• Mia-76

ViktNeråt-05, Del 2

Vår förra hade stängt så jag startar en ny.

Jippie, i dag är det fredag och solen skiner!

• Svar på tråden ViktNeråt-05, Del 2
  • Tostes flicka

Jag trilskas på i min svacka.

Har kommit fram till att troligen tränar för mycket och äter för lite. Så jag tänkte att jag slutar träna och börjar äta massa onyttigheter så rasar jag ner i vikt
    Har svårt få i mig tillräckligt en del gånger och ännu svårare att försöka hålla min bestämda mat tider. Nåja, vem sa att livet ska vara lätt?
    Jag har ju tid iaf

• Ellte

Jag började på en ny kurs på ITrim igår och fick i läxa att göra ett poängsystem för mig själv... Samla poäng och bestämma olika belöningar för olika poängsummor :D Kanske inte en sån dum idé för flera av oss. En sak som ger poäng kan t.ex vara (för Tostes flicka) att äta en gång till om dagen. Dvs. äter du bara tre gånger om dagen, sätt som mål att äta fyra gånger varje dag. Varje dag du klarar av detta får du ett poäng, dvs max sju per vecka.

Sätt upp tre till fem sådana mål som ger poäng och räkna ut vad som blir max per vecka. Sätt även upp belöningar för dig själv som du får bara om du uppnår max! (Naturligtvis inte belöningar i form av mat vilket man gärna gör ;))

De förbättringar jag hittills kommit på att jag själv vill göra är:

* Äta grönsaker till VARJE mål. (= just nu två mål om dagen = 14 poäng/ vecka)

* Träna på gymet tre gånger/vecka (=max tre poäng/vecka)

* Ta tid för mig själv i lugn och ro EN timma per vecka (datortid räknas INTE utan det måste vara en långpromenad, en bok eller nåt) (= max 1 poäng/vecka)

Laga minst en ny (nyttig) rätt varje vecka (=max 1 poäng)

Totalt max/ vecka är hittills 19

Nu ska jag bara sätta upp belöningar också :D

En belöning när jag uppnår 19 poäng... En större belöning när jag uppnår 40 poäng... Ytterligare större belöningar vid 75 poäng etc... En liten morot för att faktiskt komma igång och bryta sina felaktiga beteenden och byta dem mot nya!

Och så var jag inne på det där med belöningar igen.. Jiss vad svårt det är att komma på :D

*har fortfarande inte gjort naglarna men SNART så* ;)

• Fru Larsson

Ja Mia-76, vi är skitbra!

Eller ni andra i alla fall! Svår vecka för mig, ska ut i kväll och imorgon. Sen är det en fredag då man förmodligen är trött och faller i godisfällan. Sen är det valborg med lite party. Det är verkligen inte vanligt att det blir så mycket på en vecka men skoj ska det bli! Party on!

• Ellte

Fru Larsson nu har du väl fel inställning :D Det är inte tråkigt, det är skoj med fest...och det går jättebra att partaja utan att pajja allt :D

Se till att bestämma innan hur mycket du "får" dricka och att du ska äta nyttigt och håll dig till det. Se till att skaffa hem en massa gott men nyttigt till fredag kväll (mango, minimorötter med lättdip, salta pinnar, vindruvor) så du inte "måste" äta godis för att du är trött. Å så parjaja som fanken på lördag..Dansa och skutta (fatta bra motion :D) och bestäm dig innan för att du ska klara att inte överäta :)

Ha skoj! :D

• Lovisa78

Hey girls!
    Gött jobbat allihop! Själv har jag fastnat i viktkurvan, den går varken upp eller ner. TRÅKIGT! Det käns som vad jag än gör står vågen på samma (den är väl förprogrammerad förstås ;))

Nej, skämt åsido tror jag att det för min del blivit lite för mkt fest, vilket är samma sak som moffa onyttigheter dagen efter. På nåt obegripligt sätt tror jag att det är tillåtet bara för att jag är bakis! Har ni hört på maken!!!

Sedan är det ju det här med stress... Jobb, hem, laga mat, betala räkningar (kommer precis därifrån - huhhhh), banta, träna - need I go on? Och när jag stressar tror jag på nåt sätt att min förbränning är dubbelt så snabb så då ser jag till att äta dubbelt så mycket, eller iaf dubbelt så onyttigt!

KAN NÅN FÖRKLARA DETTA FENOMEN???

Nej, nu är det onsdag och i helgen blir det säkert underbart väder! Tänk badsäsong (läbbiga tanke!)D)

• Jen78

Tänk badsäsong va bra. La precis tillbaka chokladkakan i byrålådan...
    Gud vad det e bra att hälsa på här när motivationen tryter. Fattar inte varför jag e så jääääääääääääkla hungrig idag?
    3 dagen med bara nyttigheter, e väl häromkring det brukar trilskas?

Bikini! Bikini!

• SB_Helena

Jag är också på tredje dagen och den är dagen har varit rent av hemsk. Mått illa och varit yr så idag var jag tvungen att äta två måltider med "riktigt" mat. Äter annars två måtider med naturdiet och nutrilett och en lagad måltid de dagar jag tränar. Det brukar kännas bättre den femte dagen...har jag hört =/

• Tostes flicka

Ellte

TACK!! Poänglista är nog vad jag behöver för att få ordning på att äta mer.
    Har varit anorektiker för många år sedan så det där med mat är ändå ett stort hot på sitt sätt. Får till det jättefint i kanske 3-4 veckor men sen går det inte mer. Det får jag jobba på.

Poängsystem var det iallafall, blev jag inspirerad igen! Ska genast börja planera in poäng och belöningar. En ny ryggsäck måste få ingå i systemet, min är sliten och luktar svett hur mycket man än tvättar den

Oh recept efterfrågan på grönsaker!
    Har gjort ungs grönsaker, vanligt kokta, råa, stekta, grillade men lite mer skojiga recept önskas!

Kan ge det jag gillar bäst på sommaren
    Tärna paprika, aubergin, squash, tomater, rödlök och annat som man tycker passar.
    Lägg auberginen och squashen på en plåt /alternativt i ett foliepakett till grillen och låt stå inne i ca 5-10 min beroende på storlek.
    Blanda under tiden en dressing på olivolja, soja, lite honung, salt, peppar och chilikrydda eller paprika eller örter vad man känner för.
    Släng på de andra grönsakerna och dressingen blanda runt med auberginen och squashen.
    In igen i ugnen i 5-10 minuter till.

Gör man det på grillen så låt auberginen och squashen ligga i ett eget folikepaket och de andra grönsakerna i ett blanda sen när de är klara och häll över dressingen. Eller förbaka dem en stund i ugnen sen ner i ett foliepakett och ställ fram det på bordet.

Onödigt gott till grillat

• Ellte

Ooooo låter gott! Hmmm jag är också dålig på tillagade grönsaker... Det blir MEST sallader (fast jag är salladsmästare...ingen isbergssallad-tomat-gurkasallad här inte... Det ska vara ordentligt med grova grönsaker i ;)) och annars blir det ugnsrostade eller wokade. Hmm...mitt bidrag blir alltså:D Wokade, blandade grönsaker ;)

Svar på tråden ViktNeråt-05, Del 2