• MissLovely

Bosniskt Bröllop! Hjälp!

Hej!

Det är så att jag ska gifta mig om ett år, och så mycket som jag längtar vill jag börja planera redan nu.

Undrar ifall det finns fler bosniska brudar här, som kan komma med tips och diskutera saker som behövs planeras. :)

• Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!
  • MANDK

Samma sak här, fast vi har kanske lite snålare version ändå
    Om vi bjuder bara våra närmaste, så blir vi max 25 st. Sedan tänkte vi bjuda våra svenska kompisar och hoppas att vi blir flera. Kyrkan, lokalen, fotograf och frisör är bokade, men sen finns det massvis grejer kvar att göra.
    Inbjudningar är försenade...ska försöka skicka iväg dem under veckan...Uhhh...vilket jobb det här med planering

• brud070609

Ja, jag vet. För 2 mån sen var jag rena vraket, ville fixa allt möjligt på en och samma gång, men nu har jag lugnat ner mig och det är faktiskt mycket skönare. Fast nu börjar jag sätta in i femmans växel igen :p Ska bara få min m2b att växla lika snabbt ;)

• MANDK

Hahaha, önskar bara att min blivande är lika engagerad. Jag har i stort sett fria händer...att göra, köpa planera hur jag vill. Men det är väl jag som snålar mer än han. Jag vill inte lägga så mycket pengar på själva bröllopet utan smekmånaden och ringar
    Vi ska satsa mer på oss själva än att få våra gäster att vara nöjda.
    Hoppas att du förstår vad jag menar

• brud070609

hehehe jag vet pracis vad du menar. Jag brukar säga: om 10 år kommer ingen att komma ihåg vad de åt och drack, men kort på oss kommer alla att ha och se hur vi var klädda..håret osv

Min kille vill vara med och bestämma allt...men i sin egen takt..och den är flera ljusår efter min ;)

• MANDK

Förresten, jag har en liten "privat" fråga. Hur gör ni med släktingar?
    Har föräldrarna, mor-/farbröder, fastrar/mostrar här? Är de bjudna?

Jag har mina föräldrar och min syrra här..och så en syrra till i Tyskland...så de är bjudna. Men vi har lite problem med sambos släkt. Vissa av dem bor här...vissa där nere...så vi har haft många diskussioner kring detta.

• brud070609

Jag har bara mina föräldrar o systrar här, de flesta andra bor därnere. Han har ganska mycket släkt här. Vi har gjort så att vi bjuder in de som är här och inga andra. Min moster från Australien har sagt att hon skulle vilja komma och likaså hans kusin från Kanada...men vi skickar inga inbjudningar till de utan kommer de så är de välkomna. Har jättemycket släkt därnere..kan inte bjuda alla, dels för att jag vet att de inte har råd att komma och jag kan inte betala för alla som skulle vilja komma, och dels för att jag inte orkar med att fixa visum och sådat till de, när jag ändå har massa annat att planera. Det kanske är fel att göra såhär men känns onödigt att skicka inbjudan till de när man vet att de inte kan komma

• MANDK

Min blivande har lite "tokig" släkt, hälften av dem pratar inte med varandra. Hans far och mor är skilda sedan 15-16 år tillbaka och de är långt ifrån vänner nu. Vi tänkte bjuda båda, men samtidigt vet vi att om båda kommer så kommer det att bli kaos. Ingen kan garantera att det inte kommer att bli bråk. Därför vägrar jag att betala biljetter till hans far för att komma hit. Om han kommer så är han välkommen...han blir inte skickad tillbaka men däremot betalar jag inte resan för 8 personer. Och sedan när de är här så måste vi ordna bostad, mat och presenter osv.

Du säkert vet hur det funkar i vår kultur..våra seder

Jag kanske låter lite bitchig nu, men tycker att jag har rätt. Om folk vill komma så får de se till att betala sin resa själv...de gör vi också när vi bjudna till dop,bröllop osv.

Mina faster och moster samt kusiner bjuder jag inte, eftersom jag har ingen kontakt med dem. Eller jag har kontakt med dem när de ringer och vill ha pengar . Och han själv har ingen vidare kontakt med sina kusiner och fastrar/mostrar.
    De som bor här de är bjudna, resten får vi väl strunta i.

• brud070609

Jag förstår. Nää, men det är ju eran dag. Gör det som känns rätt för er båda! Tänk inte på vad andra kommer att säga. Först tänkte jag skicka allmän inbjudan till alla kusiner osv nere i Bosnien, dock med betoning att de får fixa resa osv själva...mest för att det inte ska bli "jaha, hon gifte sig och vi blev inte ens tillfrågade om vi överhuvudtaget vill komma" Och jag är sån som gärna vill att alla ska vara nöjda och skulle nog ha svårt att försvara mitt val varför de inte blev bjudna. Men sen kom jag på att tre av mina kusiner gifte sig utan att de bjöd in mig, den ene faktist under tiden jag var på semester därnere. Och då var det inga problem alls att bestämma sig att jag inte skulle bjuda någon utav de!

Det är är dag! Den ska vara full av glädje och lycka. Den ska ni dela med de som ligger er närmast till hjärtat och de som vill att er dag ska vara speciell. Den som inte förstår det eller inte vill unna er det kan lika gärna stanna hemma!!!

• 30 juni 2007

En till bosnisk brud här! Är det någon av er som vet vad vi egentligen har för traditioner? Ska gifta mig med en svensk kille o vill att vi ska blanda svenskt-bosniskt men jag vet inte riktigt om vi har några traditioner....tråkigt i såna fall! Skulle vara kul att blanda, roligare för gästerna också.

• MANDK

Å, va roligt att det finns flera här.
    Välkommen brud 30 juni 2007.

Angående din fråga om tradition..ja du...jag tror att vi har lite olika traditioner beroende på varifrån man kommer. Jag och min sambo är ursprungligen från centrala delen av Bosnien och har liknande traditioner. T ex om min kille skulle vara från södra Bosnien då skulle de säkert bli lite annorlunda.

Förr 2 år sedan var jag på ett bosniskt/vietnamesisk bröllop och det var verkligen roligt. Vi var ca. 200 personer. Det var blandat men däremot en grej som tjejen valde...som är typiskt för våra bröllop är att alla gäster från hennes sida hade fått en vit satinblomma som man satte fast med en nål på vänstra sida. Det är något typiskt för våra bröllop...och jag vet att i Bosnien brukade man ge lite pengar som i gengäld för blomman. Fast i det här fallet hade man i gett några pengar.

Det finns säkert mer grejer som är traditionella men jag kan inte komma på något mer nu.

Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!