• Bröllopstokiig

Viktväktarna fort 2...

Hejsan!

Den gammla tråden om ViktVäktarna har stängts, så därför tänkte jag att jag kunde starta en ny tråd i samma stil eftersom den andra ändå fick hela 209 inlägg *ler*.

Hur går det för er?
    Själv har det gått "utför" de senaste 3 veckorna, eller jag har helt enkelt inte velat räkna mina points pga att jag velat äta all den goda "sommarmaten" i obestämd mängd =)
    Men nästa vecka är det nya tag igen och då ska jag ta de sista kilon.

• Svar på tråden Viktväktarna fort 2...
  • Bröllopstokiig

Tack för receptet...men 7½ points per bit? det låter väldans mycket för en som bara får äta 18 points om dagen. Aja....får väl tsta den om se om den är så god att den är värd 7½ points *ler*
    Tack så mycket.

• Bröllopstokiig

Då får man alltså äta upp 1/4 av kakan! Och jag blev mätt efter 1/8 av kakan och då blir det ju ca 3,5 points istället för 7,5. Observera att du kan byta ut strösockret mot sötningsmedel och då försvinner det en MASSA points.
    Och är det helg och man har sparat points får man väl unna sig nåt gott? :)

Men jag måste recensera kakan, den smakade ju inte alls lika gott som den gamla hederliga kladdkakan med fett.. Varför ska de flesta (inte alla) "smala" recepten smaka sämre?
    Jag skulle skippa kaffet och öka kakaon. Det är mitt tips!

• Bröllopstokiig

vv-soppan som ger noll points är helt underbar! Dels tycker jag den är jättegod, samt att då kan du ju unna dig en liten kaka till kaffet ibland.. =)

Jag har precis provat att göra mycket av soppan.. som jag sedan fryser ner. Helt perfekt! Bara att ta upp och tina i micron om hungern skulle råka vara framme (eller brist på fantasi och desperad efter snabb mat!)
    Rekommenderas!

• Bröllopstokiig

Måste bara säga att jag idag insåg att den 1 september har jag "vv-ätit" i en månad!!
    Så länge har jag aldrig klarat förut!!
    Och.. det är faktiskt inte så jobbigt längre! Den värsta perioden är över.. och så där godis/chokladsugen som jag alltid var förut (jag kunde nog kalla mig "chokladolist" (typ som alkoholist? fast med choklad?). Åt choklad JÄMT.. älskar choklad!
    NU... äter jag väldigt sällan choklad! Gjort det En gång på hela månaden! Känner inte så stort behov av det längre heller!

Jag är jätteglad! Dessutom 2kg kvar till mitt första delmål! Köpa lite nya grejer från www.halens.se ! Bla nya snygga trosor!
    *fniss* Man måste ju känna sig fin för att vara fin.. =)

• Bröllopstokiig

Solen, ja den soppan är jätte god och väldigt enkel att göra.
    Fast det var i och för sig ett tag sen jag gjorde den sist, bör kanske göra lite och frysa in så man har i "nödfall" =)

Jag älskar också choklad, och jag åt det väldigt ofta innan jag blev VV:are. Fast nu sker det dock inte lika ofta, utan när suget sätter in brukar jag istället ta en kopp med Options dryck (tror det stavas så) eller Rispions med chokladsmak.
    Men ibland även VV`s choklad.

Lycka till allesammans!
    Jema

• Bröllopstokiig

Vill bara dela med mig av dessa goda recept. Orkar inte oversatta till svenska men ni fattar val anda. :)
    Bada kommer fran www.weightwatchers.com
    Supergoda bada tva.

Diet Coke Chicken
    (Jag vet, det verkar jatte-konstigt men det BLIR gott, jag lovar)

servings 4
    Points per serivng: 4

1 can Diet Coke (Cola Light i Sverige)
    1 cup (2.4 dl) ketchup
    4 chicken boneless chicken breasts

Mix coke and ketchup and add chicken. Mix will blend together once it begins to boil. Bring to a boil and cover. Reduce heat and cook for 45 minutes. Remove cover and increase heat to boiling and stir until sauce becomes thick and adheres to chicken.

Chili-Lime Corn

Serves: 4
    Points per serving: 2

1 tsp chili powder
    1 tsp lime zest
    1 1/2 tbsp fresh lime juice
    1 tsp table salt
    4 pieces(s) corn on the cob

Preheat grill. Stir together chili powder, lime zest and juice, and salt; brush over husked corn.

Grill corn over medium heat until tender and lightly charred, about 10 minutes.

• Bröllopstokiig

Solen och Jema:

Nu är jag riktigt nyfiken på vv-soppan, Var hittar jag receptet till den? jag har kollat runt bland de recept jag har men har inte hittat någon soppa med 0 points.
    Har ni något bra tips på hemsida med en massa vv-recept där man bla hittar den?

• Bröllopstokiig

Jag hittade receptet på soppan på min vv-cd under rubriken "power start".
    Så här står det:

Vår klassiska grönsakssoppa är smal, lättlagad och god. Ät den som en lätt lunch eller som mellanmål när du känner dig hungrig.
    Välj ingredienser som du gillar och som ger 0 points, tex:
    1 burk krossade tomater
    1-2 morötter
    1 zucchini/squash eller 1/4 blomkålshuvud eller 1 klyfta vitkål
    ev 1/2 - 1 vitlöksklyfta
    1 lök
    färska/torkade kryddor
    vatten + buljongtärning eller matlagningsfond.

Koka upp allt på medelvärme, och låt koka tills grönsakerna blivit mjuka. Krydda efter behag och pressa i ev vitlök. Slutligen kan du mixa soppan slät i matberedare eller med en handmixer. Späd med vatten och buljong/fond till lagom tjock konsistens.
    Points = 0 !!!

Så är receptet.. men måste säga att jag gör inte riktigt så..
    Jag tar den största kastrullen jag har (som är rätt stor!) Och så skivar jag upp ett helt kålhuvud och stoppar i, jättemycket morötter, och mycket lök (kanske 4-5 st?). Det låter jag koka upp med en buljongtärning, vatten, peppar, salt och oregano. Sen när det nästan är klart häller jag i en burk krossade tomater (ibland 2). Klart!
    Jag mixar det aldrig.. tycker det är bättre att kunna ha lite "tuggmotstånd". Ibland har jag den med mer vatten (så det blir mer soppa).. och ibland har jag den väldigt tjock.. så det blir mer "äta".
    Brukar göra mycket.. och ha både i kylskåpet och sedan stoppa ner i frysen i "portioner".
    =)

• Bröllopstokiig

Tack så jättemycket Solen!
    Hade ju helt glömt bort att man kan kolla i power start efter lite tips :) Måste testa din variant ganska så snart för den verkar faktiskt vara godare än vv's.

Tack än en gång!

• Bröllopstokiig

Jag har testat äppelklyftor i ugn med lite kanel och sötningsmedel på, tror det var Jema som tipsade om dem. Oj vad gott. Jag är helt addicted nu, det luktar äppelpaj i hela lägenheten. Nåt gott till är lättkesella, blandat med samma "kryddor", kanel o canderel, så klickar man det över äpplena, det blir som en riktig efterrätt. 1,5 p för en halv burk lättkesella.

Svar på tråden Viktväktarna fort 2...