• scarborough81

    Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?

    Intressant att veta hur många som lånat till sina bröllop och vad deras budget ligger på.

    Vår budget är 15000 kr.

  • Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?
  • minimis

    Har ingen budget, o har inte sparat alls då han friade ett halvår innan bröllopet är, orkar inte vänta :)
    Men jag tippar på runt 60' inkl resa. O skulle aldrig ta lån för bröllop!!

  • Miss Laari

    Runt 50.000 och då var det budget bröllop i våra ögon. Inga riktiga lån, bara lite privatlån från svärföräldrar som betalas tillbaka innan bröllopet, leve skatteåterbäringen! :)

  • MrsPingla

    Hmm här är våra poster:


    Klänning: 3000:- (får den uppsydd hos en skräddare som är vän till familjen, fick ett otroligt bra vänpris!)


    Kostym: 3000:-


    Brudskor/brudgumsskor: ca 1500:-


    Ringar: 25000:-


    Övriga smycken: ca 1200:-


    Underkläder: 700:-


    Tårta: 0:- (min syster är konditor och bakar)


    Fotograf: 0:- (vår vän är utbidad fotograf och fotar som en bröllopsgåva till oss)


    Frisyr: 0:- (mina föräldrar betalar för min frisyr)


    Bukett: 0:- (mina föräldrar betalar)


    Manikyr: 0:- (mina föräldrar belarar.. börjar inse att de betalat rätt mkt ;))


    Sminkning: 0:- (gör jag själv, är utbildad.)


    Lokal: 2000:- (då hyr vi i tre dagar)


    Utsmyckning av lokalen: ca 3000:- (tyg vi ska hänga i taket, hyra av porslin, hyra av linnedukar etc)


    Mat: 4000:- (vi har hyrt in kock som lagar mat på plats, dock en vän till familjen så vi fick bra pris)


    Alkohol: ca 5000:-


    Inbjudningskort/festprogram/vigselprogram: 1200:-


    Bröllopsnatt: 1500:- (på hotell)


    Bröllopsresa: ca 22000:- (all-inclusive hotell, två veckor)


    Summa: 73100:-


    Hmm vet inte om jag räknat med allt nu. Men vi har inte haft en exakt budget från början. Ringarna vet jag inte heller om jag bör räkna in, för dem har min fästman betalat själv. Herregud vad pengarna rasar iväg :S Men det är ju en av de största dagarna i ens liv också :)

  • MrsPingla

    Och nej, vi har inte tagit ett lån för vårt bröllop. Vi skulle aldrig göra det för att gifta oss. Jag är student, men min fästman har fast jobb med bra lön, så vi har sparat så gott vi kan. Pengarna vi använder till detta kommer från vårt gemensamma sparkonto.

  • Rosvägen

    Inget lån för oss, däremot har våra bilar kostat oss halva bröllopskassan men vi rår det iland till slut i alla fall.
    Såhär ser våran budgett ut exklusive bröllopsresa och tackkort:) sen får man räkna med att det kommer kunna tillkomma kostnader..
    Mina föräldrar ansvarar för kött(vilt) till maten och även lagt ett litet bidrag till tält och min klänning.
    Självklart har våran kalkyl förändrats lite sen januari när vi började planera allt men i dag ser den ut såhär.

    Tält/Golv/Bord/Stolar 8000   Brud Klänning/Skor 7000 X Brudgum Kläder/Skor 5523  X Smink/Hår 2000  / Blomster Bukett/Hårblommor/Corsager/Bordsdekoration 3000  / Trycksaker Inbjudningskort 500 X   Vigselring 14900 X Vigselförättare Kostar inget X    Mat Potatissallad/Grönsallad/Halloumiost/Fetaost/Sås/Bröd/Tårta&Kakor 3000   Dryck Välkomstbål/Läsk/Kaffe 600   Hotell 2500   Dukning 1000  X Förlovningsringar 11000 X Summa 59023 /

  • Rosvägen

    Blev lite rörigt när jag klippte in våran kalkyl, ska tillägga att vi är 62 personer sammanlagt och att familj och vänner ställer upp och ger bättre priser på en del fix
    /J

  • Tokstolla

    Jag tror vi landar på ca 80.000 men vi ska vara borta på Mallis i minst 5 veckor och båda ska få nya ringar för ca 25.000

    VI har haft turen att få in lite pengar från ett oväntat håll- vi hade visserligen inte lånat utan helt enkelt fått vänta i ngr år till MEN vet ni, jag har bara ströläst tråden och det verkar som om ingen tar lån. Jag tror INTE på att ingen tar lån! Det är en jättekostnad som alla tycks ha pengar till men hur fasiken går det till då? Man hör hur folk lever över sina tillgångar och köper det ena efter det andra på avbetalning. Om du sparar under exempelvis 2 år 3000kr/mån så har du i slutändan drygt 70.000. Har du under tiden inte behövt ngt nytt som du köpt på avbetalning? Har du köpt allt kontant? För om man köper saker på avbetalning under tiden så nog visst är det stora och påkostade bröllopet som man tar lån för. Eftersom den nya cykeln, datorn eller vad det nu kan tänkas vara hade annars kunna köpas kontant

    Men det är väl min åsikt mest! =)

  • PerSan

    Vi tar inga lån alls, vi har fått en liten del av våra föräldrar annars har vi sparat ihopa det själv!!

    Vår budjet är 130 000 kronor utan bröllopsresa...

    Vi kommer att vara 85 personer inklusive oss, och budjeten inkulderar allt utom resan!!

  • Lillatussi20

    Vi blir ca 80 personer på bröllopet

    Jag använde budgetmallen som fanns här på bröllopstorget och vårt bröllop kommer att gått på ca 65 000 exl bröllopsresan (den får vi i bröllopspresent)

    Mina föräldrar betalar 1 del, min blivande svärmor 1 del och vi 1 del.

    Vi sålde vår bil för att vi hade köpt en ny och en del av de pengarna går till bröllopet.

    Men vår del blir ca 10 000 + resepengar (men där har vi önskat oss så vi hoppas att vi får lite av gästerna till resan också)

  • HåKa

    Vi satte ingen budget men försökte hålla nere kostnaderna under resans gång. När vi någon månad efter bröllopet räknade samman alla utgifter slutade vi räkna när vi kommit upp i 110 000 kr... Vi tänkte hålla det runt 60-70 000 men det sprack Vi hade ändå inget extravagant bröllop men bandet var ganska dyrt (14 000 kr) och ringen lika mycket ungefär. Med mat, dryck, kläder, bordsdekorationer, blommor till borden, brudbukett, fotograf med mera, med mera så kunde vi inte gjort det billigare.... Så här i efterhand kan jag också säga att det var värt varenda öre...

  • HåKa

    TILLÄGG
    Vi tog inget lån, glömde skriva det, fast det var det de handlade om....

  • Long engagement

    Vi har inte inkluderat vår resa än för vi önskade oss bidrag till resa istället för presenter. Och det fick vi.
    Kommer sluta på cirka 78 000 för 43 gäster.
    Alkoholen var stor post. Vita vinet cirka 74 spänn flaskan, röda 89, dessertvinet 74 sen var det fri bar.

    www.finest.se/SannaE

Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?