• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

    Mopedvin – välkommen ut i ljuset!

    Nu måste jag gå. Återkommer!  

  • muggles

    PB: jag tycker avocado och keso (inte samtidigt) är goda och nyttiga mellanmål. Men kanske för "vuxet" för din son? Jag brukar göra en blandning av keso, tinade blåbär, skivad banan (fast det gillade han ju inte) och lite vaniljyoughurt som mellanmål - hur gott som helst! El en halv avocado rätt upp och ner men jag är riktig avocadoman... El kanske lite fet youghurt med müsli el ngt. Känns som att sockrade mellanmål ger en snabb kick som snabbt går över och ger blodsockerfall...?

  • muggles

    Turkisk youghurt med tinade bär är rätt gott... nä nu ska jag sluta

  • nennesjuttioåtta

    Tillbaka. Kändes väldigt bra! Har fått samtal inbokat med överläkare på spec.mödravården för att planera graviditeten utifrån den förra. Jag ska INTE få gå över och storleken ska kollas. PIUUUH! 

    Ore – ja fast trampor har han ju redan som passar hans skor. 

    tror jag hittat något men han tjuvläser säkert så jag kan ju inte skriva det här... 

  • nennesjuttioåtta

    Snigel – ringklocka till barnvagnen och en lattemugghållare

  • Oms

    PB- bra idé ang storsonen, tycker att det är alltför många föräldrar som glömmer sin stora barn nör det kommer till att få i sig näring under dagen.. Det finns massor av oliak bars att köpa som innehåller bra m energi för att hålla honom uppe på torsdagarna. iom att det bara är 1ggr i veckan skulle jag nog satsa på barer istället för att sätta igång ett projekt att hitta ngn variant själv som fungerar. speciellt nu när du själv ska sätta igång med så mkt nytt o stort för dig själv. Ta inte på dig för mkt nu när du har funnit ny energi (by knowing your self you know others )


    TInga - Ett Stoooort grattis till middagsframgången! så underbart det måste ha känts för er alla! jag minns hur lycklig jag blev när Mathilda kunde börja äta bitar utan att kräkas direkt (1år) eller när hon kunde äta efter kl 17 utan att hon sen kräktes runt 21 (då var hon drygt 2 år)... det är en underbar känsla! smart där med att ge honom pytte pyte bitar i små mängder så att han får känna att han lyckas - det är precis så man uppmuntrar ett nytt o gott beteende! (sånt pratar man om på ADHD-utbildningen)


    Liten - jamen förstår du, det är ju det jag alltid har sagt, jag är inte gjord för kalla temperaturer (Vilket är konstigt för min egna grundtemperatur har alltid varit 36,4 grader dvs lågt) eller så kanske det är därför, jag vill alltid bli varmare...bikramyoga skulle helt klart kunna vara ngt, även för min astma då det är fuktigt också vad jag förstår. men just nu ligger all träning på is, det går inte att prioritera det med för då VET jag att jag kommer att braka ihop av alla måsten iom att det är tiden som problemet här

  • Oms

    EFo jag är såååååå glad! min storas medicin visar sig fungera!!!


     


    igår gjorde vi läxor i 4 timmar. eller det var det VI inte gjorder. det var HON som gjorde läxor. jag satt på nätet och surfade runt medan hon satt tvärtemot mig och skrev ned alla engelska glosor, hittade former att förhöra sig själv och att minnas dem på. hon läste igenom och skrev upp NO-läxan (allt om hormoner) och hoppade mellan dessa läxor, kollade lite på tvn, tog ngt telefonsamtal osv men kom hela tiden tillbaka till läxan. hon lyssnade på musik UTAN att byta låt hela tiden. hon konstaterade att hon fick skrivkramp men skrev ändå. hon fick ett sms som hon sa att det där tar jag sen...


     


    Detta är heeeelt otroligt! hon har aldirg ngnsin skrivit så mkt som hon gjorde igår. aldrig. max ½ sida efter tjat från mig. att öva på glosor själv? när o hur lärde hon sig teknik för det? jag förstår inte, var är min dotter och vem är denna tjej som jag såg igår. Att se henne koncenterera sig på en uppgift längre än 2-3 min åt gången är bara det otroligt men att hon sen fortsatte med detta i flera timmar, trots att det var andra skaer som pockde på uppmärksamhet måste ha varit otrolig för henne också. Tänk att få känna sig som alla andra. tänk att för en gångs skull iaf få chans till samma förutsättningar (ja hon har ju de bara när hon e på medicin)


     


    Jag fick igår svar från engelska samt NO läraren som märker en stoor skillnad mot perioden utan medicin (dvs i våras) och även SO-läraren har sett flera fördelar. sen att flera av de tror att det har att gör amed mognad, att hon då skulle ha mognat men snälla, hon har aldirg varit direkt omogen på ett sådant sätt, det är ju itne så att hon har valt att bli påverkad av yttre stimuli och att dagdrömma på lektionerna...


     


    hoppas hoppas att detta håller i sig, jag vill så gärna att hons ka känna glädje i att gå i skolan och att utbilda sig!


     


    Nus ka jag maial min chef (höll på att skriva fröken men hon känns ju som en, haha) och ta la om att jag inte kommer in o jobbar övertid imorgon för då blir jag inte frisk.

  • passionsblomman

    Oms, touché!  
    Du har alldeles rätt, jag får inte ramla i "nu ska jag göra om hela mitt liv på enkvart-fällan" det är lätt att tänka ut tusen bra saker och sedan sitta och känna sig misslyckad när man inte lever upp till ideal-planen, istället för att göra små förändringar och vara stolt över det man genomför. Väldigt vanligt tror jag, både med vikt-projekt och annat.

    De där barsen, barerna baaaaaaaaar-grejorna som finns, provade han en igår och tyckte väl var OK. Men jag tycker de är så dyra och så tänkte jag att apropå chokladbollsbakande, så vore det kanske en idé att experimentera lite med sådana där istället, så kan han fixa med det själv småningom. Som ett led i att jag håller på att försöka lära honom laga lite själv. Ser han vad han står och hackar i för nötter etc, så lär han sig ju något för egen framtida matkultur. Och så gör vi en sak tillsammans, apropå det här med äldre barn och att mötas i små stunder i vardagen.

    Bananer är min egen storfavorit alla kategorier, och avocado med för den delen! Där förpackade vår herre rätt smarta och fina grejor rakt av bara sådär.
    Men, för sonens del går bananerna ner i smoothies, tillsammans med hallon och yoghurt.

    Det här med snabbt socker är ju en utmaning när det kommer till mellanmål. Lite tycker jag vitsen på sätt och vis är att det kan få vara lite snabbare än maten i övrigt, som frukt tex, är ju snabbt. Just för att det bara är ett mellanmål. Men samtidigt kan man ju diskutera och ha åsikter om kräm, nyponsoppa och sötad yoghurt etc etc och konstatera att även sådant som under min uppväxt säkert ansågs som underbart mellis, som mammas rabarberkräm, idag hamnar under "Dödssynder" i katalogen.
    Vi har aldrig O´boy eller sockrade yoghurtsorter hemma. Däremot vet jag att Ore nog skulle kasta vår fling-och müslipaket om hon fick , min man älskar Crunchy, med röda bär och yoghurt-och han tar alldlees för mycket av müslin i förhållande till yoghurten. Sonen vill ha flingor med röda bär.  Jag tänker då, jaja, han har i varje fall inte den sockrade yoghurten, utan den är naturell. Låt gå.

    Likaså gillar han att göra mackor i mackgrillen. Det är inte lika nyttigt med sådant toastbröd eller att äta rostmackor som han gillar, som att äta grovt bröd. Men jag tycker att en sådan macka och en smoothie är helt ok ändå. Bättre än de där vedervärdiga Gorbys-pirogerna och pizzorna som jag ser ungarna plocka på sig på ICA, vill jag gärna tycka. Och så pass mycket som han tränar och rör sig, så vill jag inte bli värsta jäkla mack-och flingpolisen heller. Sambon älskar Skogaholmslimpa, och det lär aldrig gå över.

    Iallafall; det jag har bryderi runt just nu, är hur jag får i honom något som snabbt ger lite extra energi precis innan handbollen, just eftersom jag tror att

    gympalektion kl 13:00-13:50

    mellanmål hemma (smoothie, macka och liknande)

    dans 16.30-17:30

    handboll 18-19:30

    Middag 20:00

    inte blir så lyckat.

    Usch! Rynkar på näsan Det ser inte alls bra ut, nu när jag ser det så här uppställt...

    Och han kan ju inte trycka i sig macka eller så, för då kräks han väl på handbollen istället. Det behöver ju vara något som gör att han kickar igång och orkar kuta den där sista träningen också. Och han tycker inte alls om bananre då i sin naturliga form som sagt. Annars hade det känts så självklart. och det är vad jag själv kommer att ha med mig-för JAG kommer ju också att behöva befinna mig i granntätorten ända från 16:30 till 19:30. och jag har ju lovat dem på vårdcentralen att jag ska äta något var tredje-fjärde timme, så med mellis hemma vid 15, behöver vi ju fylla på med något båda två. Särskilt om jag ska utnyttja handbollstiden till att gå elljusspåret.
    Där får man förresten inte ha hunden med sig, såg jag en skylt om igår. Rynkar på näsan Är det så där ni andra bor med?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!