• Svar på tråden Tantvarning 5
  • didis

    Intressant, hade gärna läst själva artikeln de hänvisar till.

    Spontant tänker jag att de inte mäter socioekonomiska faktorer (bara var barnen bor någonstans) och att lågutbildade och framförallt oengarerade föräldrar ger sina barn mer socker/godis. Då är det ju inte sockret som är boven utan hög sockerkonsumtion är också ett symtom på andra problem.

    Som tandläkare är det ingen överraskning att barn till lågutbildade föräldrar och barn från socioekonomiskt svaga områden har mer karies än andra.


    TinkerBelle skrev 2009-10-01 09:57:47 följande:
    news.bbc.co.uk/2/hi/health/8281147.stmLite intressant läsning om socker/godis...
  • Troll1

    God förmiddag!
    Här skiner solen med lite moln här och var. Igår ösregnade det däremot i Gôtet.

    Blomman: Vi har strul med elementen ibland och måste lufta våra emellanåt. Hänger en gardin framför "saken man skruvar på" så blir det också kallt. Ni har väl gamla element precis som vi har här.

  • passionsblomman

    Detta var by far den tydligaste instruktionen av alla hittills, inklusive det inatt googlade!

    Men var är det man ska fylla på vatten? Någon mackapär nere i källaren då eller? Undrar om det kan vara den röda behållaren med en massa rör på som står bredvid varmvattenberedaren...

    Jag måste nog reka lite nere i källaren.

    Nu senaste stunden har jag suttit med så förbålt tråkiga saker. Jag har betalat in alla fakturor för alla hyrbilar, lastbilstransporten av villavgnen, överlåtelsebesiktning och energideklaration,ny hemförsäkring och slutbetalning på en massa som släpat efter under vår bilkatastrofvinter etc etc. Jag har betalat in sisådär en 70 000 kr till olika ställen på en liten halvtimma.

    Och dessutom ringt ett gäng sådana där måste-samtal med kopplande och köer och skit. Några kvar bara...


    Aleta skrev 2009-10-01 09:53:31 följande:
    passionsblomman, har du kollat att det är tillräckligt med vatten i hela systemet?Det kan behöva fyllas på ibland, brukar finnas en mätare som visar hur fullt det är. (Ska också finnas överfyllnadsskydd ifall man fyller på för mycket så att det kan rinna ut.)Ibland är det knas med termostatpinnen, den kan ha fastnat. Man kan skruva loss termostaten. På själva elementet sitter det en liten pinne som lätt ska kunna röra sig ut och in. När termostaten är av ska den var så långt ut det går, m a o ska du kunna trycka på den och den åker in. Är den trög så ta en tång så att du får grepp (inget vasst utan platt) och tvinga pinnen ut och in tills den rör sig lätt igen. På med termostaten och vips!
  • didis

    Oh, vilken höjdardag det verkar vara, passionsblomman!!

    Själv sitter jag på jobbet och fuskar, för egentligen ska jag förbereda inför seminariet i eftermiddag men det är så tråååkigt att jag tar små pauser och sitter här!

  • Aleta

    Intressant Tinker och didis! (Nu kände jag mig som en liiite bättre förälder som i och för sig ger barnen godis, men försöker håla det till minst 70%-ig choklad. En läkerol då och då och någon skumnalle som absolut största mutan/belöningen.

    Bra jobbat Blomman, sån't där är så trist, men så skönt när man fått gjort.
    Påfyllnadsröret bör vara ett rör i källaren som är kopplat till hela systemet, men ballofixen (kranen som är som en pinne) står i avstängt läge, dvs pekar 90 grader rakt ut från röret. Det bör finnas någon mätare i närheten som reagerar om man öppnar den. Du behöver alltså bara vrida om den kranen och stänga av den när mätaren visar rätt vattennivå. De förra ägarna borde ha talat om vad alla rör går till, det är ju jättejobbigt att ta reda på själv (och dyrt om man tar dit en rörmokare som bara ska tala om hur det fungerar).

  • didis

    Förresten har jag inga god råd att komma med ang elementen, jag har *hrmmm* överlåtit sådant till maken...

    Jämställdhet i all ära men när han ordnar sån´t på 10 minuter där jag behöver 2 timmar då är det enklare att säga "du fixar det så lagar jag mat".

    Inte så framåtskridande i alla lägen, men praktiskt!

  • Heloise

    Good morning!
    I Gävle strålar solen, så klart. Eftersom jag måste sitta inlåst med puckotentan.
    Men jag drömde ett av svaren i morse, det kanske är så man ska göra, strunta i att plugga och sova mera!

    Vi har en fullspäckad helg framför oss, på fredag är det tacos med Panzers familj( ja min familj oxå eftersom jag ju gift in mig i den haha), på lördag ska vi till Enskede Kyrka för barndop, och fika i stureby efteråt( säger mig ingenting)leker lite löst med tanken på om jag ska fråga en av mina kompisar L om hon vill hänga med ut en sväng på lördag kväll. Jag känner ett behov av att se folk, bli lite på lyset och dansa.

    Jag har spanat in en kille åt henne oxå, han handlar hos oss, hoppas han är ute så jag kan knuffa ihop dem
    Precis som jag spanade in en tjej till en av Panzers polare, och sprang på henne ute, och förklarade för henne att hon nog skulle gilla honom och hon gav mig sitt nummer att ge till honom

  • Aleta

    Här är det maken som överlåter allt praktiskt åt mig.
    Han är livrädd för allt sån't.


    didis skrev 2009-10-01 11:38:49 följande:
    Förresten har jag inga god råd att komma med ang elementen, jag har *hrmmm* överlåtit sådant till maken...Jämställdhet i all ära men när han ordnar sån´t på 10 minuter där jag behöver 2 timmar då är det enklare att säga "du fixar det så lagar jag mat". Inte så framåtskridande i alla lägen, men praktiskt!
  • passionsblomman

    Mmmmm....

    ...så går det när man skjuter upp alltihop i en massa dagar och bara viiiilar och går på massage och låtsas som ingenting.

    Rätt som det är får man ju ta sig samman och fejsa berget. Och nu har jag låtsats att det blev massor av pengar över efter försäljningen länge nog, så back to reality och en vanlig knegares sanning. En tillråga på allt arbetslös sådan.

    Man MÅSTE ta små pauser i det där tråkiga, annars förtvinar man!


    didis skrev 2009-10-01 11:36:18 följande:
    Oh, vilken höjdardag det verkar vara, passionsblomman!! Själv sitter jag på jobbet och fuskar, för egentligen ska jag förbereda inför seminariet i eftermiddag men det är så tråååkigt att jag tar små pauser och sitter här!
Svar på tråden Tantvarning 5