• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • mugglesfan

El eg bad hon inte att få vara med på listan utan jag la till henne för att jag tyckte att hon gör ändå regelbundna inhopp (om än inte så många som vi andra) och då tyckte hon det var kul att få vara med. Så det var mer så.

Annars tycker jag det är rätt att gallra rätt hårt...

• mugglesfan

Har inte testat den tjänsten men man skulle fylla i uppgifter så de kunde räkna ut det... Men vad för uppgifter kollade jag inte för då var man tvungen att registrera sig och det orkade jag inte...

• mugglesfan

Jag tyckte mest det var en kul grej... Vi har nog tillräckligt bra koll på det utan tjänsten här i tråden fniss

• _koko_

(jag sparar alla som gallras bort så att de kan läggas tillbaka om någon protesterar) :)

nick: , bor i: , ålder: , Försökt sedan: , Gravid?
    A.M. , Stockholm , 37 år , ? , Livia född 16/11
    Vänner-fan , Göteborg , 31 år , ? Gravid 3/9
    BrudSommar2006 , Stockholm , 35 år , augusti 06 , Gravid 15/9
    Skärgårdsbruden , Stockholm , 29 år , november 06 , Gravid 9/11
    CicciL , Stockholm , 32 år , juli 06 , Gravid 12/11
    Nasse7 , Mjölby , 29 år , augusti 06 , Gravid 20/11
    Jessie76 , Luleå , 29 år , ? , Gravid 5/12?
    Snart så... , Stockholm , 28 år , juli 06 , Gravid 9/12
    mugglesfan , Göteborg , 35 år , augusti 06 , Gravid 18/12
    Eden-06 , ? , ? , september 06 , Gravid 23/12
    ljuvlig , Göteborg , 31 år , augusti 06 , Gravid 31/12
    nu är jag fruL , Stockholm , 32 år , augusti 06 , Gravid 1/1-07

_koko_ , Stockholm , 28 år , juli 06
    Lapinette , Stockholm , 36 år , juni 06
    Mindre , Stockholm , 32 år , juni 06
    sweetstreet , New York , 33 år , augusti 06
    nenne78 , Gävle , 28 år , oktober 06
    Moppy , Stockholm , 29 år , oktober 06
    pirr! , Göteborg , 29 år , september 06
    Storasystern , Stockholm , 30 år , juli 06
    Frejis , Stockholm , 33 år , december 05
    start september , Stockholm , 30 år , september 06
    Page , Sörmland , 30 år , oktober 06

• Liten med Mindre

FruL - vi äter både solrosfrön och vitaminer med zink. Åtminstone det förra är dessutom gott, och garderar för lite extra zink och nyttiga fetter.

Dagens faktaruta om zink och simmare:

Spermiens arvsmassa stabiliseras av zink
    Spermien är den mest zinkrika cell vi känner till. Zinken lagras in i spermien redan vid själva spermiebildningen i testiklarna och med hjälp av zink stabiliseras spermiens arvsmassa i en slags kristallstruktur. Zinken tycks spela två roller i en. Dels så stabiliserar den arvsmassan genom att bilda så kallad saltbryggor med svavel och dels tycks zink förhindra att dessa svavelgrupper oxideras till så kallade svavelbryggor så länge zinken sitter bunden till svavel. Om man tar bort zinken från spermierna kan den hårt packade arvsmassan snabbt packas upp och bli tillgänglig. Detta kan vara en mekanism som gör arvsmassan tillgänglig för embryonalutveckling när spermien har sammansmält med äggcellen.

Om zinken däremot skulle förloras för tidigt det vill säga innan spermien kommit fram till ägget, kan resultatet bli dels en uppluckring i packningen och dels att det bildas så kallade svavelbryggor som låser fast arvsmassan i en annan slags stabilitet. Man kan resonera och anta att spermier med dåligt packad arvsmassa löper större risk att få skador i arvsmassan och att den arvsmassa som fått en annan slags stabilisering skulle ha svårare att packas upp efter befruktningen.

Saxat ur samma artikel:

Däremot, hade män med låga nivåer av zink betydligt mindre chans att de befruktade äggen skulle resultera i graviditet.

• Liten med Mindre

Jag komplicerar säkert till tillvaron. Men, engång biolog alltid biolog... :) Miljöskadad

• nu är jag fruL

shit nu fick man ju ångest att maken fått i sig för lite zink och att bebben fått ändringar i arvsmassan. Hur lätt påverkad är jag????

fy vad mycket saker det finns att oroa sig för och ha ångest över

• Jessie76

jahapp såga mig då

Men jag tänker då inte äta det eftersom hon på jouren sa att det var klass c medicin och då inte rekommenderade för gravida. Sådeså

• nu är jag fruL

vad jag menade med frågan om tabletterna är för att jag själv aldrig orkar äta frön osv, skulle glömma efter en dag. Så piller är lättare för mig. men så är jag ju i läkemedelsbranchen också och gillar ju piller

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???