• MissLovely

Bosniskt Bröllop! Hjälp!

Hej!

Det är så att jag ska gifta mig om ett år, och så mycket som jag längtar vill jag börja planera redan nu.

Undrar ifall det finns fler bosniska brudar här, som kan komma med tips och diskutera saker som behövs planeras. :)

• Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!
  • brud070609

en annan tradition, som vi dock inte kommer att följa, är det här med att ett följe med mannes gäster åker och hämtar bruden, bilarna smyckas ut med blommor mm och sen tutar man genom hela stan ända fram till bröllopslokalen/kyrkan/rådhuset. Sedan även det som MANDK nämnde med utsmyckning av gäster med en blomma och så får gästerna lägga en peng för det. I stället för ris brukar man kasta småmynt och godis över brudparet. Hmmm..ska komma på mer..ge mig en liten stund bara....

• MANDK

Hahaha, försöker föreställa mig hur det skulle se ut om vi skulle ha ett riktigt traditionellt bröllop.
    Med tutande gäster och att de åker 20 mil för att hämta mig från mina föräldrars hus...ajajaj
    Och sen musiken...och festen som varar i 3 dagar. Jag tror att det första som man skulle behöva göra direkt efter bröllopet är att söka ny bostad
    Grannarna skulle säkert bli sk* förbannade

• MANDK

I vilken tid gifter ni er?
    Var kommer ni att ha festen? Hur ordnar ni med maten och drycka?
    Ska ni ha någon traditionellt maträtt?
    Burek kanske, eller sarma?

Usch, nu får jag massa konstiga idéer här Bör koncentrera mig på jobbet nu

• brud070609

En kompis till min m2b äger en lunchrestaurang, så vi kommer att vara där. Han kommer även att laga maten och sköta serveringen. Blir dock inget bosnisk mat..utan vanlig mat, typ kycklingfilé med potatis och grönsaker. Förrätten blir föresten lite balkaninspirerad med meze.."suho meso" mm

Drick inhandlar vi i Tyskland (min blivande reser dit i tjänst ganska ofta så han tar med sig lite varje gång)

En kompis som är bagare kommer att fixa tårtan

• MANDK

Det är bra att andra hjälper till.
    För mig blir det lite svårare, eftersom våra närmaste bor ca. 15 mil härfirån.
    Vi har tänkt ha buffé med blandade maträtter, och som det ser ut nu så blir det jag som ska göra maten, men däremot tårtan beställer vi.

Drycka köper vi på systemet, för oss lönar det sig inte att åka till Tyskland och handla där. Vi har tillräckligt med stark sprit nu och det som behövs är öl och vin. Och sånt kan man köpa här.

Var bor ni? I södra, mellersta eller norra Sverige?

• 30 juni 2007

Angående traditioner så är det där med blomman det enda jag också kan komma på men jag kan inte komma på nåt kul till bröllopsfesten...så tråkigt! Ja, ja, det blir säkert bra ändå. Vi har inte beställt mat ännu men tårtan är fixad. Vi ska nog ha "vanlig" mat, typ kyckling, kött, potatis, sallad, bröd och sånt men sen ska vi nog ha lite burek och meze också . Spriten köper vi från Tyskland (annars blir man väl ruinerad om man skulle köpa sprit på systemet).

Usch! Jag blir så stressad eftersom vi måste skicka ut inbjudningskort snart och hitta catering-firma. Dessutom måste jag hitta nån bra o prisvärd sömmerska som ska sy klännigar till mina tärnor. MEN det viktigaste är redan klart o det är min klänning, kyrka o festloklal

Bor nån av er i Stockholm? Har ni bokat fotograf? Det är så dyrt med fotografer!

• WomanOnTop

Vi tänkte ha först "Making Memories Of Us" men sen kom vi på en kanonidé: Jag bara älskarfilmen Dirty Dancing, så vi ska dansa den sista dansen från filmen.

• MissLovely

Hej Alla Bosniska brudar! Va kul att några fler hittat hit :)..

Jag har läst det ni har skrivit och tycker som ni. Man kan inte bjuda hela släkten om man har en stor släkt, och som ni har sagt om man själv inte har blivit bjuden så ska man kanske tänka över lite. Jag kommer bjuda dom som är här och sedan sambos släkt från usa (han har ingen stor släkt men det har jag) sedan veta jag att de nerifrån inte ens kommer komma. MEn jag ska bjuda mina närmsta kusiner ( två) nerifrån och hoppas att de kommer.

MEd maten kommer jag ha en buffe med mat som är lagad av mej och några kompisar men även beställd mat från en resturang. resten köper vi in. Spriten får vi nog handla i tyskland eftersom vi bor i mellersta sverige är det inte så långt :)

vad ska ni andra ha för vals-sång?

• MANDK

Nu på morgonen skickade vi våra inbjudningar. Och nu kan man inte backa ur

Angående fotografer...vi har bokat våran, och jag vet inte riktigt om det är billigt eller dyrt. Det är en äldre herre och han har fotat de flesta par som gifte sig i våran byn
    Priset varierar från 2800 (8 st kort) till 4300 (16 st kort). Men problemet hos oss är att det saknas fina platser där vi kan fotograferas. Det finns en hel del herrgårdar runt om oss, men inte precis här, där vi bor nu. Så, vi funderar på att fotograferas någonstans utanför och så slipper vi oroa oss om våra gäster ser oss före kyrkan.

• MissLovely

Vad roligt att de är iväg nu :)

Jag håller med dig. kanske bäst att göra det lite utanför. har den manen en helsida eller känner ni honom. jag vet inte hur vi ska göra. vi vill helst ha en fotograf som följer oss hela dagen, men det är nog väldigt dyrt. någon som har något annat förslag? ( vi vill helst inte att någon slätking ska fotografera, då vi vill att de ska njuta av bröllopet)

Svar på tråden Bosniskt Bröllop! Hjälp!