• viktualia

Nu har jag gjort det igen....... del 3

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en tredje tråd på samma tema som den gamla som strax stängts av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!
    Särskilt inte som tråd del 2 nästan tog sig upp i 7300 inlägg....Coolt!!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3
  • nenne78

hur de nu har råd med de, de stackarna *ironi*

• viktualia

Nenne - intressant teori att man skulle lära sig fika när man pluggar på högskola!! Det kan ju inte stämma på FruLlan i alla fall, hon har ju pluggat utan att drabbas av fikasyndromet!

Själv har jag som sagt haft lite olika vanor i olika städer. När jag pluggade i Sthlm blev det mest fika från Pressbyrån som vi klämde i oss sittande i vår "uppehållsrum" eller vad 17 man nu ska kalla det. Och nån större fikakultur utvecklades inte där!

Intressant fråga.. dags för kulturgeografen att muppa iväg i grubblerier på detta tema ELLER så borde jag JOBBA med det jag ska........

• Telemarkgrrl

Oms och Vickis, näää, inte såna därna dussinfik i Stockholm. Jag avskyr alla såna där vanliga fik där dom ska kanelbullar och cookies stora som dasslock och det som finns att äta är foccacia och ciabatta, är så trött på att det alltid är likadant.

Jag är ute efter dom där pärlorna, som tex Taxinge slott, hembygdsgårdsfiket i Vaxholm, Laduree i Paris (oh la la), fiket på Waldemarsudde osv. Såna som har exceptionellt gott bröd, ligger otroligt fint, spelar otroligt bra musik eller har små levande ljus och små riktiga tvättlappar på toaletten. Det där lilla extra.

• viktualia

Telestubben - jaha! då är jag med!

Mina Uppsalatips håller fortfarande i så fall! Båda i anrik och läcker miljö!

Stallbacken i Örebro har du säkert varit på.. Hälls kanske det heter - mysig innegård i alla fall!

Westerqwarn Pub & Restaurang, Kolbäck (utanför Västerås) är ett riktigt läckert ställe.. men kanske mer på mat igen.. hmm...

Svampen i Örebro är ju också hemskt mysig att fika i!!

Tullgarns slottsfik var också en läcker upplevelse... strax norr om Trosa...

• viktualia

Och varför inte muppa in sig på att läsa www.millhouse.se/vagarnasbasta/krogar.asp

... Vickan som ALLTID vill ha god mat...

och tydligen inte jobbar ett DUGG.. vad Faaaaaaan... Varför sitter jag på jobbet och dummar mig?!? Hade ju troligen fått mer gjort om jag hade varit hemma istället!!! *skäms*

• MuffinsTönt

Nenne!
    Vi, studenter har inte råd med att hänga på fika egentligen. Men det är billigare än restaurang o pub. När jag är pank så beställer jag bara kopp te för 20kr o sitter sen heeela dan. :D

Kladdkakemuffins? *lyser med ögonen* Kan jag få receptet? snäääälla!

Vikan, Du och jag har samma smak för kafeer. Hälften av din lista är mina favoriter också. Kul! Fröken ohlsson är också mysig.

• viktualia

Ååå Fröken Ohlsson glömde jag, Muffins! Det är ju störtmysigt!!!

Här är receptet:

Kladdkakemuffins

15-20 st.
    ugn 225 grader

2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    4 msk kakao
    1 krm salt
    100g smör

Vispa ägg och socker vitt. Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner detta i smeten. Tillsätt smöret smält sist.
    Klicka i muffinsformar, halvfulla. Grädda ca 8 min i ugnen.

• MuffinsTönt

Åhh!!
    Jag ska på fika idag. Måste övertala dem att gå på ohlsson. :D
    NU ska ajg gå till skolan o göra ngt vettigt. Som att plugga OCH hänga här. :D :_?

• viktualia

FruLlan... vi får väl sätta igång och diskutera pubar snart... annars shappar väl du från tråden.. fniss... eller lyckas koncentrera dig på jobbet i väntan på att vi ska prata om nåt annat.

så här kommer en NY enkät:

- Godaste ölsorten nånsin
    - Mest köpta ölen på Systemet
    - Mest köpta vinet
    - Bästa puben nånsin
    - Mest besökta puben (flest antal besök av dig)
    - Godaste maten på restaurang

• viktualia

Och mina svar

- Godaste ölsorten nånsin
    hm... blev särskilt lycklig av London från Slottskällan...

- Mest köpta ölen på Systemet
    Staropramen eller Roslager... vet inte faktiskt

- Mest köpta vinet

Ett rött som heter Montepulciano d Abruzzo och ett vitt som hette Verdicchio

- Bästa puben nånsin
    Tycker att Kvarnen på Söder är coolt genuin om inte annat..

- Mest besökta puben (flest antal besök av dig)

Terrassen i Uppsala...

- Godaste maten på restaurang

Lammfilé på en restaurang i Kalmar, källare Kronan tror jag det hette. (blev bjuden dessutom!!!)

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3