• Pöjk

trekant....

Tror ni inte att önskan att göra samma "utsvävande" saker finns hos den befintliga pojkvännen, och kommer att dyka upp i förhållandet så småningom?

Om jag exempel fick höra att frun gjorde saker som jag fantiserar om nu när hon var yngre, och inte fick "prova själv", det hade nog legat och gnagt i mig. Så jag håller med Man 35.

Tartaruga, hur gör du nu om din pojkvän nu vill pröva trekant med dig och en annan kille, han kanske tänder på idén.

• Pöjk

Men hallå själv, NokGroda, nu är du där igen med att inbilla dig något jag inte har skrivit. Var ser du tvånget någonstans?

Era prydliga resonemang styr knappast vad er partner känner, eller hur? Vi pratar känslor inte logiska resonemang eller hur man borde känna eller vem som tvingar vem till vad. Berättar man vad man har gjort i sitt tidgare liv, är det inte alls osannolikt att partnern vill pröva på det med. Har man otur kan det bli en fix idé som spräcker förhållandet ("varför får inte jag när ..." osv).

Själv poängen med att vara ung är att man provar en massa saker? Den var ny för mig.

I detta fallet tycks det inte vara ett problem, men det är inte lätt för mig att veta. Jag påpekar risken för det bara, och att man bör vara medveten om det. Kanske andra i liknande situation läser tråden?

• Pöjk

Tant Pernilla, nu tror jag du skönmålar lite. Jag tror inte allt man har gjort i sin ungdom är något som uppskattas av nuvarande partner, sex eller ej.

Det är tydligen väldigt svårt att få förståelse för den andra partners situation i detta samtal. Jag tänkte att mer förståelse var något bra, så at man kan se vilka risker det för med sig, och var inte specifikt riktad mot detta förhållande.

Det är tråkigt att många direkt hamnar i försvarsposition när frågan hur killen känner det tas upp. En kille får tydligen bara känna det som hans flickvän resonerat sig fram till är lämpligt, och att allt annat är fel. Ett snabbt sätt att avsluta ett förhållande, om jag får säga så.

Det är naivt att tro att berättelser om ens sexuella historia inte påverkar nuvarande förhållande.

Det är synnerligen naivt att tro att man kan resonera sig fram till vilka känslor som är rätt och vilka som är fel. Dom finns där i alla fall.

• Pöjk

Tant Pernilla, varför tror du att jag tycker det är värre för en kille att ha en tjej som har "ovanliga" sexuella erfarenheter? Står det så i feminismmanualen att alla pojkar tycker det, eller kanske din kvinnliga intuiition? Ärligt, var får ni alla konstiga åsiker om mig ifrån, har ni svårt att bara läsa utan att blanda in förutfattade meningar? Snart räcker det med att skriva "jag är kille", så kommer attackerna som ett brev på posten.

Föreslår en ursäkt efter genomläsning av mina inlägg.

NokGroda, vem är det som snöar in på män och kvinnor. Den andra sidan av saken är i det här fallet den som Tartuga inte representerar. Jag pratar om hur dett akn påverka förhållandet på lång sikt, och att man bör vara medveten om det, och mentalt förberedd. Det handlar om att sätta sig in i andras situationen och deras känslor inför vad som har hänt.

Givetvis kan man inte säga "varför får inte jag, när..." om man inte vet att det fanns ett "när...". Vi tar en liknelse. tänk dig att du har två barn, och du ger den ena glass för att hon slagit sig (funkar alltid).
    Provar saker gör man genom hela livet...

• Pöjk

(och här kommer forsättninge):
    Det andra barnet vet inte om detta, för hon är ute och leker, och hon kräver därför ingen glass just denna dag. Ge istället till det ena barnet framför det andra, så är det klokt att ge glass till bägge barnen, eftersom tjatet aldrgi kommer att upphöra. Vuxna fungerar i stort likadant, se tex lönebildning.

"borde absolut inte bero på vad de ena partnern gjorde tidigare?". Det är önsketänkande, det.

"rätt att be mig"? Men snälla, nog måste man få fråga? Det går INTE att bortse från historien, eftersom det din partner vet om dig formar hans/hennes bild av dig och hasn/hennes tankar om dig. Det är min teori.

Du verkar fascinerad av tvång och krav, det handlar inte om det.

Till sist NokGroda. Allt blir mycket roligare om man gör det med sin partner som man älskar. Livet tar inte slut när man flyttar ihop, oroa dig inte.

• Pöjk

bellis, tack för den. Du förstår att det handlar om känslor, är du kanske man?

(Alla vet att män har lättare att prata om och förstå känslor, eller hur?)

• Pöjk

Killen i detta förhållandet ja, dessutom handlade det om känslor inte om sex.

Okej, jag känner mig lite ensam och utlämnad här bland alla aggressiva flickor, och det kan vara svårt "få plats"... Får skriva till Flingan och be honom ta upp det i nästa "Boy-power"-program.

• Pöjk

Tja, jag kan inte skriva bättre än som jag gör. Använder inte ens så mycket ironi som jag brukar. Jag vägrar att avsluta all inlägg med att förklara vad jag inte menar, och vad jag absolut inte tror, och att tjejer är liak mycket värda som killar, och att ingen kan tvinga någon till något annat eller sådant.

Det bara befäster normerna vad pojkar skall tycka, om man skriver på det viset.

Du skrev:
    "Visst, partnern kan tänkas säga "varför får inte jag.." men då är det något de måste diskutera utifrån deras situation NU och inte utifrån vad någon gjort tidigare. Dessutom är det i så fall ett önskemål som borde ha kommit fram förr eller senare ändå från partnern och borde absolut inte bero på ifall den andra gjort det tidigare eller inte."

Glassexemplet var en kommentar till ovanstående, och ett exempel på att vad man ger till en kan påverka önskningarna hos en annan. Oj, där fick jag till det, va?

Du verkar väldigt tvärsäker på vad du vill och inte vill NokGroda. Hoppas inte verkligheten kommer i mellan, själv tycker jag att jag har förändrats mycket på de 10 åren sen jag träffade min fru (dvs från 24-34 år).

Nå, ni har väl alla sett 'Bitter Moon'? Så kan det gå...

• Pöjk

Bellis, nej mig blir ni inte av med, det är roligt att vara anonym och prata med massa flickor om allt möjligt praktiskt (se annan tråd).

Förresten, vad har du för tfn-nr?

• Pöjk

Tant Pernilla, jag tycker också det är tråkigt att K.C, NokGroda och även du ville göra detta till kille/tjej debatt, genom att göra konstiga omtolkningar av mina inlägg.

K.C., det enda chockerande är den obefintliga acceptansen av mina inlägg för vad de faktiskt säger, och den uppenbara fixeringen på mitt kön. Dags att byta nick till "Tösa", kanske, så man slipper könskriget.

• Pöjk

NokGroda, hur tolkar du:

"Sen verkar du tycka att det är värre för en kille att ha en tjej som har "ovanliga" sexuella erfarenheter än vad det skulle vara för en tjej att ha en kille med samma erfarenheter."

Snacka om att vilja göra könet den avgörande frågan.

• Pöjk

NokGroda, den första som skrev "typiskt manligt" var du. Ett s.k. självmål.

• Pöjk

Oj, diskussionen fördes genast in (av två tjejer) på typiskt manligt/typiskt kvinnligt.

Oh, det skall bli kul att bevittna. Kom igen!

*** Finns det typiskt manligt/typiskt kvinnligt beteende, och vad är det i så fall??? ***

(Ujujuj, var det något man lärde sig på universitet, så var det att hålla sig långt borta från DENNA diskussionen. Kollar in igen om någon timme för att se om det har tagit sig)

• Pöjk

Äsch, det blev ingen riktig schwung på denna diskussionen...

Tartaruga!
    Några tröstens ord. Min fru bestämde att vi skulle skaffa barn utan att fråga mig, hon slutade ta piller och blev gravid. Jag blev jäkligt arg och besviken och funderade på att bryta upp. Vi gick sedan till sådan här familjerådgivning en gång (på henns inrådan, eftersom hon insåg att det blev lite fel det där), vilket gjorde att det kändes bättre faktiskt. Fick skälla ut henne efter noter i 5 minuter utan att bli avbruten, sen insåg jag hur dum hon faktiskt kände sig. Så vi blev sams igen, och nu är det inget som stör. OK, när hon gjorde om det med barn #2 blev jag väl lite ledsen igen, men det gick över snabbare.

Ja, och dessutom hade hon något kort förhållande mellan henne och min bäste vän innan vi träffades, men jag vet inga detaljer. Och har faktiskt inte lust att veta heller.

Så visst klarar ni av en sådan här liten detalj. Vänta bara tills ni skall bestämma vem som skall gå upp och trösta bebisen!

• Pöjk

Hallå där, skogsavverkning vad är det för fel på det. Andelen kvinnor som äger skog ökar drastiskt.

Svar på tråden trekant....