• MissLovely

Bosniskt Bröllop! Hjälp!

Hej!

Det är så att jag ska gifta mig om ett år, och så mycket som jag längtar vill jag börja planera redan nu.

Undrar ifall det finns fler bosniska brudar här, som kan komma med tips och diskutera saker som behövs planeras. :)

• Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!
  • LidaM

Hej tjejer.

Vad roligt att det finns flera från bosnien här. Jag ska gifta mig den 14juli i sverige och den 27 juli i bosnien. Hur ska ni göra?Berätta gärna mera om er.

• MANDK

Edisa 85:

Fotografen känner vi väl lite så där, men det är många på mitt jobb som rekommenderar honom. Vi har redan träffat honom och han visade väldigt fina bilder på brudpar. Hans hemsida funkar inte som det ska för tillfället, men om man går in på www.dalafotograferna.se så finns han där. Vi hade preliminärt bokad en till fotograf i fall det blir krångel med vår första alternativ.

Att filma bröllopet är jag inte riktigt sugen på. Det är mycket "tänk om"...som t ex att festen blir urusel och tråkig, att någon drar ett otrevlig skämt, eller att det blir bråk, att jag kanske säger fel namn i kyrkan osv.
    Om något sådant skulle hända, då skulle jag säkert bli väldigt ledsen varje gång jag kollade på filmen.
    Men om våra gäster vill filma...det får de gärna göra. Då är det deras ansvar.

Jag vet inte riktigt hur det funkar egentligen om man skulle hyra proffs att filma, men någonstans här på BT har jag läst att det var några från Göteborg som filmade och det var inte så dyrt...jag tror att de heter www.vigseldvd.se...något i den stilen.

Och så till LidaM:

Hur kan det komma sig att du gifter dig två gånger? Räcker inte med ett bröllop? Blir det inte för krångligt?
    Jag själv håller på att bli tokig av att planera ett bröllop här...och skulle säkert blir totalt galen om vi skulle gifta oss där nere. Det väl mer stressigt att planera något på distans.

Förresten, har ni planerat någon bröllopsresa??

• LidaM

Hej

Jag började planera mitt bröllop här i sverige redan i september och är nästan klar med allting. Min bosniska bröllop brja jag planera för en månad sen är lite stressigt men mina föreldrar största önskan var ett har mitt bröllop i bosnien och jag ville har mitt bröllop på svenska här så de fick vi göra både delarna. Jag gifter mig med en svensk kille så bli svenskt först sen bosniskt 13 dagar senare.
    Smekmånaden tar vi och åker från dubrovnik bil genom hela kroattiska kusten stannar på olika ställe och avslutar det hela med en helg i venedig. Har ni några planer? När ska ni gifta er?

• 30 juni 2007

Vi tänkte också åka på bilsemester på vår smekmånad. Men vi ska nog åka genom hela europa. Först till Frankrike, Spanien, Italien....så ska vi sova på de finaste hotellen i alla länder. Längtar! Vi ska önska oss pengar i bröllopspresent så att vi verkligen kan hitta på kul saker o äta massa god mat . Om vi orkar ska vi åka förbi Sarajevo också när vi är i Italien o hälsa på min farmor o farfar.

Måste fråga en sak. Brukar ni drömma om era bröllop? Jag har inte sovit ordentligt sen dagen vi bokade kyrka. Jag blir jättestressad av mina drömmar för det händer alltid massa oplanerade saker eller så har vi glömt att beställa mat eller nåt....en gång drömde jag att frisören färgade mitt hår rött o klippte HELT kort baktill o lämnade långt framtill. Jag grät så mycket så att jag vaknade o kunde inte lugna ner mig...jag måste vara knäpp eller nåt!

• MANDK

Tidigare skrev jag att vi gifter oss 070707 kl. 17
    Vi ville först gifta oss den 8:e juli men sedan insåg att det är en söndag, så det blev 7:e juli istället. Vi tänkte inte så mycket på 0707 då, men sen insåg att det var rätt fränt
    I kyrkan fick vi välja mellan att ha vigseln kl. 14 eller 17. Så vi valde kl. 17 då har vi mer tid för oss mitt på dan.

Vi har inte planerat klart hur vi ska göra med vår bröllopsresa. Det finns planer på att bila genom Europa till hösten, när semesterfebern har lagt sig. Ingen brådska eller stressig resa, härifrån till Tyskland och stanna där några dagar på något mysigt ställe, sedan till Österrike, jag vill gärna se Graz och Wienna...sedan fortsätter vi till Kroatien och ta hela adriatiska kusten.

Men vi har ett litet problem, min sambo ska söka svenskt medborgarskap i juli, så vi får hoppas på att han får det fram till september.
    Om det inte skulle funka, så åker vi till varmare bredgrader..gärna Aruba

• MANDK

Hahaha...jag får också mardrömmar ibland . Senaste drömde jag om att vi gjorde slut precis vid altaret, att han lämnade mig. Sedan hade jag drömt om att min brudklänning har blivit utbytt och jag fick en RIKTIG färgglad klänning med någon fånig hatt. Usch!!

Tur att det är bara mardrömmar!!

• 30 juni 2007

ja verkligen!!!! Men alla mina mardrömmar har gjort att jag har gjort en stooor pärm där ALLT som måste fixas står så att jag inte ska glömma nåt.

Jag måste hitta nån sömmerska som är "prisvärd". Har inte hittat några klänningar till mina tärnor så vi får nog sy upp de istället. Förstår inte varför allting måste vara så mycket dyrare i Sthlm än i resten av Sverige.

• MANDK

Bor du i Sthlm-område?

Jag ska ha två tärnor..min och sambos syster. Eftersom jag vill att de ska bära mörkröda klänningar så har jag erbjudit mig att betala för dem. Men vi hyr dem från Klädpriaten i Gävle.
    Att hyra kostar 900 kr och när man "bokar" klänningen så betalar man 200 kr. Och resternade 700 betalar man sedan när man lämnar klänningen.

Min klänning har jag beställt från Kina, vill inte lägga ut så mycket pengar på en klänning som jag ska bära i några timmar.
    Sambo ska hyra sina kläder hos Klädpiraten och jag tror att det kostar 1900 kr för frock coat.

Hur ser eran budget ut? Snålar ni som jag eller blir det ett riktigt påkostat bröllop? Vad blir det dyraste?

Jag tror att det dyraste för mig är min ring som vi ska beställa snart. Hur mycket betalar ni för smink och frisyr?

• 30 juni 2007

När vi först började planera sa vi att vi skulle snåla men sen blev det inte riktigt så. Jag hade tänkt beställa min klänning från Millybridal men hittade min drömklänning på Drottningg. i sthlm som kostade 8500 (mamma betalade ) Sen kommer jag köpa ett par ganska dyra skor också, jag älskar skor! Frisören jag ska gå till, som jag också har bokad, vet jag inte hur mycket det kommer att kosta för det ville min mamma också betala. Däremot ska jag få sminka mig gratis eftersom min bästa kompis är make-up artist.

Den här helgen MÅSTE vi skicka iväg inbjudningarna men jag tror inte att vi kommer hinna. Vi ska göra en hemsida o vill skriva in adressen i inbjudningarna så vi får se hur det går.

Jag har faktiskt lite ångest över hur mycket allt kommer att kosta till slut ändå men våra föräldrar kommer hjälpa oss lite o man gifter sig bara en gång ,eller? Det är bara det att jag inte vill känna efter bröllpet att jag har missat nåt. En kompis till mig som gifte sig för ett år sen bestämde sig för en enklare klänning o så o efter bröllopet ångrade hon att hon inte hade gjort allt lite "större o finare". Det vill inte jag känna. Får skuldsätta mig istället...

• MANDK

En sak blev jag fundersam på:-/

Är det bara mina föräldrar som inte hjälper mig ekonomiskt?
    I för sig tidigare hade vi sagt att vi står för hela kalaset. Och mina föräldrar tänker ge oss någon större summa pengar i present (som jag hade redan planerat att placera rätt)
    Jag har t o m sagt att de inte behöver det heller, eftersom de har andra saker att tänka på.

Mina föräldrar är inte särskillt rika, jag själv tjänar nästan lika mycket som mina föräldrar tillsammans. Så för mig kändes det helt rätt att tacka nej till någon ekonomiskt hjälp.

Hår och makeup har jag bokat och de kommer att kosta 2500 kr. Och då ingår provsminkning och provuppsättning samt att jag blir bjuden på nån dricka och frukt.

Än så länge har vi inte rört vårt sparande, fast att vi hade köpt en del grejer. Klänning, skor, förlovningsringar, tyg att sy löpare, lite dekorationsgrejer, inbjudningskort och våra underkläder är betalda.

Lokalen, bygdegård, där vi ska ha festen, kostar 1500 och då inklusive porslin och allt annat. Städning får vi väl sköta själva.

Jag räknar med att bröllopet går på 50000.
    Men vi får väl se hur mycket kommer maten och dryckan att kosta.

Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!