• Sanasol

Schalins i VITT guld...?

Någon av er som har schalins ringar i vitt guld, jag har funderat på att ha i vitt guld nämligen och de ringarna jag bestämt mig för är från schalins.

Någon som har dem och har haft dem ett tag? Har de gulnat/mörknat mycket? Kvalitet??

• Svar på tråden Schalins i VITT guld...?
  • Sanasol

Jo, men eftersom gulningen av guldet beror på palladiumhalten I ringen och inte på ytan så är det ju inte direkt logiskt? Eller? Palladiumet är ju i ringen medan rodium är det som är ytan och rodiumet har inget med gulningen att göra...!

• Stefans fästmö

Jag hade fattat det som att det är rodineringen som slits bort och att det då blir gulare, inte att det är något i själva palladiumet som gör att det ändrar färg. Undrar om inte någon sa att orodinerade ringar är gråa från början o sedan blir ltie gråare med tiden...

• 26maj2007

jo det är klart. Men då är det inte mågna ringa som har tillräkligt hög halt av palladium. han vi prata med hos Din guldsmed sa att det är bara några få som har 14% halt, typ Engelbert. Alltså bara de som är riktigt dyra.

• guppien

Oj hade ingen aning om det! Min ring jag fick i morgongåva är i vitguld o iofs sa hon att man bör lämna in den varje år, men jag fattade inte att det var av den anledningen Hur som helst är den, eller alla 3!!, jättefina

• Sanasol

Skulle gärna vilja höra med någon som haft en orhodinerad vitguldsring från schalins en period för att se...

• Nybliven Jacobsson

jag har haft min i två år och nyss haft den inlämnad för omrhodingering, men inte för att den blivit gul, snarare lite gråare och vi ville ha dem riktigt fräscha tillvigseln. Annars kunde vi gott ha väntat nåt år till.

• Sanasol

och det är en schalinsring?

• Nybliven Jacobsson

Jajamensan! En slät 5mm´s ring med rundad profil.

• ronja80

Jag har också bestämt mig för en vitguldsring från schalins ringar. OM de skulle börja gulna är det bara att göra om rodineringen och vips har jag en blank och vit ring igen. Vilken rodinerade vitguldsring jag än väljer kommer jag behöva lämna in på uppfräschning... Tror att majoriteten av de som valt Schalins vitguldsringar är nöjda, bara att de inte syns här. Känns så skönt att ha bestämt sig!

Lycka till alla!

• Sanasol

Hm, jojo. Alla gör som de själva vill. Tänker inte försöka tala vett i någon.

Svar på tråden Schalins i VITT guld...?