• scarborough81

Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?

Intressant att veta hur många som lånat till sina bröllop och vad deras budget ligger på.

Vår budget är 15000 kr.

• Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?
  • mrsJR

Jag tycker det är svårt att uppskatta hur mycket det kommer kosta, hur har ni gjort?

Vi har väl ingen direkt budget utan är nog bara kostnadsmedvetna och prioriterar det som vi tycker är viktigt. För mig är ringen och fotografen viktiga, de kommer ju finnas kvar hela livet till skillnad från mycket annat som bara är en enda dag. Dock kunde man hoppas att jag skulle vara lika klok när det gäller klänningen men det kommer jag nog tyvärr inte vara Vi kommer ha 75-80 gäster så maten och drycken kommer bli den största utgiften.

Vi hoppas väl på att komma under 100 000, sen tillkommer bröllopsresan men vi kommer önska oss bidrag till den istället för presenter. Jag skulle i alla fall aldrig ta lån för att gifta mig, jag anpassar bröllopet efter plånboken. Det viktigaste är att vi blir gifta, allt runt omkring är bara en bonus.

• Long engagement

70 gäster 40.000? Hur kan det bli så billligt?? Vart bor ni?=

• Josssie

Hm.. När jag ser er budgetar känns det helt absurt att vi kan komma undan så billigt. Men det gör vi ändå.
    Mat för 100 pers (catering) - 7900kr (end. varmrätt) eller 10.000kr (förrätt+varmrätt).
    Dessert har vi inte bestämt om vi ska ha än, men om vi ska ha blir det något enkelt och billigt som exempelvis hallonmousse. Förrätt funderar vi på att göra själva, exempelvis gazpacho serverat i glas.
    Ring - 0kr (arvegods)
    Brudklänning - 2000kr (köpt på nätet)
    Bröölopstårta - 0kr (syster gör och står själv för ingredientskostnaden)
    Brudbukett - 0-500kr (görs av floristkompis)
    Lokalhyra - 2500kr
    Dekorationer (bordsblommor, ballonger, såpbubblor osv) - 1000kr
    Dryck (både med alkohol och utan) - 3000kr (tyskland)
    (kommer även ha en liten kostnad för bardrickat på kvällen, 10kr/öl/glas vin och 15 eller 20kr/drink)

Ja det ser faktiskt ut som att vi klarar budgeten på 20.000kr. Eller åtminstone hamnar i närheten.

• Kiviksbrud

Jag tycker visst då att man kan låna pengar för ett bröllop. Vi har en budget på ca 150 000 för 70 personer. Sen har vi en budget på bröllopsresa på 60 000. Mina föräldrar betalar 40 000. Vi hade kunnat ro det iland om det inte varit för en bilförsäljning som gick i stöpet. Försäljningen skulle gett oss ca 50 000 men det visar sig att vi nu behöver bilen trots allt, så då tänker vi faktiskt ta ett lån på den summan som uteblev.

• mitas79

Skulle inte heller aldrig ta lån till bröllopet det är det liksom ïnte värt. Vi tar 20.000 av skattepengarna till cirka 30 vuxna gäster och 15 barn. Men visst skulle jag kunna tänka mig ett bröllop för 100.000 eller mer om någon annan betalade!

• Maxiander

Enligt TV4 för någon morgon sedan sa de att medelbröllopet kostar 50 000 kr i Sverige. Lite roligt när man tittar här också, alla har verkligen olika budget! De flesta lånade inte men av de som lånade lånade de då oftast till resan.

För oss känns det omöjligt att ha en fast budget, men vi är kostnadsmedvetna på de delar vi inte prioriterar och lägger mer på det vi tycker är viktigt. Vi skulle absolut inte låna, känns som det kostar mer än de smakar om man måste betala av på det sen.

www.maxiander.se/

• Long engagement

Vårt kommer att kosta 70.000. Vi hade budgeterat 60.000 men min blivande make hade räknat fel på alkoholen och serveringspersonalen.

Jag var först mycket irriterade eftersom det är en prestige för mig att hålla en budget, men vad ska man göra förutom att acceptera. Pengar finns och vi blir dessutom sponsrade med mer än hälften. Men en budget är en budget.

• Pärlis

Vi har inte satt nån budget. Tror att vi kommer landa på mellan 45 o 55 000. Tar inga lån, endast sparpengar. Resan ska vi få i present.

• älskarlivet

Finns vissa saker jag aldrig skulle få för mig att låna pengar till och en av de sakerna är bröllopet! Hur skoj är det att ställa till med fest och sen betala av på det flera år efteråt? Jag hade aldrig kunnat njuta då!

• Long engagement

Hur många var det eg som lånat? Kan inte vara många 20 %`?
    Blivande make har ringt till föräldrarna som ökar sin sponsring, men tyckte ändå det skenade iväg. Bara serveringspersonalen är 8200:-

Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?