• Sanasol

Schalins i VITT guld...?

Någon av er som har schalins ringar i vitt guld, jag har funderat på att ha i vitt guld nämligen och de ringarna jag bestämt mig för är från schalins.

Någon som har dem och har haft dem ett tag? Har de gulnat/mörknat mycket? Kvalitet??

• Svar på tråden Schalins i VITT guld...?
  • Stefans fästmö

"...det matta försvinner", ska det vara... ;)
    Sanasol, du har rätt i att det ska synas att ringar är använda! Men man vill ju inte att en matt ring ska bli blank eller att en vit ska bli gul eller grå...

• Sanasol

Nä, precis. Därför valde jag bort vitt guld. Dock hade det varit fint ifall det varit bara grått. Men orodinerat vitt guld liknar titan väldigt mycket och det var för mörkt för min smak...

• Stefans fästmö

Usch, stör mig på att jag ändå frågade i affären och att de sa att det inte ska ändra färg!! Hoppas nånstans på att det ändå inte kommer göra det, men det verkar ju inte så på alla som skrivit här... Ska fråga igen om de lämnar garanti när vi hämtar ut dem, då kan man kanske iaf få de uppfräschade gratis... Fast inte hela livet förstås...

• BlueTopaz

sanasol: Jo, de var från schalins!men rekommenderarsom sagt ett ringar från "riktiga" guldsmeder för man blir sååå lurad på pengarna.Jämför alltid prisr med flera olika (inte bara de stora smedjorna) och framförallt, ta reda på vad det är för stenar och vad de kostar på auktionshus. Ofta är de både lite halvkassa i färgen och i kvalitet med inneslutningar,men det ser ju inte vi med blotta ögat...

• Sanasol

Ja, vi får hoppas att de håller måttet! Tycker det är ledsamt att de inte kan hålla god kvalitet på sitt vita guld, det vore bättre ifall det var dyrare då bara det höll färgen och inte gulnade!!

Var jättesugen på vitt guld, men vågar absolut inte ta risken med schalins ringar. Men nu har jag bestämt mig för rött guld och det är ju fint det med, dessutom är det ingen som misstar vad det är för ring man har ;)

• Brunkullan

Nu har jag varit och hämtat ut min vigselring, som började gulna innan jag ens använt den! Jag fick en ny ring utan extra kostnad, så jag är nöjd! Tydligen var det så, att när jag lämnade in ringen för några veckor sen, för att slå ut den 1/4 storlek, så blev rodineringen förstörd av värmen som används när man förstorar ringar! Så då fick jag en förklaring på det också. Så tänk på det, om ni ska ta in eller ut en vitguldsring!

• 26maj2007

Det är faktiskt inte bara schalins vitguldsringar som gulnar. Det göra alla vitguldsringar som är behandlade (rhodiering). Det är vad vi fick till svar när vi var inne och fråga både på Smycka och hos Din guldsmed. Då fråga vi inte om schalins utan om alla vitguldsringar. På båda ställena sa de att ca var annat år ska man lämna in dem för en ny behandling ( gäller alla vitguldsringa som är behandlade.)
    Om man inte vill att de ska gulna får man köpa obehandlade ringar och de är lite grå i nyansen redan från början och förblir så.

• Sanasol

Så en helt obehandlad vitguldsring ändrar aldrig färg?? finns det någon garanti för det??

• 26maj2007

jag har ingen aning, men det var vad de sa på båda ställena.

Det låter ju rätt så lågist att det inte ska ändra färg när där inte är någon yta att slite bort.

• 26maj2007

man kan ju kolla runt hos fler och höra vad de säger.

Svar på tråden Schalins i VITT guld...?