Jag precis som du hade gärna läst själva slutrapporten.
Är farligt att dra slutsatser när man inte har alla faktorer med.
Kontentan är den höga konsumtionen samt det faktum att det ges dagligen.
Den engelska kosthållningen är överlag urusel. Mycket färdiglagad micro mat och mycket ?gömt? socker i raffinerade produkter. Genomsnitts invånaren i England har en låg förståelse när det kommer till näringslära och vad som är bra, mindre bra och direkt skadligt för kroppen. Vad just det beror på kan jag endast spekulera i.
Jag tycker dock det är intressant att man mer och mer tittar på vad socker gör med kroppen och hjärna. Tycker själv att man allt för länge har kopplat socker skadliga effekter endast till tänderna och glömt bort resten av kroppen.
didis skrev 2009-10-01 11:12:39 följande:
Intressant, hade gärna läst själva artikeln de hänvisar till.Spontant tänker jag att de inte mäter socioekonomiska faktorer (bara var barnen bor någonstans) och att lågutbildade och framförallt oengarerade föräldrar ger sina barn mer socker/godis. Då är det ju inte sockret som är boven utan hög sockerkonsumtion är också ett symtom på andra problem.Som tandläkare är det ingen överraskning att barn till lågutbildade föräldrar och barn från socioekonomiskt svaga områden har mer karies än andra.