• scarborough81

Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?

Intressant att veta hur många som lånat till sina bröllop och vad deras budget ligger på.

Vår budget är 15000 kr.

• Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?
  • Mymlan16

Utan att döma andra - alla måste göra som det passar för dem - men vi skulle inte vilja låna till vårt bröllop. Meningen är ju att man ska gifta sig bara en gång i livet, och löftet man ger är ju en jättestor och vacker sak. Allt runtomkring är ju dock bara just det: saker runtomkring. Visst vill vi ha ett jättefint bröllop och kommer att lägga ner mycket tid på att försöka få det, men med stor risk för att låta klyschig: det finns människor som svälter i världen. Jag skulle aldrig vilja lägga 100 000kr på en fest som varar en enda dag av mitt liv, även om vi hade budget för det, och veta att det finns de som skulle offra sin högra arm för att kunna se sitt barn äta sig mätt. För oss känns det på något sätt osmakligt. Det är kärleken som är det viktiga, inte storleken på diamanten i vigselringen eller kostnaden per kuvert menar jag...

• SaNdRiX 2010
    Mymlan16 skrev 2010-03-12 19:27:43 följande:
    Utan att döma andra - alla måste göra som det passar för dem - men vi skulle inte vilja låna till vårt bröllop. Meningen är ju att man ska gifta sig bara en gång i livet, och löftet man ger är ju en jättestor och vacker sak. Allt runtomkring är ju dock bara just det: saker runtomkring. Visst vill vi ha ett jättefint bröllop och kommer att lägga ner mycket tid på att försöka få det, men med stor risk för att låta klyschig: det finns människor som svälter i världen. Jag skulle aldrig vilja lägga 100 000kr på en fest som varar en enda dag av mitt liv, även om vi hade budget för det, och veta att det finns de som skulle offra sin högra arm för att kunna se sitt barn äta sig mätt. För oss känns det på något sätt osmakligt. Det är kärleken som är det viktiga, inte storleken på diamanten i vigselringen eller kostnaden per kuvert menar jag...
    Jag tycker att det var fint skrivit! :)
  • Lara C
    Mymlan16 skrev 2010-03-12 19:27:43 följande:
    Håller till viss del med dig, men samtidigt får dessa svältande människor inte det bättre för att du inte står på när det gäller utgifterna till ditt bröllop. Om du tänker skänka motsvarande summa till välgörande ändamål så är det en sak, men annars håller bröllopsindustrin ekonomin igång och det blir lite skattepengar - vilket gör att vårt bistånd ökar.

Men jag förstår hur du tänker, vill bara ge lite perspektiv. (Och vi skippade julklappar till vuxna helt i julas och skänkte istället pengar till ett litet barnhem i Kongo där vi vet att det gör nytta - betydligt mer än presenter till familjen som har allt materiellt.)
  • Lara C

För övrigt, vi lånar inte, skulle inte komma ifråga, men en hel del av sparpengarna ryker. Det kommer nog landa runt 100 000 kr, även om vi inte gjort budget än.

Det är vårt livs fest och vi vill att alla vi tycker om ska vara med. Diamanten i ringen blir nog inte stor och det blir definitivt inga give aways. Vi litar på att vår fest och vår kärlek, mat O dryck och underbara människor gör dagen oförglömlig.

• SophiaM
    lenaed skrev 2010-03-11 10:18:45 följande:
    Hej absolut inga lån, tycker inte att man skall låna till sitt bröllop!! Vi har sparat och har en budget på ca 80 000kr med resa till Italien.
    Får jag fråga varför?
  • Junebug

Budget ca 120 000, fördelat på bröllop 60 000 och resa 60 000. Sparar allt själva, pust!

• Maxiander
    KatjaB skrev 2010-03-11 16:06:29 följande:
    jo, visst är det mer jobb i efterhand, men det tar ju inte mer tid än så på själva dagen. Ni gör ju såklart som ni vill, men är det så att ni har svårt att få ihop budgeten och de ändå erbjudit sig, så kan det ju vara värt att prata om vad ni får, så att alla är nöjda. Kanske vill de ge det i bröllopspresent till er. Och de som ändå är fotografer lär ju själva ha koll på hur mycket tid det tar i anspråk för dem. Visst är det alal detaljerna som gör det dyrt, mycket man inte tänker på till en början
    Njae, det handlar nog inte om att vi har svårt att få ihop budgeten, det är ju en prioriteringsfråga, vi tycker liksom inte att det är värt det bara. Lite tråkigt nästan men jag skulle inte vilja lägga en förmögenhet på en klänning jag knappt kan röra mig i när jag kan köpa säkert mer än en riktigt snygg klänning som jag kan ha vid fler än ett speciellt tillfälle för samma peng. Vi kanske inte är så bröllopiga eller vad man ska säga??? Humm... Har ingen prinsessdröm angående bröllopet...

www.maxiander.se/
  • Mymlan16

Lara C skrev 2010-03-12 19:38:02 följande:

Håller till viss del med dig, men samtidigt får dessa svältande människor inte det bättre för att du inte står på när det gäller utgifterna till ditt bröllop. Om du tänker skänka motsvarande summa till välgörande ändamål så är det en sak, men annars håller bröllopsindustrin ekonomin igång och det blir lite skattepengar - vilket gör att vårt bistånd ökar.Men jag förstår hur du tänker, vill bara ge lite perspektiv. (Och vi skippade julklappar till vuxna helt i julas och skänkte istället pengar till ett litet barnhem i Kongo där vi vet att det gör nytta - betydligt mer än presenter till familjen som har allt materiellt.)
    Vi väljer bort att önska presenter, och ber alla som ändå vill skänka något att sätta in en summa på några olika "hjälp-konton" (Rädda mammorna, Läkare utan gränser o. ett par till) som vi valt ut. Vårt bröllop kommer att kosta ca 20 000kr, och vi hoppas på att motsvarande summa ska komma in på hjälp-kontona (ca 100 gäster). Men du har alldeles rätt annars i att genom att bara avstå från ett dyrt bröllop i sig själv inte hjälper "de svältande barnen"! ;)
  • Sunshine85

Vi är väldigt många gäster, än så länge har runt 54 tackat ja (inkl ungdomar/barn) och lika många till kan tänkas tacka ja. Helt klart vet vi den 21 april. Jag tycker det är lite svårt att just nu se hur ex. matbudgeten kommer se ut. Vi ska beställa kött via en vän till min blivande mans pappa som har kontakter på Scan. Kan komma över grillspett á la 50-60 kr per person och sedan gör min mamma en somrig potatissallad med färskpotatis och mkt grönsaker till det. Mingelmat serveras tidigare på dagen i form av någon tapas-variant. Tårtorna bakar blivande mannens mamma - dekoren ska ena bestman hjälpa till med då han är en jävel på sådant (fast han har inte gjort i sugarpaste som vi nu vill göra då så vi ska öva innan). Men det är ändå så, även om våra lösningar kanske ligger på max 100 kr/person för själva huvudrätten, blir kanske bortåt 200 kr med tårta, kaffe och tapas, att det är svårt att helt säkert veta för hur många det ska räknas och var vi landar än så länge. Frukostmat och nattamat bjuder vi också på för de som stannat så länge, likväl som alkoholen.
    Vi hyr ingen lokal, ingen DJ eller hotellrum utan allt sånt är gratis. Vi har festen i lånade partytält i blivande mannens fasters trädgård ute på en vacker ö. Den som ska vara DJ på festen en våning upp är gammal chef till blivande mannen, bor ute på just den ön och är kär vän till hans faster med man så han gör det gratis. Rummet över natten är en av gäststugorna på fasterns tomt. Brudbuketten gör blivande mannens pappas fästmö. Livemusik, några låtar här och var under vigsel och mingel bla. står familjemedlemmar för.
    Vi får mkt till bra priser och kommer undan rätt bra helt klart, trots att vi säkerligen blir över 70 gäster, men vi vet inte helt säkert ännu om vi kommer spräcka budgeten eller inte....ändå har vi räknat på värsta scenariot, det tillkommer ju ändå grejer längs med vägen som man bara kommer på sådär...

Vi räknar på mellan 40 000-45 000 ungefär. Hoppas på att det ska räcka, annars är det första vi tänker om i mingelmaten och vad vi serverar där (kan ju hitta billigare lösningar än tapas som ändå är väldigt uppskattade och goda, har några tankar redan där).

• Sunshine85

...grillspetten är då räknade för vuxna personer och kan göras billigare också....

Sedan är blivande mannens pappa så lurig också, han kan få för sig att betala en stor summa för något till festen rätt som det är. Men vi räknar inte med det...

Svårt att helt få en klar budget, nu är det ändå mindre än 3 mån kvar för oss också så den borde vara klar känns det som...
    Lite stressande men vi klarar oss, det vet vi...

Och av de här 40 000-45 000 har vi redan gjort av med en del på dekorationer, min klänning, slips, väst och annat smått och gott som behövs. Vi har dessutom i kristider (min blivande man är student och hans bidrag har uteblivit i snart 3 mån nu och är under handläggning) fått låna 3 300 kr av bröllopsbudgeten och inte kunnat spara undan något i feb till bröllopet. Hoppas på att det ska komma i gång som vanligt för oss nu så vi kan spara undan och få ordning på budgeten igen...

Ringarna har vi valt att ta på avbetalning men vi har betalt lite på dem redan nu, de är dock inte inräknade i bröllopsbudgeten utan där har vi räknat in sådant som vi måste ha betalt klart innan själva dagen - allt annat alltså...

Inga lån är alltså tagna och det kommer vi inte behöva heller men det är tight...

Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?