• viktualia

Nu har jag gjort det igen....... del 3

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en tredje tråd på samma tema som den gamla som strax stängts av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!
    Särskilt inte som tråd del 2 nästan tog sig upp i 7300 inlägg....Coolt!!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3
  • viktualia

Ms K - jag säger "hänka" för samma sak!

Muffins - näe "Bamba" är ett rent västsvenskt ord.. och är ju ursprungligen en förkortning av "barnmatsal".... fånigt tyckte jag redan när jag som liten läste "En ettas dagbok" av Viveka Sundvall (som hon hette då, numera Lärn).... Näee "matan" hette det i Uppsala

• MuffinsTönt

Det äääär saant. Hade en gammal klasskompis som flyttade från OSkarshamn till Gbg. Första gången jag anv det ordet fattade hon noll. Hon förstod inte ordet Aula heller.

Ngt mer konstigt ord... Bibblan, Svalan, ... ? *grubbel*

• viktualia

Bibblan är "rikssvensk" slang skulle jag säga. Svale är däremot väldigt västsvenskt och något jag lärde mig när jag flyttade till Gbg.

• Ms K

Åh - sällskap!!!!!

Bamba är total-gbgskt tror jag Vi sa alltid maataan eller eh, hur ska jag skriva detta *kan inte fonetiska*

maaatsaaalnn

alt

kööööke

typ

:-x :-x :-x

nu ska ja gå ut te kööke å he på nå smöre på nå bröe å he ne te maga. He kansh bli nåe körv å så he ble tvesåååvle te gofika!

= kvällsfika

• Ms K

är svale samma som såvle?

pålägg alltså?

• MuffinsTönt

Ms K

:o:o:o:o:o

Jag kunde läsa hälften... vilket dialekt va det?

• Ms K

tvesåvle = tvesuula = dubbelsula = dubbla pålägg. typ.

• viktualia

Svale betyder våningsplan ungefär... kanske skulle ha skrivit ut det...

...jag låter som värsta språkproffessorn.. ha ha ha ha

... var i Norrland hör K-lädy hemma?!? Själv har jag bott ett halvår i Lule - mer norrländska till folket!

• Ms K

Muffins norrlänsk bonnska, översättning:

* nu ska jag gå ut till köket och breda på (något) smör på (något) bröd och stoppa (ner) i magen. Kanske finns det (någon) korv också så att det blir dubbelt med pålägg till "lyx-fika" (gott fika) *

• MuffinsTönt

Svale är typ... entre/trappuppgång.

Jag syftade på

"nu ska ja gå ut te kööke å he på nå smöre på nå bröe å he ne te maga. He kansh bli nåe körv å så he ble tvesåååvle te gofika!"

Va sägs det o vilken dialekt... :D

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3