• MissLovely

Bosniskt Bröllop! Hjälp!

Hej!

Det är så att jag ska gifta mig om ett år, och så mycket som jag längtar vill jag börja planera redan nu.

Undrar ifall det finns fler bosniska brudar här, som kan komma med tips och diskutera saker som behövs planeras. :)

• Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!
  • MissLovely

Hej Brudar! Har ni haft en trevlig helg? :)

Tack för låttipsen MANDK. Jag håller med dig om att texten är väldigt fin. Blev helt galen i låtarna i helgen :) Nu måste vi bara bestämma oss också. Jag förstår vad du menar med tyget bakom ert bord. Vi funderar också på en sådan variant, fast utan vågorna då och så ska vi nog brodera in våra namn och datum och ha det bakom oss. På vårt bord ska vi ha blomdekoration som är format som ett hjärta, om ni förstår min beskrivning.

LidaM: hur har du tänkt dig dem flytande ljusen? är det vanliga stearinljus eller vilka ljus? Jag tycker det är så snyggt med flytande ljus så vi ska ha flytande ljus i brunt och vinrött. Sen ska vi ha rosor i alla tre färger som också flyter i mellanstora skålar som dekorationer.

Har ni bestämt färden mellan vigseln och festen? Vilken bil och när ska ni fotograferas?

• MANDK

Hej tjejer!!

Nu är våren här, det är så skönt ute, synd att man måste vara inne och jobba
    Tiden går så fort, är det bara jag som tycker så? Det känns som om att vi kommer aldrig att bli färdiga med allt

Vår festlokal finns knappt 500 m från kyrkan. Så vi ska ta en promenad till festlokalen. På väg dit går vi genom en allé...och det är jättevackert.

När det gäller fotografering så gör vi det innan vigseln. Vi gifter oss ganska sent, kl. 17, så det blir bättre ta det innan.

• LidaM

Hej tjejer

Känner också som MANDK att tiden går så fort. Vi ska gifta oss 15.00 så vi kommer också fota oss innan. Åka till en vacker starnd i närheten och ta bilder på oss själva och några bilder framför kyrkan med brudtärnor och bestman.

Vi kommer åka en gammal amerikansk bil som kommer att köras av min gamla handledare som är lite raggare men han är även polis så det blir roligt.

• brud070609

en liten fråga tjejer...kommer ni ha kicenje/revere till era gäster på era bröllop. Om ja, var och vad köper ni? Vad får ni betala? Finns det att köpa här i Sverige??

• MANDK

Vi ska inte ha det...fast att min kille ville ha det.

• MANDK

Men nu kom jag på en sak...ett litet tips bara.

De där näsdukarna kan du kanske sy själv...billig silkes-liknande tyg kan man köpa lite överallt. Man behöver inte 10m av den. Sedan kan man köpa rosmarin i krukan...jag tror inte att det kostar mycket... och sedan klippa blomman och sätt fast den i näsduken. Väldigt enkelt...

• brud070609

saken är den att en kompis köpt med sig från Bosnien..med en plast/sidenblomma och gröna barr-kvistar. Men det visade sig att kvistarna inte var av plast utan riktiga...de hinner nog torka på två mån..gifter oss i juni. Det är klart att jag kan byta ut de mot annat..men vet ej om jag orkar och hinner med

• Tajci78

hejsan tjejer, jag är halftbosnisk brud jag har en fråga hur kommer ni göra med era klänningar kommer ni skaffa dem i sverige eller väntar ni tills ni kommer ner.

• brud070609

jag gifter mig här i Sverige..så klänningen har också köpts här :)

• MANDK

Jag köpte min klänning här...har varit där nere bara 1 gång på 15 år. Så det känns helt naturligt att planera och köpa grejer här.

Förresten, har svarskorten börjat komma tillbaka? Hur många har ni bjudit och hur många har tackat ja??

Hur skulle ni reagera om en nära släkting väljer åka på semestern i stället för att komma på ert bröllop, trots att han/hon har erbjudit sig att hjälpa till??

• brud070609

det är inte många som hört av sig till oss, men ex de gäster som är från min sida har pratat med min mamma och sagt att de ska komma men att de kommer höra av sig till oss också..så den vägen räknat har jag fått svar från lite fler än hälften av gästerna. Men å andra sidan så var det för ca 1,5 vecka sedan som vi skickade ut inbjudan och det är typ 1 månad kvar på OSA-datumet

• MissLovely

Hej Brudar!

Nu är man tillbaka från semestern, helt utvilad och kan börja planera igen. :)

Vi kommer ha kicenje, eftersom det är det enda vi ska ha från den bosniska traditionen, finns inte så mycket annat. Vi har också köpt dem där nere, men har hört att det finns att köpa i balkanaffärer i större städer.

MANDK: Jag hade blivit väldigt besviken på den personen och pratat med honom/henne om det, så att du kan be någon annan hjälpa till istället.

Angående näsdukarna igen, kolla upp ifall det finns en sömerska från balkan som kan sy dem.

• MANDK

Hej tjejer...vart tog ni vägen?

Hur går det för er? Har ni börjat räkna dagarna?

• MissLovely

Heeeej!!

Jag är fortfarande här, vet ej var resten är. Inte än på ett tag. Har du börjat räkna??

Vad har ni kvar att göra??

Hur gick det sedan med släktingen?

Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!