• Svar på tråden September 2007 Nr 3
  • Tossi

Igår hade vi kocken på middag och vi har nu bestämt en meny. Skriver den här så kan ni få komma med kommentarer vad ni tycker :) Och om ni har några vin förslag, kanske någon som kan?!

Bröllopsmeny

Förrätt:
    Tomat och Mozzarella sallad
    Eller
    Grekisk sallad

Huvudrätt:
    Fläskfilé, Ädelostsås och Rotsakspytt
    Eller
    Markrill med Bladspenat och Potatis

Efterrätt:
    Fruktsallad med vaniljgrädde och choklad

• majsanna

Tossi: Jag blev hungrig när jag läste din meny. Ska ni har två alternativ på förrätt och huvudrätt så att gästerna får välja eller kommer ni bestämma er för ett alternativ?

• Tossi

Vi ska ha två alternativ, pga av att en del av våra gäster är allergiska olika saker och vissa äter tex inte kött men fisk och vise versa. På detta sättet så finns det ett alternativ till alla.

• vårbrud2008

Strax

Hej, vad kul med en Skåning till!
    Vi bor utanför Hässleholm och ska gifta oss den 15 sep i Finja kyrka klockan 15.00.

Vi skulle ha gift oss på våren 2008 men ändrade det sedan till sep 2007. Började planera på riktigt i mars så vi har inte heller så mycket tid på oss.

Jag beställde klänning från Kina och det kom efter 6 veckor och jag är helnöjd. De stora sakerna vi har kvar nu är ringar, brudgummens kläder, vår sons kläder, blommor och menyn.

• TigerLinn

Tossi

bara bglad att hjälpa till

• Eriks tjej

Vi håller på med inbjudningarna får fullt. Hade inte riktigt räknat med att det skulle vara så pilligt att skära rakt och likadant! Vi har OSA 10 juni (gifter oss 22/9) helt enkelt för att restaurangen vill det. Vi har fått förslag på meny från dom oxå. Hoppas ni kan hjälpa till med lite synpunkter:

Förrätt:
    ¤ Trattkantarellsterrinne med gravad hjortryggscarpaccio och cumberlandsås.
    ¤ Murkelpatè och rådjursskinka med rödlökskonfit, skogssvamp-aprikossallad.
    ¤ Melon och Serranoskinka på krispig salladsäng omgiven av marinerad ostronskivling.

Huvudrätt:
    ¤¤ Hjortrygg med pumpernickelskorpa, skogssvampsragu och glaserade höstgrönsaker.
    ¤¤ Vildand i savoykålskappa med blodapelsinsås och kastanjepurè
    ¤¤ Renkalvmedaljonger med säsongens primörer, enbärsgräddsås och lingonsirap.

Dessert:
    ¤¤¤ Blåbärsparfait i hjärtform på marinerade björnbär med rippel av hallonsås och exotiska fruktgarnityr.
    ¤¤¤ Flädermousse omgiven av apelsinfileèr och hjortronkompott.
    ¤¤¤ Amarettomousse med blåbärsorbet i mandelkorg.

Vi ska alltså välja en av varje, och en del av det begriper vi inte ens vad det är!

• Tossi

Eriks tjej, ni kan inte få provsmaka rätterna innan. Jag menar de låter ganska lika. Typ svamp och vilt i alla.
    Men jag skulle personligen valt;
    Förrätt:
    Trattkantarellsterrinne med gravad hjortryggscarpaccio och cumberlandsås.
    Huvudrätt: Renkalvmedaljonger med säsongens primörer, enbärsgräddsås och lingonsirap.
    Dessert: Blåbärsparfait i hjärtform på marinerade björnbär med rippel av hallonsås och exotiska fruktgarnityr.

Men det är ju bara jag :)

• Billa

Eriks tjej, tja...av de där allternativen så skulle jag nog köra:

Förrätt:Blåbärsparfait i hjärtform på marinerade björnbär med rippel av hallonsås och exotiska fruktgarnityr.

Huvudrätt: Amarettomousse med blåbärsorbet i mandelkorg.

Efterrätt: Flädermousse omgiven av apelsinfileèr och hjortronkompott.

Hehehehe....fast det kan ju bero på att jag är vegetarian!!
    Dessutom låter alla efterrätter underbara!!

• DanSa

Hello Ladies, här har det hänt saker kan jag lova. Bokat festlokalen (jag veet sent som bara den men vi ändrade oss i sista stund), klänningen ska jag beställa imorgon och inbjudningarna är sakta men säkert på g. Måste dock få fråga om ett litet råd:

Vi ska gifta oss i Nykvarn/Mariefred men vi bor i Märsta (tar ungefär en timme med bil).
    Ska jag göra mig i ordning i Märsta och sen åka direkt till kyrkan?
    Eller ska jag gå upp hoppa in i duschen hemma och åka ner till Mariefred för att göra mig i ordning där? Mariefred är ju inte så stort och jag har ingen aning om de frisörer som finns där... Vad säger ni?

Tackar och bockar för kloka förslag

• brud i Amerika

Hejsan alla vackra september brudar,
    Jobbar for fullt med allt till brollopet. Har bestallt min klanning och de ringde igar att den har kommit in. Ska hamta den pa Loradg. Sedan ska jag tillbaka den 9 Juni for upplagg med mera.
    Efter jobbet ska min m2b hamta mig och fara med till posten for att kopa frimarken. Har i staterna har de en sot en for brollop. Den vill jag ha men vi far val se om de har nagra inne. Hoppas kunna fa i vag korten i morgon. Med detta menar jag de till staterna. De som ska till sverige ska jag skicka hem till mina foraldrar i borjan pa maj sa de kan skicka ut dem. Skulle kosta for mycket har i fran.

Kanner mig toppen i dag. Min m2b hade tagit ledigt i dag men han kom forbi mitt jobb for att ta mig med ut till lunch. *Varldens storsta leende*

Svar på tråden September 2007 Nr 3