• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • bruden74

    T.Karlsson

    Kolla mitt inlägg om gallstenskuren så kommer dom ju ut naturlig väg!

    Visst måste man tänka på vad man stoppar i sig för att förhindra gallsten, som att äta basisk mat och inte så mkt syrarik. (tex har havregrynsgröt ca 80% syra) Det finns böcker att köpa i det ämnet o hyra på bibblan

    För sur kropp= gallsten och andra besvär (ofta sätter det sig i lederna)

  • bruden74

    Här har alla med gallstensbesvär lite att läsa (källa: www.kroppibalans.se )

    Upplagrat syraöverskott i kroppen ger på sikt benskörhet (och kanske foglossning hos gravida kvinnor, på grund av att fostret tar det kalcium det behöver, vilket resulterar i att kalciumbufferten minskar hos mamman). En mängd andra problem kan också härledas till kalciumbrist, översyrning och tarmobalanser; njursten, GALLSTEN, allergi, gikt, starr, psoriasis, olika ledsjukdomar, fibromyalgi, migrän, hjärt- och kärlsjukdomar m m.

    Om vi ser till att hålla en bra balans mellan syror och baser i kroppen, kan vi undvika en mängd av ovanstående åkommor.

  • miss luxor

    Bruden 74:
    HAVREGRYNSGRÖT??? Men jag sitter just nu och ÄTER havregrynsgröt!!!! Hjälp! Vad har du läst om det? Sen självklart önskar man ju att åtgärda problemet snarast..men fram tills dess vill man ju undvika smärtor i mesta möjliga mån.

    ia´s: tack för tipset.. har du fler tips?

    GUUUD vad jobbigt det här är.. håller på att svälta ihjäl för jag inte vågar äta något! Nån som har något tips på god middagsmat för mig?

  • miss luxor

    Förövrigt..om man kan få ut gallsten naturlig väg... borde man väl kunna spy upp dom också (med tanke på hur mycket gallvätska jag fick upp sist...)

  • missymexx

    Jag har haft gallsten och det var ett rent helvet. Jag var bara sjutton så jag gick med det i ett halvt år innan jag för typ åttonde gången kom in på akuten och sa JAG ÅKER INTE HEM FÖRRÄN NI SÄGER VAD DET E. Hade hört allt från ångest,oro och diafragmabråck. Jag hamnade på väntelista och det tog 6 månader. Under den tiden blev jag satt på morfin som jag senare fick jättesvårt att sluta med eftersom mina anfall varit så täta att jag fått peta i mig ganksa mycket.

    Jag kunde inte äta något annat än Grillad kyckling och grönsallad i 6 månader tappade 16 kg bara för jag inte kunde äta.
    Jag tog för sig det säkra före det osäkra eftersom jag inte orkade få fler anfall. Det gör ju så jävla ont!
    Nu efteråt kan jag äta vadsomhelst men har blivit mer känslig i magen blir stressad när jag äter för rädslan för att få ont finns alltid kvar hos mig.
    Fråga om du har frågor Kram och lycka till /Mirre

  • miss luxor

    missymexx:
    Jössös 16 kg! men jag förstår helt! Jaha då vet jag vad man har framför sig då.. ska tjata på läkarna så kanske man man få en operationstid relativt snabbt.
    Jag känner som du kände, jag tar det säkra för det osäkra, tänker inte utsätta mig för några onödiga risker (därav alla mina tusen frågor..)
    usch jag som inte gillar kyckling..
    en fråga om den: kunde du marinera den? (innehåller ju olja)

  • miss luxor

    En till fråga.. om man inte orkar äta kokt kött/fisk... kan man ugnssteka istället? Eller är det inge bra?

  • Nightingale

    Det är klart att du kan ungssteka fisken, bara du inte använder smör eller annat fett som du inte tål. Gallstenens baksida är att det är individuellt vad man tål, men det märks ju som sagt vad man INTE tål. Jag har aldrig hört att någon fått anfall av havregrynsgröt. Jag opererade själv bort gallblåsan med 53 stenar i -01. Jag kunde äta allt utom mjölkfett, dvs inget smör, mjölk ost osv.. Men fortfarande så tål jag inte majonnäs. Ägg kan oxå ge känningar. Jag såg att någon nämnde Cocillana Etyfin och det ger hemska anfall. Men jag antar att du fått med dig Supp. Voltaren hem? Det lindrar anfallen på 10 minuter. Undantagslöst!

    Man kan dra en ganska generell slutsats. Undvik svårsmält mat och fet mat, annars går det bra med vadsomhelst. Men som tidigare sagt, rabarber och gräddig mat är ingen höjdare.

    Men få inte panik, skaffa hem voltaren bara!

  • Nightingale

    Efter ultraljud av gallblåsan (som visserligen var proppfull med stora stenar) fick jag op.tid efter tre månader. Så det behöver inte ta så lång tid!

  • miss luxor

    Nightingale och alla andra som har bra tips!
    Tack för hjälpen. Jo jag fick med supp voltaren hem, det känns ju tryggare, men är fortfarande orolig för nya anfall. Troligtvis för att det bara var någon dag sedan sist, och för att jag fortfarande har känningar.
    Idag bli det kokt kött o potatis!
    Funderar på att ta en morot innan...

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?