekommendera dig att kolla priserna på underkjolen här innan du åker där nere. Jag köpte min underkjol begagnad (inte så dyrt) och den passar superbra. Och min mamma ska sy extra tyll så att ringarna inte märks.

Förresten, hur gör ni med musiken? Ni som gifter er med svensk man, vad ska ni ha för musik?

• LidaM

Jag har hittat en underkjol för 1500kr här som de tyckte i bröllops butiken att jag ska har under min klänning. Jag har aldrig provat min klänning med underkjol så tänkte göra det i helgen för att se hur det ser ut.
    Tänkte om jag kan spara lite pengar så kan jag köpa en ny klänning att ha på mig när min killes bästa kompis gifter sig.

När det gäller musiken så kommer vi har en inhyrd stereo disco anläggnin med blandat musik. men tnkte att min kusin ska spela några bosniska låtar också. Är det någon mer än jag som gifter sig med svensk kille? Hur ska ni göra med er efternamn?

• MANDK

Määhhh...1500 kr för en underkjol...det är mycket!!!
    Jag betalade 400 kr inkl. frakt..och det tyckte jag att det var dyrt. Kolla annonser, på tradera och här på BT så hittar du säkert en billigare.

• MissLovely

Hej Brudar, Vad roligt att vi är tillbaka igen :)

Hoppas det löser sig med skadad LidaM. Du får träna och jag tror att allt kommer att lösa sig :) Glädjen ordnar allt.

Det är bäst att kolla runt lite, annars kan du se ifall du kan hitta den underkjolen som dom i butiken rekomenderar dig i Kroatien. Där brukar dom ha orginalen i större städer som Split, Zagreb, Dubrovnik m.m. OCh det brukar vara billigare :)

Min m2b är också bosnisk, men vi kommer ha ett band som kan spela både bosnisk och utländsk musik, eftersom våra vänner har olika etniska bakgrunder. :) Vet ni någon fin bosnisk balad till valsen föresten? Vi vill ha en bosnisk, men hittar endast "Jedina moja, tebi sviram ja..jedina moja tebi pjevam ja.." om ni vet vilken jag menar??

Jag har ockxå drömt helt otroliga drömmar den senaste tiden. igår drömde jag att min blivande svärmor knuffade bort mig just när jag och min m2b skulle kyssas :S och jag och min svärmor kommer väldigt bra överrens egentligen :) konstigt

Vad ska ni ha för bordsdekoration?

• MANDK

Hej tjejer!!

NNNUUU måste jag skryta lite här
    Igår har vi köpt en ny bil...ojoj
    Det är kanske inte världens smartaste drag att köpa den nu så nära bröllopet, men men
    Ah...nu har jag sagt det

Så..till Edisa85 kan jag rekommendera låten "Mojoj ljubavi" av "Divlje Jagode", jag tycker att den låten är mycket vackrare än "Jedina moja".

"U moj svijet si dosla ti
    tiha kao suton blag
    moje misli i moj trag
    nasao je lik tvoj drag

Ispred nas dug je put
    nad njim bdije strepnja strah
    trazim njezni pogled tvoj
    dok te ljubim gubim dah

Sav nas put, moja ljubavi
    prati strah i sumnje dah
    tvoje misli nekud lutaju
    kuda vodi njihov trag."

Sedan tycker jag också att låten "Cesarica" av Oliver Dragojevic är en vacker balad. Cesarica har någon annan kille också sjungit, men jag tycker att Oliver sjunger bättre. Oftast är att jag lyssnar på texten och inte på själva musiken, så mina förslag kan verka lite "tantiga" men men...är en gammal romantiker
    I den här låten hörs så fint piano i bakgrunden...aaahhh

Här är texten:

"Zlatni konci litnje zore do?li su u njene dvore,da bi moju jubav budili.
    Sunce nek joj jubi lice lipo ka u cesarice,kad je ja ne mogu jubiti.

Zlatna mri?a njenog tila du?u mi je uvatila da je bacin nazad u more.
    Svake noći prije zore dolazim u njene dvore bile dvore svoje pokore.

Ref: Cilega ?ivota ja sam tija samo nju,
    da do njenog srca nađem put,
    Cilega zivota moje tilo je bez nje,
    ka cviće bez vode."

De två låtarna vill jag absolut ha på mitt bröllop.

Dekorationer har jag inte tänkt så mycket på...men en sak är jag säker på...vi ska ha en fin "blomkorg" på bordet där vi ska sitta och så hängande vacker vinrött tyg som hänger i vågor. Lite svårt att beskriva så här. Det ser mycket vackert ut i min fantasi

Nu ska jag jobba lite tjejer...men om jag kommer på någon mer fin låt så säger jag till.

• MANDK

Oj...nu såg jag att vissa bokstäver inte kunde visas...men jag tror att ni kan läsa och förstå texten ändå.

• LidaM

Hej tjejer

Vi ska hat vita linne dukar och serveter med blå tunna löpare i siden som jag köper i bosnien billigt. På borden ska vi harsmå låg vaser som vi har små blå sten ihop med flyttande ljus. Och sen så ska vi har lite större vaser med blå garbera md lite grönt i mellan. Sen ska det var lite större blombukkett på honörbordet med en stor låg uppsättning framför oss med blå och vita roser.

Tack Mandk för tips med låtar. Håller själv på letar låt till bosniska bröllopet. till den svenska har vi redan bestämmt allt.

Nu är det mindre än två veckor kvar till semester.Längtar...........

Ha en bra helg tjejer så hörs vi.

Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!