• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Fjosok

    Barn kan vara ruskigt elaka och skolmiljön är hård.

    Hoppas det löser sig bra!

  • Aleta

    Passionsblomman, stackars gubben!
    Usch, jag var själv mobbad i skolan och är så himla rädd att det ska bli likadant för mina barn.

    Vad tänker du göra?
    Jag skulle be att få träffa den elaka flickan och hennes föräldrar och berätta för dem hur det känns att vara ny i en stad och fråga hur hon skulle vilja att det var om det var hon som var ny.

  • Sonja68

    Ja, Blomman, vad ska du göra? Det skär i mamma hjärtat... jag var också mobbad som ni vet.
    Oroar mig för mina barn att de ska bli mobbade, men även att min lilla kaxiga 7-åring ska vara den som mobbar/är dum med nån annan. Det vore lika hemskt det. Och JAG skulle vilja veta.
    Hur mår finaste killen nu då?

  • MittiPrickBrud

    Men åh.. lilla blompojken då!
    Jag blir så ledsen när jag tänker på att barn kan vara så elaka. Kram till er båda!

    cantaton, det låter ju jobbigt att betala mk för ngt som bara ska användas två dagar! Har du kollat blocket, där kan man ibland fynda sånt som blivit över vid byggen odyl.

    Vad gäller bysten.. tja, det enda positiva jag kan se med att jag ökat i vikt så mk de senaste åren är väl att jag på köpet fått bröst! Undrar bara vad som kommer att hända med dem nu när jag bestämt mig för att ta tag i vikten och bli smal igen.

    Nåväl, jag kommer nog inte att lägga mig under kniven i vilket fall som helst, är alldeles för feg för det. Ingen operation i onödan här inte! Har fått göra nödvändiga operationer och därefter bestämt mig för att inte ta bort eller lägga till något ytterligare. Jag försöker vara glad över att ha en kropp som lever och fungerar trots allt.

    Ingen nedvärdering av dem som väljer annorlunda, det är ju fritt upp till var och en.

    Idag är det äntligen klart på målerifronten här hemma så nu kan jag placera ut mina instrument och möbler på rätt plats igen. Härligt!

    Kram

  • passionsblomman

    Hemma igen. Vad det handlar om i det här fallet är egentligen mer en klassituation än att min egen son är specifikt utsatt för mobbing.

    Däremot är ju han den som reagerar, dels för att han är ny och inte alls van vid att det fungerar som här. Men också för att han är den han är och han tar ingen skit. Jag undrar vem han kan ha fått det ifrån?

    I denhär klassen är de TIO brudar och tre killar. Min son upplever att de är helt maktfullkomliga och att kan göra sprescis som de vill utan att han -eller de andra killarna kan hävda sig eller freda sig.

    De tror att jag är en boxsäck som man kan göra vad som helst med och en tjej har sedan första dan sagt att "kolla han tål att man sparkar honom". Om man själv gör något fel måste man säga förlåt men när de gör något kommer alla de andra och försvarar den ejejen.

    Jag känner mig som Merlin när alla fick kasta frukt på honom, sa han nyss.
    -Det är en scen där unge Merlin sitter i stsocken på torget och alla kastar ruttna grönsaker på honom.

    Eller,"Det är som att någon har en pistol och man inte kan och inte får försvara sig,. Det är bara att konstatera att jaha, nu var det dags igen"

    Ganska starka exempel på hur han känner sig...

    Jag tror det är dags att brudarna börjar greppa läget. Jag har redan pratat med fröken två ggr nu idag och ska ta det en vända till nu ikväll. Hon var väl medveten om att hon har ett par rediga lipsillar och skvallerbyttor i sin klass.

    Dags för lite realitycheck och insikt om eget beteende och dess konsekvenser.

    jag är ganska säker på att de bör jobba brett i klassen med det här och att det kanske kan visa sig bli lite nyttigt för utvecklingen i gruppen att det kom en liten kille som inte bara köper läget till vilket pris som helst.

    De här tjejerna behöver begripa att killar har känslor och räknas lika mycket som de själva och att det inte är deras privilegium att styra och ställa bara för att de är fler.

    Jag kommer att ha fortsatt dialog med personalen och med sonen och se vad som händer närmsata tiden. Gruppdynamik är en process.

    Skulle saker inte ta en positiv vändning så kommer jag naturligtvis att gå in mer påtagligt personligen. Men min tidigare erfarenhet är att när barn väl sätter sig ner och tänker till är de egentligen rätt klara över hur de vill ha det och de bästa lösningarna är när DE tar itu med saker.
    Ibland är allt som behövs en riktig tankeställare.

    Och att min son storgrät idag tror jag kan ha varit en överraskning för en och annan...

  • Villemoa

    Men lille blompojken! Vad bra att han säger till när nåt blir knas, många ungar tiger ju tyvärr. Det låter helt klart som att fröken måste ha individuella samtal dessa flickor för tar man upp en specifik händelse i grupp blir de lätt sturska. Sen känns det som att det behövs jobbas mer med livskunskap eller motsvarande där man tar upp olika scenarion så de får resonera och tänka högt. Även den som står vid sidan tyst eller hejar på aktivt räknas som mobbare.

    Det lutar åt mobbing här Blommis om en specifik person eller grupp vid upprepade händelser över tid kränker/nedvärderar/gör nåt fysiskt mot en annan person/grupp. Det är ju väldigt starka och målande exempel din son tar upp här. Har du fått veta närmre hur fröken kommer gå vidare med detta?

  • Frulle

    Blomman. Din söta pojk!! Varför ska ungar vara så jävla bänga ibland!!!!?

    Skitbra att du pratar på med läraren..

  • dfk

    Hoppas att det reder upp sig på skolan passion.

    Så roligt Frulle att du blev nöjd, trots illamående!

    Här har det varit magsjuka i helgen....

  • passionsblomman

    Hm, ja man kan ju konatatera att de fått något väldigt konkret att arbeta med med tanke på den likabehandlingsplan som onen just idag fått med sig hem i ryggsäcken. Jag hoppas få tag i "fröken" igen nu idag och berätta vad sonen sagt till mig och så höra efter hur hon tänker ta saken vidare.

    Funderar på att ringa en annan mamma som också har en son också och höra om hon känner igen det här.

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången