• Örebroare

14 juli 2007

Idag är det exakt ett år kvar tills jag gifter mej!!! Det känns så himla häftigt!

Det kanske finns fler här som gifter sej det datumet? Eller iaf i juli nästa år?

Isf kan vi väl utbyta erfarenheter om allt, hur långt har ni kommit i planeringen, hur mycket får klänningen kosta, vilken fotograf har ni valt,hur många ska ni bjuda o.s.v.

• Svar på tråden 14 juli 2007
  • Elisabet hjärta Christian

Duchess: vad kul att ni har hittat en kyrka, alltid skönt när man kan pricka av saker

OCh middag med tostmastersen....oj, jag har inte frågat min toastmadame ännu. Hoppas verkligen att hon vill....kan mest bara se mig henne av våra 80 gäster

• Gabbies

Kan man ha sina föräldrar som toastmasters eller heter det värdpar då? Jag tycker inte att värdpar passar då det inte är dom som betalar bröllopet men det är bara dom jag kan lite så mkt på att jag kan släppa hela ansvaret på själva bröllopsdagen

• Duchess

Gabbies:

Jag har varit på sisådär 20-25 bröllop i mitt liv, och innan jag började läsa på BT så hade jag ingen aning om att man skulle ha något som heter toastmaster. Kanske är det en norrländsk eller en kyrklig tradition, men på alla bröllop jag varit så hade det funnits ett eller två värdpar - inga toastmasters.

Värdpar har, i min begreppsvärld, inget att göra med vem som betalar. Det är snarare en sammanslagning av det som BT betecknar som värdpar + toastmaster.

Nåja. Min poäng är ändå att det viktiga inte bör vara vem som får vilken titel. Det viktiga måste väl vara att rätt person gör rätt sak, och att inga missförstånd uppstår under vägen.

För oss är det självklart att våra föräldrar inte ska behöva lyfta ett finger när vi gifter oss (om de nu inte själva vill göra något). Därför har vi gjort en lång lista med allt som vi behöver hjälp med. Den listan diskuterade vi med våra fyra värdar (eller toastmasters, som det kanske också heter här :)) i lördags. Nu ska de får prata ihop sig privat - det kan ju hända att de har nåt för sig som vi inte får veta allt om ;) - och sedan ska de återkomma om de känner att vi borde lägga någon av arbetsuppgifterna på nån annan.

Så jag tycker att man ska känna friheten att göra precis som man vill när det gäller vem som gör vad och vilka titlar de får, så länge man pratat ihop sig med personerna i fråga så att inga missförstånd uppstår.

• Gabbies

jag har liksom ingen annan att fråga än mina föräldrar.. min syster har fullt upp då hon har 3 barn varav 2 fortfarande är småttingar. Kompisar har jag inte så många och mina två närmaste ska vara tärnor, min m2b har inga nära vänner, ganska många men inga nära, defenetivt ingen jag skulle kunna lita på ang. den stora dagen.. Kan tärnorna kanske vara toastmadames också eller blir det för mkt ansvar på dom då?

• Örebroare

Gabbies:
    Jag tycker absolut att dina föräldrar kan vara ansvariga för festen om det känns bäst för dej! Sen vad du kallar dom spelar väl egentligen inte så stor roll?

Huvudsaken är att man väljer folk som törs prata inför folk, har ordninssinne, är engagerade och gärna kan lätta upp stämningen!

Duchess:
    Vi har valt toastmasters coh dom har tackat ja, men jag funderar för fullt på vilka ansvarsområden de kommer att ha, hur har ni gjort. Kanske har du någon lista som du kan maila över?

Vad härligt också att ni har hittat en fin kyrka som ni gillar! Är den stor och maffig eller liten och mysig? Hoppas det blir bra med lokalen och så också, och lycka till med flytten!

• Duchess

Jag tänkte vara fräck nog att posta vår minneslista till värdar/toastmasters här i tråden, eftersom det kanske kan hjälpa nån fler :)

Våra fyra värdar/toasters ska bland annat:

Ta emot anmälningar (via mail och telefon) samt svara på frågor kring praktiska detaljer. Ringa runt till gäster som inte svarat vid OSA-datum.

Administrera bröllopskonto

Hjälpa oss att göra ett festhäfte samt tidsschema för kvällen

Dela ut vigselprogram och hjälpa människor tillrätta i kyrkan

Hämta bröllopstårtor

Hålla kontakt med kökspersonalen under kvällen

Hälsa välkommen och utbringa brudskål

Styra upp talen och läsa telegram ? men inte vara lektanter

Underhållning i begränsat mått :)

Ta hand om ev. presenter som trillar in under kvällen

Allmänt råd och stöd till oss, både under planeringen och under bröllopsdagen

• Trollungen

Hur många av er har gjort en egen hemsida??? Vill ni lämna ut era adresser så man kan få ideer??

• Trollungen

Hur många toastmaster/madame bör man ha? För lite med en? Kan tärnan hjälpa tostmadame?
    Oj vad frågor det blev :).

• LidaM

Vi har valt ut en toastmastar och en toastmadam. Vi har bestämmt att föreldrar kan hjälpa till på kvällen liten genom att laga mat innan till vickningen men under festen och planering är de fria.hoppas att det räcker med de två. sen lägger vi lite ansvar på brudtärna och bestman.

• Örebroare

Trollungen:
    Ja, vi har börjat på en bröllopshemsida, men den är långt ifrån klar. Jag har masssor med idéer, men det är bara det att den är mannen min som kan det har med programmering... och han har så himla mkt annat att göra... suck.

Ang toastmasters kan det nog vara klokt att utse två, de kan dels bolla idéer med varandra i förväg, vara ett stöd för varandra under själva dagen och dessutom är det smart att ha två personer ifall att någon skulle bli sjuk!

Svar på tråden 14 juli 2007