• tree

18 august i 2007?

Det verker att våra gammal tråd är stängt! så, här har vi en ny!

en tråd för oss som ska gifta oss på 18 Augusti 07... lite planneringstjata och stöd för varandra!

• Svar på tråden 18 august i 2007?
  • tree

nataliaa
    jag är en solna boende också!

vi skulle träffa för fika!

• Zandra

Pa tal om hindersprovning: motsvarigheten till detta for de svenskar som gifter sig utomlands ar ju aktenskapscertifikat. Nagon som vet hur lange detta intyg ar giltigt? Nar jag har varit i kontakt med Skatteverket har de handlaggare jag talat med inte kunnat ge mig ett klart besked. De trodde 4 manader (precis som hindersprovningen), men jag behover veta da jag maste ordna med oversattning fran engelska till tyska. Vill helst fa det overstokat sa snart som mojligt... om ingen har vet, far jag kolla nagra andra tradar samt ringa Skatteverket igen...Har inte hunnit satta mig in i hur det gar till med namnbytet annu...nagon som har bra koll? Jag ska byta ut mitt son-efternamn mot ett ratt sa ovanligt tyskt efternamn, och tycker det bara ska bli kul!

I lordags hamtade jag min klanning...och den atr helt underbar!!!N hanger den har hemma...hoppas att min sambo har sapass god sjalvdiciplin att han later bli att tjuvkika, fast det ar han som redan fran borjan sagt att han inte vill vanta med att se klanningen tills brollopsdagen

• Daia Gräddnos

Eller ennu värre, vi som inte bor i Sverige, men gifter oss i Sverige och är från två olik nationer... Vad ska vi skriva på??? Tror det är "hindersprovningen" från där man är folkbokförd/skriven som gäller...

• tree

jag är engelska och bor i sverige och hindersprivning funker för mig sedan jag har bott här för längre än 2 år (det var igår faktiskt som blev 2 år!)... så kankse det är liknande i norge?... eller tyskland... annars skulle jag har varit tvungen att ansöka med min uk embassy i sverige..

• Daia Gräddnos

Skal testa det denne veckan, dom borde ju vite det i båda länder... Ringer kommunen här vi bor och där vi gifter oss:)

• Daia Gräddnos

Och idag skickar vi inbjudningarna!!! Äntligen :-O

• Zandra

Vad jag har forstatt sa ar det aktenskapscertifikat som galler for de svenska medborgare som bor utomlands, och da ska det inte spela nagon roll att jag bor i England, och ska gifta mig i Tyskland. Har faktiskt ingen aning om hur det fungerar for utlandska medborgare som avser gifta sig i Sverige...antar att det ar intyg fran deras respektive hemlander som galler?!

Eftersom vara inbjudningar nu natt vara gaster, har jag lagt upp lite bilder pa var hemsida, sa om nagon vill se hur de blev till slut kan ni titta har: (stationary) www.fredriksson-mathis.com/index.php&Itemid=3

• tree

wow! vad vackra dina inbjudningskort blev!

• Zandra

Tack, Tree.

Idag pratade jag med en handläggare pa Skatteverket och förklarade min situation och vad de tyska myndigheterna kräver.. Vad fick jag för svar? "Ja, da chansar vi pa att det är ett äktenskapscertifikat du behöver." Men halla ska inte de VETA det? Och om man inte vet sa tar man da kanske inte reda pa det och ber att fa aterkomma till kunden??? Grrr...det finns en anledning till att jag inte har sa stor tilltro till svenska myndigheter...

• Daia Gräddnos

Zandra

Så sa svenska kommunen till oss också, "ni behöver antagligen bara..." Men vaddå kanske/antagligen/förmodligen, vi måste ju veta!

Svar på tråden 18 august i 2007?