• Mia-76

ViktNeråt-05, Del 2

Vår förra hade stängt så jag startar en ny.

Jippie, i dag är det fredag och solen skiner!

• Svar på tråden ViktNeråt-05, Del 2
  • Ellte

Hehe, japp det där med promenader har vi hört förut...och då skulle jag fasen behöva gå runt stan flera varv på helgen ;) Jag VET ju att det funkar när jag inte är hemma så mitt största mål är att faktiskt kunna låta bli att äta konstant när jag är hemma!

Delmål har jag och belöningar också...fast faktiskt har jag inget som riktigt hägrar just nuuuu... Nån som har några bra förslag? Jag har en belöning när jag är klar, då ska jag få en mockakappa, gärna en fin och dyr, som enligt min hjärna kommer få mig att se ut exakt som Jennifer Aniston :? Sedan har jag bestämt att jag ska få en Tanitavåg när jag varit med på ITrim ett år och håller vikten. MEN visst behöver jag nu en morot för att nå 74 kilo...jag har varit så nära så länge *suck* Idéer mottages som sagt tacksamt. (Tidigare belöningar har varit resor, fester samt min ständiga bästa motivation: Ny frisyr! Nu HAR jag dock rätt nyligen klippt mig och trivs fantastiskt bra med denna frissen så det funkar inte ;)) Fixa naglarna kanske skulle vara nåt...

• Mia-76

Fixa naglarna är väl en superidé. Eller övriga skönhetsbehandlingar. En ny onödigt dyr eller bara onödig handväska?

En idé på att inte äta hemma är att göra ett fotomontage och sätta på skafferiet/kylskåpet. Ta ditt ansikte och sätt antingen till den perfekta kroppen, eller gör som min pappa: Klipp in en bild på Bantar-Björn eller någon annan med liknande kroppshydda som ett varnande exempel.

Förresten vad är en Tanitavåg?

• Ellte

Jag har på min braiga kurs lärt mig att fokusera positivt...dvs. BORT med alla sådana saker som tjockisbilder på kylskåpet, grisar som grymtar i kylen när man öppnar kylskåpsdörren...typ "skrämselpropaganda". Det gör bara att man känner sig ful och äcklig och...som jag skrivit här ovan...det är då iallafall jag (och många andra, det vet jag) straffar mig själv genom att äta. Gör istället ett fotomontage med en kropp du VILL ha och fokusera på att uppnå det. Eller om du har haft en vikt som du var nöjd med, sätt upp ett kort när du ÄR så smal på kylen...och ingen negativ bild utan en där du mår bra och har förbaskat skoj :D Motiverande och positivt!

Tanitavågar mäter kroppskompositionen...dvs. andel fett, andel muskler etc förutom vikten. Ett "bättre" sätt att se om man är "lagom" än vad BMI är mao ;)

www.tanita.co.uk/index.cfm&PID=72&categoryID=4&subcategoryID=11

• Mia-76

Du har nog rätt. Det var precis när jag såg ett foto på mig som ung och vacker som jag bestämde mig för att nu j-lar. Behöver inte ens se det igen för att påminna mig, fotot är fastetsat på näthinnan

• blivande fru J

jag funderar över helgproblematiken och i jämförelse med innan jag tog tag i mitt liv så är mina helger inte så farliga. Lite rödvin kan det bli, lite godis på lördagen, ofta lunch på stan och kanske en glass i vårsolen. jag äter inte så mycket vispgräddemat eller så, i lördags blev det tex bakad potatis med kesoröra vilket måste anses vara sundare än det mesta jag brukade äta på helgerna förr; gräddig potatisgratäng med feta såser och dyl. Jag vet inte hur mycket jag väger, folk ser nog inte mig som överviktig utan jag vet bara att jag är större än förr och vill ner lite igen. Jag är ganska aktiv, cyklandet gör sitt till, konditionen blir bara bättre och bättre och de pass jag går på blir bara lättare och lättare, så jag har börjat byta svårighetsgrad till betydligt tuffare saker. Egentligen är ju det för min del mer värdefullt än hurdvida jag ser smal ut eller ej. Styrka, kondition och frisk luft är väl så viktigt. helgerna kanske får "spåra ur" (i jämförelse med veckorna) även om jag bara ger mig själv en alkoholportion per vecka, vill jag dricka en halv vinare får jag spara 3-4 veckor tex, någon måta får det vara.

• Lovisa78

Hoj, hoj! Invägningen gick bra - minus ett halvt... Nu är det bara träningen som det går trögt med. När man som jag varit till-och-från sjuk i ett par månader är det svårt att komma igång och nu är verkligen konditionen noll!! Nån som har nåt bra motiveringstips???

Känner verkligen igen mig i ovanstående, börjar man äta onyttigt blir det matorgie och sen är det kört och karaktären är som bortblåst! Brukar försöka bärga mig till söndag och moffa på kvällen för sen är det alltid lättar att "börja om" på måndagen... och då är ju inte hela helgen förstörd... Det värsta är väl andå skudkänslorna som kommer som ett brev på posten efter matorgierna! Magen är stinn och hela jag käns som ett fettpaket redo att krackelera! Varför utsätter man sin stackars kropp för detta???

Nej, nu kämpar vi på! Imorgon SKA jag ut o gå åtminstone!
    Hälsningar pinnplassen :D

• Lovisa78

Blivande fru J: Hur mkt är en alkoholenhet? Ett glas vin eller? Hu, då vill jag inte tänka på hur mkt alkoholenheter jag kan dricka vissa helger... I helgen som gick var jag faktiskt helt vit, det var skönt!

• blivande fru J

jag brukar tänka att en alkoholenhet är ett glas vin, en snaps, en öl, en cider, en likör eller en drink. jag får alltså bara dricka en av dessa saker per vecka. jag har oftast helt vita helger och delar en vinare eller dricker flera drinkar de helger jag vill dricka mer.

• Lovisa78

Blivande fru J; Låter sunt, så ska jag försöka tänka oxå!

Vad är förresten ITrim (hu vad jag känner mig bonnig, känner inte till nåt begrepp idag...;))

Min sambo tycker att lösningen när det förbenade suget kommer är att ta en morot! Han fattar ju ingenting ;) Då är det ju bara fett eller sött i skallen på mig... Nån stackars morot skulle jag nog inte komma på tanken att ställa mig att skala då... SUCK

• Ellte

Det är ett företag.. .typ...viktväktarna.. .fast bättre ;) (www.itrim.se) Rekommenderas om de finns nära dig! :D

En ANNAN sak jag fått tips om på kurserna är att ALLTID ha något som är nyttigt som du verkligen ÄLSKAR hemma (för mig är det mango) för de där nödfallen. Alltså när man verkligen MÅSTE ha något är det bara BS att man ställer sig och skalar en morot eller tar en promenad eller broderar ;) Vi är la inte mer än människor (kvinnor*harkel*). När jag är hopplös tar jag alltså en mango...eller till och med två...vilket såklart inte ingår i programmet men iallafall inte är så illa som tre hekto lösgodis eller ett gäng kanelbullar ;)

Svar på tråden ViktNeråt-05, Del 2