• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • majflicka
    28 december skrev 2011-01-11 21:21:22 följande:
    Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.
    Om ni bara ska var 20 st kommer det gå jättebra att få det att räcka med 30 000 ju!! =) Känn ingen oro. Finns inge fel el rätt. Vi har olika förutsättningar och ffa olika prioriteringar. Jag har vänner som har 4 ggr min lön men som haft budget bröllop och de som strävar på med halva vår inkomst men ändå slagit på stort med slottsbröllop och 1c diamanter. Det är så olika vad man vill ha och vad man tycker är värt att lägga pengar på.
  • MrsT2011
    laloo skrev 2011-03-08 11:16:47 följande:
    Det värdefullaste vi har är tid, heter det inte så? Glad
    Precis, eller rättare sagt, det mest värdefulla alla brudpar har är varandra! Glad

Om man bråkar sig igenom halva planeringen pga stress och trötthet, då har ju hela grejen med bröllopet gått förlorad...
  • shakynose
    S2011 skrev 2011-03-08 11:01:07 följande:
    håller helt med! är det en dag jag vägrar stressa och fixa med allting själv så är det väl ändå min bröllopsdag.
    en del är dock alldeles otroligt pyssliga och fixar många saker själv och uppenbarligen finns det många brudar med stålnerver som fixar både hår och smink - själv kommer jag antagligen vara alldeles för nervös för att vara passande för att hålla i make-up-borstarna eller försöka få tålamodet att räcka till för att fixa håret snyggt (antagligen utan att lyckas, dessutom).

jag reagerar också på att så få räknar in sin egen arbetstid i bröllopet - den tid man själv lägger ner är ju också värd pengar! även om man "sparar" några hundralappar på det eller det, så har man kanske fått lägga 5 ggr så mycket tid istället. men den tiden verkar man vara dålig på att värdera..
    Jag kan absolut förstå och respektera att man hellre betalar någon som gör jobbet åt en så att man kan göra annat med sin tid.

Däremot så kan jag inte hålla med om att ens fritid går att värdera enligt en timpenningstabell! Vad kostar en lördagseftermiddag? Det är ju bara om bröllopsplaneringen kommer i vägen för arbete eller annan inkomstinbringande sysselsättning som man kan prata om att man ska räkna med den tiden som en regelrätt kostnad, eller något som är värt pengar.

• shakynose

Det är helt upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på, eller hur man vill ha sitt bröllop. Det är det som är hela grejen: Det finns inga måsten! Håret måste inte vara perfekt lagt av en frisör, och alla måste inte ha nya skor. Man behöver inte heller bråka om detaljer eller stressa ihjäl över ett bröllop bara för att man inte vill betala proffs för att göra allt åt en. Men om man stramar åt budgeten så får man släppa på kraven, det är den ekvationen som gäller och jag säger bara att det är helt och hållet genomförbart, inget annat!

• Maria Lind

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag tänkte komma med några tips till er på vägen till december 2013. Vid födelsedagar och jul 2011 och 2012 kan ni ju passa på att önska er presentkort på olika ställen, tex hår, make up, naglar, skobutik, blomsterbutik, underkläder. Vid rea (särskilt vid alla hjätansdag) kan ni redan nu passa på att fynda olika detaljer som ni vill ha vid tex dukning. Gå även in ofta på "köp och sälj" här på BT eller på blocket för att se om du kan hitta din drömklänning där till ett bra pris. Även bröllopsbutikerna har ju rea så då kanske din drömklänning finns för halva priset. Ni har även gott om tid att titta runt på olika fotografer, lokaler, cateringfirmor och jämföra priser, det skiljer mycket!
    Det är väldigt lätt att snöa in på en massa detaljer (jag gör själv det!) vilket kan ses som onödiga pengar. Det finns gott om pengar att spara på att ta bort "onödiga" detaljer.

Kanske något av ovanstående kan hjälpa er i ert sparande till december 2013! Lycka till! Glad

• shakynose
    Hugo skrev 2011-03-07 18:12:50 följande:
    Vi har tänk oss ganska så samma utgifter som dig, men valt billiga alternativ.

Ringar - har gammalt guld att använda + att bara jag får ring
    Klänning + tillbehör - Begagnad klänning, underkläder från tex. hm, smycken från glitter osv.
    Brudgummens kläder - Kostym han redan har + kanske ny slips
    Frisör - vännina som gör gratis
    Blommor - Enkel liten bukett, har tänkt mig pioner. Hoppas hitta någon som har i sin trädgård som jag kanske kunde få plocka och ha till dekoration.
    Inbjudningskort - gör själv, men som du säger så kostar det ju en slant ändå
    Lokal - hyr församlingsgården som hör till kyrkan. Fungerar bra då vi inte ska servera alkohol (och det gör att vi spar en bra slant!), men om vädret tillåter så dukar vi utanför.
    Mat - enkel lunch-buffe som vi och släkt hjälper till att laga
    Tårta - Bakar en släkting
    Underhållning - hade vi cokså tänkt oss spotify,
    Fotograf - har både släkt och vänner som fotar

Om budgeten håller så klarar vi oss på under 10.000. Men sen vet man ju inte. Känns som att det kan tillkomma många små kostnader som man ej räknat med från början.
    Låter jättefint!

Som alternativ bordsdekoration så såg jag någon (tror det var Martha Stewart) som hade tagit in kvistar och grenar och limmat fast stora blommor av silkespapper i temafärgerna. Det är ju bra eftersom man kan förbereda långt innan och slipper springa runt och plocka blommor dagen innan bröllopet. Och snyggt blev det också.
  • S2011
    shakynose skrev 2011-03-08 12:53:42 följande:
    Jag kan absolut förstå och respektera att man hellre betalar någon som gör jobbet åt en så att man kan göra annat med sin tid.

Däremot så kan jag inte hålla med om att ens fritid går att värdera enligt en timpenningstabell! Vad kostar en lördagseftermiddag? Det är ju bara om bröllopsplaneringen kommer i vägen för arbete eller annan inkomstinbringande sysselsättning som man kan prata om att man ska räkna med den tiden som en regelrätt kostnad, eller något som är värt pengar.

Det handlar inte om att timavlöna sig själv - det handlar om att värdera just fritiden.
    Jag tror inte att så himla många anser det som sin hobby eller en trevlig fritidssysselsättning att i månader förbereda och preppa bröllopsmiddagen, eller ta ledigt en till två veckor innan bröllopet för att hinna fixa mat, tårta, blommor osv. När ens "fritid" består av att jobba (jo, jag tycker nog att det räknas in under det med alla dessa förberedelser) så har man ju ingen fri tid - alltså har man undervärderat vikten av ledig tid.

För min egen del kan jag inte se att det alls skulle vara värt att göra precis allting själv - jag kanske skulle tjäna in några tusenlappar, men vad gör det med mig som människa? Himla värt att vara helt knäckt av allt planerande och förberedande när den stora dagen kommer, bara för att spara några kronor..

Vi har definitivt inga jättesummor att röra oss med för bröllopets del, 38 tkr. Men genom att rationalisera bort överflödigt lull-lull, använda oss av vänner för fotografering, handla billiga bröllopskläder (kinakläder), använda smycken och skor vi redan har osv osv så går det ihop sig även fast vi har valt att inte i vild förtvivlan laga mat dygnet runt inför bröllopet.

Men självklart är det viktigt att komma ihåg att varje brudpar lägger de pengar de vill lägga på de saker de tycker är viktiga. Gifta sig kan man ju faktiskt göra gratis, för den delen. Och en del kanske tycker det är jättekul att göra precis allting själv, vad vet jag. I mitt tycke är det dock fortfarande så att många inte värderar sin tid så himla mycket som de kanske borde - i alla avseenden. 
  • shakynose

Att värdera sin fritid är en sak, men det är inte samma sak som att värdera den i pengar. Det är därför jag tycker att det är lite fel av dig att säga att tiden och arbetet man lägger ner är värd pengar. Jag delar helt enkelt inte det synsättet, men det betyder inte att jag undervärderar min fritid. Tvärtom prioriterar jag så att jag har rätt mycket av den, det mesta spenderas på sofflocket och det skäms jag inte ett dugg över.

Vi är olika som människor, och att döma av alla trådar om pysslande och sysslande så finns det ju uppenbarligen många som faktiskt på riktigt tycker att det här med bröllopsplanering är en skojjig hobby.  Alla behöver ju såklart inte tycka det, men det betyder inte heller att alla diy-brudar blir lika panikslagna och stressade.

Jag har faktiskt hobbyverksamhet vid sidan av, och jag är en av dom som INTE prisdumpar, utan jag tar betalt vad mitt hantverk är värt. Självklart uppskattar jag att det finns dom som hellre betalar mig än gör det själv...

• S2011

Jag är fortfarande av åsikten att sådant som kan göras i vinstdrivande verksamhet visst kan värderas m.h.a. pengar (t.ex. matlagning, bakning, blomsterbindning och klänningssömnad om vi pratar bröllop, vilket vi ju gör). Jag hävdar också att dessa sysselsättningar inte kan räknas som rekreationella. Att man väljer att göra det själv "gratis" och på sin egen "fritid" kan ju inte ta bort det faktum att det är saker som kunde köpts i form av tjänst (oavsett om det är proffs, amatör el dyl) och därmed också kan värderas i arbetstid och pengar.

Att du tycker att det är felaktigt är ju en helt annan sak och jag antar att vi helt enkelt har olika sätt att se på saken.

Nu börjar vi dock hamna himla off topic Glad 

• shakynose

Jag hoppas att det är ok att bli lite OT för jag tycker att det är en spännande diskussion!

Om någon lägger ner tid på att göra något till sig själv, så värderar man ju den ansträngningen mot slantarna man sparar så visst kan man säga att det finns ett penningvärde i själva arbetet. Däremot så väger man ju även in andra aspekter, som till exempel hur roligt det är, eller hur stolt man kommer att vara över att ha gjort det själv. Och man gör ju aldrig en ren förlust, om man inte förlorar annan inkomst som sagt.

Förlusten av fritid anser jag inte heller kan mätas i penningvärde, däremot kan man ju säga på andra hållet att det är värt att betala si o så mycket för att slippa göra ditt eller datt på min fritid. Men det innebär ju inte att min fritid har ett absolut penningvärde, utan enbart ett relativt. Om jag tycker att det är kalasroligt att laga mat, så vill jag ju inte betala en massa för att slippa laga mat på min fritid. Däremot kanske jag avskyr att städa och är därför beredd att betala en hel del för att slippa. Värdet står alltså i relation till vad jag själv vill göra och inte, och det kan ingen annan än jag bedöma.

Om sysselsättningen är rekreationell eller ej är ju en högst subjektiv bedömning, så det du hävdar gäller ju inte nödvändigtvis någon annan än dig själv.

Det finns dock en viktig poäng, och det är att det är helt andra regler som gäller när någon annan gör anspråk på din tid! Även om jag älskar att sy, och anser att det är ren njutning att få skapa brudklänningar, så vill jag inte göra det gratis åt någon annan än mina bästa vänner och familjemedlemmar (eller mig själv såklart :P)

• MrsT2011
    shakynose skrev 2011-03-08 15:21:09 följande:
    Det finns dock en viktig poäng, och det är att det är helt andra regler som gäller när någon annan gör anspråk på din tid! Även om jag älskar att sy, och anser att det är ren njutning att få skapa brudklänningar, så vill jag inte göra det gratis åt någon annan än mina bästa vänner och familjemedlemmar (eller mig själv såklart :P)
    Det där är en väldigt viktig poäng. Det är en sak att själv välja att stressa med egen klänning och bukett, men en helt annan sak att tro att nära och kära vill fixa allt möjligt åt en gratis. Läste en tråd om hur det förekommer att tärnan hamnar i värsta askunge-sitsen och förväntas styra upp halva bröllopet, det är väl ändå inte så man ska behandla sina närmaste!

Min blivande svägerska är skräddare och ska göra ändringsarbeten på min klänning. Jag sa till henne att "du får återkomma med hur lång tid det tog och vilket timpris du vill ha". Då svarar hon "vad snällt att du själv tar upp det, nästan varenda gång jag gör arbeten åt folk jag känner förväntar de sig att jag ska göra det gratis".

Eh men vad fan, man betalar väl ändå en utbildad skräddare för hennes hantverk även om man råkar känna henne? Vänskapspriser är ju en annan sak, det är ju trevligt om den hantverkskunnige är villig att ge någon form av rabatt, men att förvänta sig att det ska göras gratis??
  • 28 december
    Jag han skrev 2011-01-12 06:20:53 följande:
    Känner också som du ibland. Vill unna oss det vi vill ha på bröllopet, men då får vi leva så fattigt under tiden. Då har jag hellre ett lite billigare bröllop än att leva som en kyrkråtta i ett år eller mer.
    Min dröm är att få vinna lite pengar som vi kunde lägga på bröllopet ;) Slippa laga mat, ha catering, svindyr klänning, liveband, presenter till gästerna.. allt det där lite lyxigare (i mina ögon sett)

Men jag tror att man kan få en underbar dag trots att man inte har lagt ner så mycket pengar. Att alla har trivs och blir mätta i magen är ju det viktigaste egentligen. :)

Gift och lyckig blir man oavsett om man gör det i en vit tunika från H&M för 99 kr eller en designerklänning för 30.000 :)
    Du har så RÄTT i ALLT det som du skriver. TACK!Glad
  • 28 december
    Jag han skrev 2011-01-12 06:20:53 följande:
    Känner också som du ibland. Vill unna oss det vi vill ha på bröllopet, men då får vi leva så fattigt under tiden. Då har jag hellre ett lite billigare bröllop än att leva som en kyrkråtta i ett år eller mer.
    Min dröm är att få vinna lite pengar som vi kunde lägga på bröllopet ;) Slippa laga mat, ha catering, svindyr klänning, liveband, presenter till gästerna.. allt det där lite lyxigare (i mina ögon sett)

Men jag tror att man kan få en underbar dag trots att man inte har lagt ner så mycket pengar. Att alla har trivs och blir mätta i magen är ju det viktigaste egentligen. :)

Gift och lyckig blir man oavsett om man gör det i en vit tunika från H&M för 99 kr eller en designerklänning för 30.000 :)
    Ja, det viktigaste är ju äktenskapet och INTE själva bröllopet.
  • 28 december
    S2011 skrev 2011-01-12 14:14:03 följande:
    det finns ett antal företag som man kan beställa klänningar från som låter sy upp dem i kina (se tråden i forumet "8e kinaklänningstråden" tror jag den heter) för en hyfsat billig peng. konversation behöver förstås ske på engelska, men du kanske har en vän, syster eller nån annan som kan hjälpa dig i kontakten?

vi håller vår bröllopsmiddag i festvåningen på Scandic Billingen i Skövde. kuvertpriset på maten är 365 kr (inkl hyra, personal, dekorationer, städ osv) och så kan man köpa till dryckespaket eller flaska för flaska. vi har valt ett dryckespaket för 292 kr (välkomstskål, 2 glas vin alt öl till maten, kaffe och avec) per person. vi har en personlig kontakt på hotellet som ser till att allting ordnas. tårtan köper vi annanstans (30 kr per bit) och får levererad till festlokalen.

tycker det är ett bra pris med tanke på allt bekymmer man slipper. det känns så skönt att slippa stressa och fixa allting själv, det är ju nog mycket annat man behöver tänka på :)
    Synd att Skövde ligger så långt ifrån oss.
    Annars hade det varit kanon!
    Känner som du att det är SKÖNT att slippa att tänka på, och göra ALLT själv.
    Även om jag har kunskap till det.
  • 28 december
    MrsT2011 skrev 2011-03-08 11:43:20 följande:
    Precis, eller rättare sagt, det mest värdefulla alla brudpar har är varandra! Glad

Om man bråkar sig igenom halva planeringen pga stress och trötthet, då har ju hela grejen med bröllopet gått förlorad...
    Skönt att vi INTE bråkar och TID har vi ju!
  • 28 december
    Pendragon skrev 2011-01-16 14:29:52 följande:
    Jag och min sambo är i samma sits, vi ska gifta oss den 17:e september vilket blir 1-årsdagen efter vår förlovning, och 5-årsdagen av vårt förhållande allt som allt.

Vi har räknat ut att vårt bröllop kommer hamna på en kostnad av ca 35.000, inklusive vigselring, brudklänning, kostym, mat, lokal och allting som har med bröllopet att göra. Med närmsta släkten och våra vänner blir vi 61 stycken. Bröllopsbutiken i vår stad bytte ägare för ett tag sen, innan dom gjorde det fanns där bara klänningar för 5000:- och uppåt. Men nu hittade jag en jättevacker klänning för 3100. Den är något för stor, men den syr hon in åt mig. Jag och sambon har gjort så att vi har köpt lite smått redan nu och kommer nog köpa små saker ända fram till bröllopet. Servetter och sånt till exempel, och dekorationer till lokalen och örhängena jag ska ha. Maten ska vi ha från hotellkedjan jag jobbar på, så dom kommer eventuellt dra ner priset lite smått åt oss.

Hår och smink fixar jag själv, blommorna köper jag som en vanlig bukett i blomsterbutiken, och binder om den själv som jag vill ha. Skorna kommer jag nog att köpa second hand, för ärligt talat.. Dom syns ju knappt ändå. Så för mig är det helt galet att köpa jättedyra skor bara för att använda en dag. Då sa vi att vi hellre lägger lite mer pengar på vigselringen än på kläderna, eftersom ringen ska vara med hela livet.. Vi ville lägga mest pengar på lokalen och bröllopsnatten, lokalen betalar vi 3000:- för, då får vi ha den i 4 dagar så vi både hinner förbereda och städa.. Den ligger precis på en klippa intill havet och är jättevacker med högt i tak och stora fönster så att man ser ut över havet. Bröllopsnatten ska vi unna oss själva en bröllops-svit på first hotel för 2500.

Ett tips jag kan ge dig för att hålla ner priserna: Om du inte ska sminka dig och fixa hår själv, säg då inte till make up-artisten och frisören att det ska vara till bröllop. Då dubblar dom priset direkt. Likadant gäller med brudbukett och bröllopstårta. Det kanske är lite svårt att dölja att tårtan ska vara till bröllop, men allt det andra iallafall.

Och det viktigaste av allt: Låt dig inte slås ner av hur andra ska ha sitt bröllop. Det är ni två som gifter er, och då ska allt vara enligt era önskemål. Ingenting är för billigt. Man kan få ett helt underbart bröllop trots att man inte har så mycket pengar, det gäller att vara om sig och kring sig och leta efter de billigaste alternativen.
    Jag har också märkt att priset går upp om man nämner Bröllop.
    Jag ska ha mina gamla skor, fixa till mig själv,tror jag.
  • 28 december
    1995 11 17 skrev 2011-01-21 23:54:39 följande:
    Att se det som en utmaning att göra ett billigt bröllop helt perfekt är mitt mål!! Så jag håller helt och hållet med!!
    Det finns säkert många sätt att göra detta på.
    Ett hett tips är ju att vara ute i god tid så man hinner jämföra priser på allt, hinner leta på rea, hinner fundera på vad som är vilkigast att lägga pengar på, hinner ta hjälp av andra (om man nu vill det)
    För min del innebär det att jag kommer att göra i stort sett allt till bröllopet. Alla kort, dekorationer, ljus, servetter, blommor, klänningar, smycken, hårprydnader osv ska jag göra själv.  Ev en del av maten och tårtan oxå.
    Du kan säkert själv komma på jätte många sätt att få ett billigt bröllop att bli helt underbart. Bara du släpper dem negativa tankarna och tänker utifrån dig själv. Hur vill du ha det? Vad är viktigast för dig? Det är det du ska fokusera på inte vad alla andra ska tycka.

Jag tror det kommer bli strålande, lycka till!!
    Ja nu har vi ÄNTLIGEN känt efter vad som är VIKTIGT FÖR JUST OSS.
    Och vi mår JÄTTEBRA NU!
    Man får liksom lära sig att titta bort från de dyra vackra bröllop.
    Jag blir bara ledsen av det. Jag MISSUNNAR INGEN, MEN FÖR MIG BLIR DET JOBBIGT ATT SE DESSA BRÖLLOP.
Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?