Gabbies:
Jag har varit på sisådär 20-25 bröllop i mitt liv, och innan jag började läsa på BT så hade jag ingen aning om att man skulle ha något som heter toastmaster. Kanske är det en norrländsk eller en kyrklig tradition, men på alla bröllop jag varit så hade det funnits ett eller två värdpar - inga toastmasters.
Värdpar har, i min begreppsvärld, inget att göra med vem som betalar. Det är snarare en sammanslagning av det som BT betecknar som värdpar + toastmaster.
Nåja. Min poäng är ändå att det viktiga inte bör vara vem som får vilken titel. Det viktiga måste väl vara att rätt person gör rätt sak, och att inga missförstånd uppstår under vägen.
För oss är det självklart att våra föräldrar inte ska behöva lyfta ett finger när vi gifter oss (om de nu inte själva vill göra något). Därför har vi gjort en lång lista med allt som vi behöver hjälp med. Den listan diskuterade vi med våra fyra värdar (eller toastmasters, som det kanske också heter här :)) i lördags. Nu ska de får prata ihop sig privat - det kan ju hända att de har nåt för sig som vi inte får veta allt om ;) - och sedan ska de återkomma om de känner att vi borde lägga någon av arbetsuppgifterna på nån annan.
Så jag tycker att man ska känna friheten att göra precis som man vill när det gäller vem som gör vad och vilka titlar de får, så länge man pratat ihop sig med personerna i fråga så att inga missförstånd uppstår.