• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08

    Imrgon ska vi lämna bort barnen en natt, gå ut o äta själva o sedan gå på bio. Ska bli så ljuvligt! Alla fall är detta grundplanen, men As astma är igång igen. Blev jättetät när han sovit en stund igår så vi fick plocka upp honom o börja medicinera.

  • lanovia 08

    Nu skickar jag för fprt... och om han är väldigt dålig imorgon kommer inte jag vilja lämna bprt honom.

  • Norrskensflamman

    Gläds åt alla gulliga barn i tråden och deras utveckling :-P


     


    Lanovia: Härligt med tid på tumanhand med maken


     


    Vi får gäster från det stora grannlandet i Öster ikväll, jag har inte hunnit städa eller nåt, men de får ta det som det är. Ska bli gott att träffa dem! Barnen längtar också.


     


    Annars så går det lite upp och ner. STressigt på jobbet och oroliga tider där igen... Hoppas vi rider igenom stormen även denna gång... M har det jobbigt på jobbet, är så gruvligt less och har dessutom en chef som inte har vett att uppskatta att M rodde iland båten januari medan chefen låg på operationsbordet... Det kan ju ta ned humöret på vem som helst


     


    Lanovia; hoppas ni löser situationen, att åka iväg bara ni två låter som en god ide! Kram!

  • Norrskensflamman

    Jag måste få dela med mig av lite positiva saker. Sedan 10 dec har jag minskat min vikt med 10%, vilket var ett delmål. *klappar mig själv på axeln* Min ambition att röra på mig minst 3 ggr/v och att tänka på vad jag äter har gett resultat. Känns jättehärligt! Mycket skjuts fick processen också iom att m råkade ut för det han råkade ut för och även han måste lägga om kosten och livsstilen. Sååååå mycket enklare när båda håller samma linje!!! Det var tungt när man var den ende som tänkte på hur maten tillagades, vilken mat (ingredienser) och det mumsades chips var och varannan kväll. Nu går det så mycket lättare.

  • Leksi

    Hej!

    Jag har inte alls läst ikapp nu, men ville bara kika in och berätta att vi har fått en dotter!!! Hjärta

    I måndags, 12 dagar över tiden, startade det faktiskt helt av sig själv och förlossningen gick så fantastiskt bra! Vilken otrolig skillnad mot igångsättningen förra gången! Glad Är så himla nöjd! Förutom att jag sprack en hel del den här gången också var det verkligen en drömförlossning! Precis som jag ville ha den. Glad

    Hade lite småkänningar när jag vaknade vid 5.30 på måndagsmorgonen men trodde inte att det skulle bli något mer så sa ingenting till maken som åkte till jobbet strax efter. Hade hand om A på morgonen och det gick bra trots att jag hade regelbundna värkar, de var så korta kanske 5-10 sekunder. Lämnade på dagis strax efter 8 och när jag kom hem la jag mig i soffan, helt säker på att allt skulle stanna av då. Men det gjorde det inte till min stora förvåning! Satt med papper och penna och skrev ner värkarna. Kände mig så lugn och det var inget problem alls att hantera smärtan, så skönt att vara hemma!! Ringde in till förlossningen som tyckte jag skulle ringa hem maken eftersom han hade 40 min resväg hem så det gjorde jag. Medan han duschade och åt lite blev värkarna tätare och längre så jag ringde in igen, detta var vid strax före 11. När jag pratade med dem gick vattnet & vi bestämde oss för att åka in. Vi har 30 min till Danderyd och i bilen kände jag att krystvärkarna inte var långt borta! Vi hann bara vara inne 40 min så var hon född! Glad Fick föda stående på knä mot sänggaveln den här gången & det gick så bra!

    Oj nu kom visst maken hem med A. Måste leka med tåg nu...

  • passionsblomman

    Leksi! Vad underbart att börja dagen med din förlossningsberättelse! GRATTIS till nya lilla tjejen! {#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

    Flamman; just ja-man kan tänka i procent också...det ska jag genast ta med mig som en variant av mina olika siffror och mål. Få se nu...jamen -10% för mig blir ju bara 0.5 kg över målet jag har till "normalviktig" på BMI-skalan! Ja där ser man. Vad bra jobbat-särskilt eftersom jag tycker just dec-vintern är värsta tiden att försöka gå ner i vikt.

    Angående tidsbokning för operation har jag ju ingen alls bekräftelse på att det verkligen bli så snart som i april-det var bara en gissning från ögonläkaren. Men idag, när jag talat med neurologläkaren (det är han som liksom är huvudpersonen som ska   skicka mig till Linköping) hoppas jag veta mer.
    För jag knatade upp till medicin igår och satte press på att "nu vill jag veta saker" så hans jättegulliga sköterska ringde idag och när hon insåg hur mycket frågor som nu kommer upp, så sa hon "han får ringa dig i eftermiddag". Jag hoppas få komma till honom väldigt snart,(sköterskan hade inte ens fått aprils schema än, så hon kunde inte boka någon tid)

    Men, i telefon idag tänker jag säga till honom att han får se till att lägga på ett kol genemot Linköping-för att DE bokar in en tid för själva operationen, är ju faktiskt mer brådskande (för de lär ju ha lite folk på kö förutom mig där) än att jag får komma till läkaren här-honom kan jag väl snacka med ändå liksom.
    Och när ögonläkaren förklarade att den skada jag nu har på synfältet kanske inte försvinner efter operationen, utan kan vara bestående och att vi dessutom ser att den blivit värre, då känner jag plötsligt mycket mindre tålamod att vänta kan jag säga.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • lanovia 08

    Blommis hoppas du får bra svar på dina funderingar i em. Bra att du står på dig du behöver helt klart få en tid snart.

  • Hvidbrud

    Leksi: så underbart att höra! Så skönt att det gick så bra! Har ni namn på gång, eller är ni som vi som velar fram till sista chansen?

    Blommis: har du pratat med läkaren ännu?

    Lanovia: kom ni i väg?

    Ninnis: hur har ni det? Hoppas att vi kan få till en träff bästa vecka! Jag är ledig på tisdag, som råkar bra min födelsedag, så länge jag hinner hämta tårta och fixa lammstek innan 4, så träffas jag gärna då!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård