Maj 2006 tråd fem!!!!
Hej flickor! Startar här en ny tråd för oss maj- flickor, hoppas att alla hittar hit!!!!!!!!
Hej flickor! Startar här en ny tråd för oss maj- flickor, hoppas att alla hittar hit!!!!!!!!
Roliga hippor ni verkat ha! Jag har haft en trevlig helge med en gammal kompis som numer bor i Italien men var här och hälsade på.
PÅ tal om det där med hur många rätter kan vi nog vara värst... 5 rätter... + tårta. Hm Undrar om vi kommer orka dansa...
Även jag blev hippad! Fast det gick inte lika lätt som de trodde...för vi kom nämligen aldrig hem (där satt de och väntade). Vi valde i fredags att hyra bil i helgen så efter ett möte med restaurangen i lördags förmiddag åkte vi till Taxinge slott och fikade. Därifrån ringde jag min bror som vi skulle ha på middag på kvällen och försökte skjuta på middagen. Han var lite konstig tyckte jag och efter att ha köpt 4 bitar tårta (för kvällens middag) och var på väg ut därifrån undrade min blivande om det inte var något på G. Nej, sa jag normalt brukar man ta bruden redan på morgonen. Nu hade det ju hunnit bli eftermiddag. Kan tillägga att förutom denna helg så är jag endast hemma helgen innan bröllopet resterande tid är jag i Cannes.
När vi kör ut från Taxinge slott så får vi en bil efter oss. Ingen av oss reagerar då vi inte känner igen bilen (min bror hade visst köpt ny bil). Men bilen hänger på tutan bakom oss och jag säger, men vad f?"n kan de inte köra om istället. Vänder mig bak och ser min bror tillsammans men en drös av mina väninnor sitta och vinka i bilen. Jag säger oooohhh no, it's them!
Stannar utmed vägen och byter bilar. Var också så clever att jag kom ihåg att jag hade våra vigselringar i väskan (min man kom direkt från flyget ut till Mariefred i fredags) så han tar ringarna för de ska upp till min lägenhet. Sen så var det bara att hoppa in i bilen med tjejerna. De gav mig 5 olika sångtexter och sa att jag skulle välja en sång och sen öva för nu skulle vi till en studio. Fick sitta där och sjunga.
Men, vi hamnade inte i en studio utan på ett klätterställe i Nacka. Där fick jag sätta på mig jättevackra lila cykelbyxor och klättra. Faktum är att klättra har jag alltid älskat som barn och sen är jag rätt smidig efter tävlingsdansandet så jag klarade rätt så lätt att klättra ända upp. Det var bara jag och min andra tävlingsdans väninna som gjorde det!
Efter klätterväggen satte vi oss utanför och drack champagne. Jag hade fortfarande dessa underbara cykelbyxor till mina bruna stövlar. Vackert! Fick bindel för ögonen och sen började de prata om finlandsfärja och allt möjligt för att skrämma mig. Väl framme på nästa anhalt kände jag att det var ett "snällt" ställe. Dov musik och kaneldoft. Jag hade hamnat på ett SPA.
Där vi var helt själva med champagne, frukter, dipp och lite annat gott. En av mina vännor i USA som inte kunde vara med bjöd på en flaska. Trevligt! Satt allihop i en jacuzzi utomhus medan vi tittade på båtarna som gick förbi. Fick där svara på en massa frågor och äta lyxchoklad.
Sen åkte vi till Grodan och där blev det en del drinkar ...även där från en av mina väninnor som inte kunde närvara (är på semester) och så skulle självfallet bartendern bjuda mig på en drink. Efter det vidare till en trendig restaurang på samma gata. Åt jääääättegod mat, drack Merlot och när vi sen gick upp i baren så hittade jag min blivande man som hade tillbringat dagen med min bror (go-cart, massage på Centralbadet etc). Gick sen till Plaza (vad nu stället heter) och dansade tills de stängde.
De var m a o väldigt snälla mot mig. Jag hade även lämnat önskemål till en av mina väninnor och sagt att jag ville på SPA och att det främst skulle vara en dag då vi umgås allihop. Inte en massa aktiviteter utan mest bara vara. Sen vet de att det ska vara äkta champagen, god mat och gott vin för att få mig nöjd och belåten...och det fick jag.
Förutom möhippa så hade vi möte med vår präst i 3,5 timma i fredags!!!! Har gått igenom hela vigseln, diskuterat homovigslar, insett att hon och jag är döpta och konfirmerade i samma kyrka, läst igenom allt på franska och så sjöng vi några psalmer ihop (jag ville bli präst som liten). Så nu blir vigseln ömsom på franska och ömsom på svenska. Hon gav oss alla texter på franska och engelska till våra vigselprogram. Efter detta andliga möte så gick vi ned till Gripsholms Värdshus och provade 7 olika viner...SSSSLUUUURP! Har nu valt ett ekonoligsk vin, handplockat vid fullmåne från Provence till vår middag.
Och igår efter att ha hämtat bilen vid Nacka strand och ätit en lunch på Restaurang J så var vi och lyssnade på vår solist. Kul för min blivande att också höra henne och han blev imponerad. Hon hjälpte oss också att välja utmarch.
En otroligt intensiv helg! Det enda vi har kvar nu (förutom att printa program) är tårtan!!!
kattkatt - det brukar vara många rätter i Frankrike men däremot inte så otroligt mycket.
Vi kommer att ha förrätt, varmrätt, ost och sen tårta. Vi tar allt vid sittande bord för vi vill att dansen ska dra igång asap och utan avbrott.
Efter alla våra möten (med präst och kontaktperson på restaurangen) så känns det ooootroligt bra! Vi är så nöjda och känner att vi kunde inte ha gjort det bättre och självfallet tror vi att det kommer att bli årets fest!
Lapinette - prästen verkar ju vara helt perfekt, vi kände lika dant när vi träffade vår. Kul hippa du hade, min var lite lika dan, anpassad efter mig och inte massa pinsamma aktivteter. Hur går det med er tårta?? Verkar bli en följetong det där. Vi har bara lite småsaker kvar att göra vilket är skönt, 4 veckor på onsdag
En av mina väninnor har hittat ett chokladställe i den lilla förorten där jag bor i Stockholm som även gör otroligt vackra tårtor. Jag tänkte ringa dit i dag och förhoppningsvis besöka dem på onsdag. De är lediga den 20 maj (alltså inte uppbokade). Glömde skriva i mitt ooootroligt långa inlägg att vi även var till floristen i Mariefred och diskuterade dukningen (min brudbukett har de redan fått bild på). Hon är otroligt proffsig och vi verkar ha samma tycke och smak. Det blir bra!!!
Vad roligt att få läsa om era hippor!! Jag blir bara mer och mer pirrig inför min!! hihi Kanske att jag "drabbas" på lördag. Ska förbereda mig på det i alla fall!! Lika bra!
Idag ringde guldsmeden. Ska gå till dom efter jobbet och lämna in min förlovningsring. Hon skulle göra den sista finishen på min vigselring och checka av att de har exakt likadan form. Skönt att de snart är klara, har ju oroat mig och drömt mardrömmar om att vi inte skulle få dom i tid.
Nu har jag redan varit hos guldsmeden... Sprang ut på fikat! Hon trodde att det max skulle ta 1½ vecka till innan den var klar. Hon undrade också hur hög jag ville ha stenen. Jag har varit lite orolig så man inte kommer att fastna och slå i saker med den. Men hon sa att eftersom klorna som håller stenen är rundade på toppen och sticker ut lite över stenen så skyddar dom. De är också så kraftiga att även om man slår i ringen så är det ingen risk att dom böjs. Känns bra! Så jag tog den lika hög som provet jag visat här på bild tidigare. Kände att tar man den lite lägre så kan det vara vilket märke som helst, nu blir den lite mer annorlunda när den är så hög! hihi, spännande, hur ska jag kunna vänta sååå länge innan den är klar?!??
FiaMia - spännande med ringen!
Båda mina ringar ligger nu i tryggt förvar med den blivande makens ring samt manchettknappar. Skönt att ha allt i Stockholm!
Idag tänkte jag gå till floristen efter att jag hämtat dottern på dagis. Tur att det finns mycket att titta på i en blomsteraffär då blir hon inte uttråkad
Det blir en bukett med rosa gerbera och kanske något grönt. Sedan blir det corsage till m2b och min bror också med en rosa gerbera. Min lilla dotter ska också få en rosa gerbera men den ska jag bara be dem klippa ner stjälken på så att den passar till henne att hålla i. Hon är bara 77 cm så då blir det lite svårt med 30-40 cm stjälk Det blir inget speciellt med hennes blomma eftersom jag räknar med att hon kommer att slänga bort den efter ca 20 sekunder...jag hoppas få åtminstone ett kort med henne och blomman.
Vad ska ni ha för brudbuketter/corsager?
FiaMia: Har du visat bild på ringen förrut? Jag kommer inte riktigt ihåg, men det skulle vara kul att se den igen i så fall. Låter intressant iallafall.
mia_maj2006: Jag har hunnit ändra mig helt angående min bukett, vad gäller färgerna iallafall. Istället för rosa rosor och annat i vinrött, så blir det tvärtom vinröda rosor och de andra blommorna i dovt rosa. Buketten är lite hängande och gles, inte så "blomtät". Tärnan ska ha en minibukett, bara enkelt med tre rosor. Brudgum och bestman får en liten enkel corsage, jag gillar inte stora maffiga blommor på herrarna. Och precis som du tänkte jag att vår dotter skulle få en egen blomma/minibukett. Den ryker säkert all världens väg på nolltid.