• tartaruga

trekant....

...jag känner mig jätte äcklig och dum. Så här var det: Innan jag träffade min pojkvän hade jag en gång trekant med två andra killar. När jag tänker på det nu känns det helt främmande, som nåt jag ALDRIG skulle kunnat gjort. Men jag har väl haft en lite mer exprementiell period i mitt liv, och just då verkade det spännande. Det råkade falla sig så att min pojkvän känner en av dessa två killar, och gillar honom inte alls....tycker typ att han är ett svin. (Jag kände ju inte minpojkvän alls då och hade ju ingen aning att jag skulle träffa honom och bli så kär!) Jag har så klart tänkt jätte mycket på det här, och haft en del ångest. Tänk om den där andra killen skulle berätta för min pojkvän...eller typ nåt liknande. Jag har gått och bekymmrat mig och oroat mig och bestämde mig igår natt för att berätta, vilket jag precis nyss gjorde.....på telefon........tänkte att det var äst så att han skulle kunna få fundera på det i lugn och ro efteråt. Och nu vet jag inte vad jag känner....jag är så ledsen för att jag sårat honom, känns typ som att jag varit otrogen, men nåt sånt skulle jag aldrig göra! Hans reaktion var väl i korta drag: "Ja, jag vet att det är nåt som en del gör...så själva grejen är väl inte så konstig....men att min lilla söta älskling har tackat ja till att ha sex med två killar kan jag inte föreställa mig! Och med honom, fy fan...jag ska **** honom...." Alltså vi pratade ju jätte länge och jag grät och grät, han tyckte att det var bättre att vi slutade för som han sa :"jag kan ju inte säga att allt är ok, för nu har jag situationen på näthinnan och kan inte förstå att du gjort det, jag mår jätte dåligt och jag förstår att du gör det också....men vi får försöka prata om det i morgon, när vi tänkt lite på saken"
    Jag har ingen direkt fråga eller så....jag har bara ångest för detta och behövde skriva av mig.

• Svar på tråden trekant....
  • Pöjk

Men hallå själv, NokGroda, nu är du där igen med att inbilla dig något jag inte har skrivit. Var ser du tvånget någonstans?

Era prydliga resonemang styr knappast vad er partner känner, eller hur? Vi pratar känslor inte logiska resonemang eller hur man borde känna eller vem som tvingar vem till vad. Berättar man vad man har gjort i sitt tidgare liv, är det inte alls osannolikt att partnern vill pröva på det med. Har man otur kan det bli en fix idé som spräcker förhållandet ("varför får inte jag när ..." osv).

Själv poängen med att vara ung är att man provar en massa saker? Den var ny för mig.

I detta fallet tycks det inte vara ett problem, men det är inte lätt för mig att veta. Jag påpekar risken för det bara, och att man bör vara medveten om det. Kanske andra i liknande situation läser tråden?

• Tant Pernilla

Nu är det ju så att sex är ett givande och tagande mellan två (eller fler) parter. Och nåt som passar en konstellation, passar inte en annan.

Bara för att man gjort nåt med nån tidigare, behöver det ju inte betyda att man vill göra samma sak med någon helt annan. Vi har ju alla olika preferenser och tänder på olika saker. Det är ju det man upptäcker tillsammans med sin partner om man har ett väl fungerande sexliv.

Att sätta sig på höga hästar och säga "du gjorde det och det med honom/henne, nu måste du göra det med mig" gagnar knappast ett förhållande, och det var inte det som var tartarugas problem här.

Hade det inte varit så att hennes pojkvän varit bekant med en av killarna, utgår jagn från att hon inte hade berättat nåt om det hela. Men nu ville hon inte att det skulle komma från någon annan än henne själv.

Det är ju ändå så att det är alla ens erfarenheter i livet som gör en till det man är i dag - det som ens partner älskar och uppskattar en för. Detta inkluderar även sexuella "experiment". Kan man inte "köpa" det, sån kommer man nog få problem i sina relationer framöver.

Jag tycker i alla fall att du är modig och stark, tartaruga!

• Pöjk

Tant Pernilla, nu tror jag du skönmålar lite. Jag tror inte allt man har gjort i sin ungdom är något som uppskattas av nuvarande partner, sex eller ej.

Det är tydligen väldigt svårt att få förståelse för den andra partners situation i detta samtal. Jag tänkte att mer förståelse var något bra, så at man kan se vilka risker det för med sig, och var inte specifikt riktad mot detta förhållande.

Det är tråkigt att många direkt hamnar i försvarsposition när frågan hur killen känner det tas upp. En kille får tydligen bara känna det som hans flickvän resonerat sig fram till är lämpligt, och att allt annat är fel. Ett snabbt sätt att avsluta ett förhållande, om jag får säga så.

Det är naivt att tro att berättelser om ens sexuella historia inte påverkar nuvarande förhållande.

Det är synnerligen naivt att tro att man kan resonera sig fram till vilka känslor som är rätt och vilka som är fel. Dom finns där i alla fall.

• Tant Pernilla

Pöjk: Jag är verkligen inte den naiva typen. Sen tänker inte jag här gå in på vilka sexuella erfarenheter jag eller min man har och vad vi har delgivit varandra av detta.

Jag skönmålar inte heller, det är så mina erfarenheter av livet är. Jag har kanske haft enorm tur med mitt partnerval.

Sen verkar du tycka att det är värre för en kille att ha en tjej som har "ovanliga" sexuella erfarenheter än vad det skulle vara för en tjej att ha en kille med samma erfarenheter. Trist inställning, om det nu är så du tycker, men säkert inte ovanlig. (Som vi sett tidigare i tråden... )

Sen förespråkar jag inte att man berättar allt om sin sexuella historia, det jag skrev var att de erfarenheter man har, gör en till den man är i dag. Man behöver alltså inte redogöra för sitt livs historia för sin partner - den finns ju i ens personlighet redan.

• NokGroda

Pöjk: ta inte åt dig så personligt. jag kommenterade bara din teori..

OM du inte provar saker när du är ung kommer du aldrig bli en klok vuxen. Det är så man lär sig saker. Man kan inte läsa sig till erfarenhet i en bok..

Du kommenterar att "vi" inte vill se den andra sidan av saken. Men vi ÄR ju den andra sidan av saken! Alla vi som har förhållanden har konfronterats med partnerns historia på något sätt vid något tillfälle. Det du verkar snöa in på är män och kvinnor.. Skulle inte killen i förhållandet kunna resonera som kvinnan just gjort?

Visst, partnern kan tänkas säga "varför får inte jag.." men då är det något de måste diskutera utifrån deras situation NU och inte utifrån vad någon gjort tidigare. Dessutom är det i så fall ett önskemål som borde ha kommit fram förr eller senare ändå från partnern och borde absolut inte bero på ifall den andra gjort det tidigare eller inte.

Om jag har haft sex med tjejer ger inte det min kille rätten att be mig ha det igen eller honom rätten att vara otrogen bara för att han inte provat samma saker innan vi blev tillsammans.

Summan av kanelen blir att man måste passa på att göra sånt man drömmer om när man har tillfälle, för när man har ett stadigt förhållande är man två viljor som ska samsas och då kan det vara för sent.

Och visst.. man kan framhärda, men då blir det troligtvis ajöss. Och en sån pojkvän vill i alla fall jag INTE ha.

• Pöjk

Tant Pernilla, varför tror du att jag tycker det är värre för en kille att ha en tjej som har "ovanliga" sexuella erfarenheter? Står det så i feminismmanualen att alla pojkar tycker det, eller kanske din kvinnliga intuiition? Ärligt, var får ni alla konstiga åsiker om mig ifrån, har ni svårt att bara läsa utan att blanda in förutfattade meningar? Snart räcker det med att skriva "jag är kille", så kommer attackerna som ett brev på posten.

Föreslår en ursäkt efter genomläsning av mina inlägg.

NokGroda, vem är det som snöar in på män och kvinnor. Den andra sidan av saken är i det här fallet den som Tartuga inte representerar. Jag pratar om hur dett akn påverka förhållandet på lång sikt, och att man bör vara medveten om det, och mentalt förberedd. Det handlar om att sätta sig in i andras situationen och deras känslor inför vad som har hänt.

Givetvis kan man inte säga "varför får inte jag, när..." om man inte vet att det fanns ett "när...". Vi tar en liknelse. tänk dig att du har två barn, och du ger den ena glass för att hon slagit sig (funkar alltid).
    Provar saker gör man genom hela livet...

• bellis

Oj, men jag undrar om inte Pöjk blir lite övertolkad nu?

Jag kan absolut förstå vad han menar, och INTE menar. Jag tycker att alla (dock DEFINITIVT inte LOTF!!! ) skriver bra saker, och både man35 och Pöjk tar upp känslor som KAN infinna sig på "andra sidan" i förhållandet. Nu råkar dessa inlägg vara från män, men ärligt, de hade ju PRECIS lika gärna kunnat vara från tjejer. Eller hur? De tar ju upp en generell undran över känslorna, oavsett TS specifika problem.

Jag förstår och håller med er som svarar också, men jag tycker alltså inte riktigt att ni svarar på något som Pöjk sagt...

Hehe, do I make any sense at all??

• bellis

Och TS, en bamsekram på dig, det du gjorde var modigt och jag hoppas verkligen att allt blir bra! Du är inte det minsta äcklig. Försök lägg det bakom dig. *kram*

• Pöjk

(och här kommer forsättninge):
    Det andra barnet vet inte om detta, för hon är ute och leker, och hon kräver därför ingen glass just denna dag. Ge istället till det ena barnet framför det andra, så är det klokt att ge glass till bägge barnen, eftersom tjatet aldrgi kommer att upphöra. Vuxna fungerar i stort likadant, se tex lönebildning.

"borde absolut inte bero på vad de ena partnern gjorde tidigare?". Det är önsketänkande, det.

"rätt att be mig"? Men snälla, nog måste man få fråga? Det går INTE att bortse från historien, eftersom det din partner vet om dig formar hans/hennes bild av dig och hasn/hennes tankar om dig. Det är min teori.

Du verkar fascinerad av tvång och krav, det handlar inte om det.

Till sist NokGroda. Allt blir mycket roligare om man gör det med sin partner som man älskar. Livet tar inte slut när man flyttar ihop, oroa dig inte.

• Pöjk

bellis, tack för den. Du förstår att det handlar om känslor, är du kanske man?

(Alla vet att män har lättare att prata om och förstå känslor, eller hur?)

Svar på tråden trekant....