• scarborough81

    Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?

    Intressant att veta hur många som lånat till sina bröllop och vad deras budget ligger på.

    Vår budget är 15000 kr.

  • Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?
  • Shiosan

    Vi tar inga lån :) Fick ut försäkringspengar för ett par år sedan och tänkte göra något roligt för pengar som kom utav en tråkig sak :)

    Vi har en budget på runt 60 000 kr för 120 gäster :)

  • HannaLuz
    Andelle skrev 2010-03-11 10:22:09 följande:
    Jag undrar samma sak. Vi vill oxå ha ett litet bröllop men är redan uppe i 150 000, vilket verkar vara budgeten för många med 3 ggr så många gäster som oss. Jag förstår ju såklart hur vi skulle kunna komma billigare undan, som Katarina Michael nämner här ovan, buffé istället för fyrarätters, inte låta sy upp kläderna hos sömmerska utan köpa billigt på nätet, strunta i att designa dyra ringar hos en liten guldsmed utan handla en dussinring hos nån av kedjorna. Låta vänner som är fotografer fota istället för att boka en heldagsfotograf.Men likväl så kan jag inte skära i de här sakerna, jag gifter mig bara en gång (peppar, peppar) och jag vill inte kompromissa. Vill inte känna att min ring måste bytas ut om 10 år eller att bröllopsdagen inte blev så som jag tänkt den.Min dröm var egentligen att jag och fästmannen skulle rymma till Paris och gifta oss i hemlighet, och nog för att jag är ego i många situationer men jag insåg att det skulle göra familj och vänner lite ledsna. Visst hade det blivit betydligt billigare i slutänden och iom att jag redan kompromissat på den punkten vill jag inte göra det nu.
    Hur många gäster anser du vara ett litet bröllop?

    Vi har beräknat 45 gäster och gör detta på pampigaste vis, slott o 3-rätter + tårta, öppen bar, rubbet! det kostar då 80 000kr med allt runt omkring som ringar, kläder o makeup osv.

    Vi har snålat på 2 grejer. 1) min svägerska gör make-up och frisyr då hon arbetar med detta professionellt.
    2) vi har inte fotograf under festen, bara vigsel, förberedelser och porträtt. En vän kommer stå för fotograferingen på festen.
  • Kattpoet

    Hur vi kommer under 50 000 kr sträcket.

    Klänningen är en grön sommarklänning, sydd av mig. Det ser ut som han lånar morfars kilt. Vi använder town hallen i mina svärföräldrars hemby vilket gör det väldigt billigt om inte gratis.
    Ringarna är arvegods från min sida, 70 år gamla och väldigt vackra.

    Maten är linsoppa, skotsk linsoppa är inte alls som svensk, det är mumma och har fläskben i sig.

    Sedan har vi svensk fika.

    Ingen alcohol eftersom vi har några alcoholister med i gänget och av respekt till dem så utsätter vi dem inte för lockelse.

    Det är så långt vi har kommit och vi har spenderat redan 2700 kr av våran budget, det är kostnaden för att ens få gifta sig.
    Vår budget är max 8000 kr för bröllop och fest och vi har 35 gäster.

    Ja just det inbjudningarna är gjorda av en vän.

  • Andelle
    HannaLuz skrev 2010-03-11 10:51:19 följande:
    Hur många gäster anser du vara ett litet bröllop?Vi har beräknat 45 gäster och gör detta på pampigaste vis, slott o 3-rätter + tårta, öppen bar, rubbet! det kostar då 80 000kr med allt runt omkring som ringar, kläder o makeup osv.Vi har snålat på 2 grejer. 1) min svägerska gör make-up och frisyr då hon arbetar med detta professionellt.2) vi har inte fotograf under festen, bara vigsel, förberedelser och porträtt. En vän kommer stå för fotograferingen på festen.
    Vi blir runt 40 st inklusive oss. Närmsta familjen och vännerna. Visst kunde vi varit färre och haft ett ännu mindre bröllop men nu har vi bjudit de vi verkligen inte kan vara utan. Jag har alltid tänkt litet bröllop, men det kanske är mellanstort med 40 gäster? Första utkastet var 20 gäster och de kallade jag oxå litet, hmmm

    Hår och make är en liten kostnad, runt 2000, fotografen kostar 16 000. Säg att vi kunde kapat 20 000 om vi gjort de bitarna själva, men det är ju en struntsumma i sammanhanget. Ringarna tar drygt 1/4 av budgeten vilket ju drar iväg.
  • HannaLuz
    Andelle skrev 2010-03-11 11:08:51 följande:
    Vi blir runt 40 st inklusive oss. Närmsta familjen och vännerna. Visst kunde vi varit färre och haft ett ännu mindre bröllop men nu har vi bjudit de vi verkligen inte kan vara utan. Jag har alltid tänkt litet bröllop, men det kanske är mellanstort med 40 gäster? Första utkastet var 20 gäster och de kallade jag oxå litet, hmmm Hår och make är en liten kostnad, runt 2000, fotografen kostar 16 000. Säg att vi kunde kapat 20 000 om vi gjort de bitarna själva, men det är ju en struntsumma i sammanhanget. Ringarna tar drygt 1/4 av budgeten vilket ju drar iväg.
    nä, jag tycker ju nog att 40 gäster är ett litet bröllop, vi hade problem att hitta ett slott som tog emot så små sällskap.

    våra ringar är inte alls så dyra. Kanke där den stora skillnaden ligger..

    Jag kan ju tycka at jag ständigt förvånas över hur mycket pengar alla kan lägga på bara för att det kallas för bröllop eller brud. Men man vill ju inte heller snåla på det när det är en av sitt livs viktigaste dagar.
  • Oktoberbrud2010

    Vi har ju en budget på 50000,
    Så här ser våra budgetposter ut...
    Bröllopslunch för 44 personer: 18000 summan inkluderar lokalhyra (2500), catering, kock som kommer och lagar till maten (vi ska ha fisk- och skaldjurssoppa och den kommer omonterad från cateringen), hyra av porslin, kaffe, tårta, dryck (alkoholfri) och dekorationer av lokalen.

    Fest hemma hos oss på kvällen för ca 20 personer, enklare buffé, snacks och mycket alkohol ca 6000.

    Min m2b har en kostym han bara har använt en enda gång, den kommer han att gifta sig i. Så till honom köper vi nog bara en nya skjorta, nya skor och en slips.

    Fotograferar hoppas vi att min m2bs systerdotter gör, hon är blivande fotograf (går utbildning) och tar helt underbara bilder redan nu.

    Jag gör alla trycksaker själv...

    Personligen upplever jag inte att vi kompromissar bort någonting. Vi kommer få vårat drömbröllop... men jag har ju å andra sidan aldrig drömt om en bal på slottet med pampig middag...

  • 100703 M och B

    Vi har inte satt upp någon riktig budget, men jag inser att själva bröllopet nog kommer gå loss på ca 80 000kr (det inkluderar allt som har med middag och festen, vigseln, vår bröllopsnatt och vi bjuder gästerna på öl och vin hela kvällen). Vi blir mellan 65 och 70 stycken.

    Det inkluderar inte vår bröllopsresa som kommer kosta 48 000kr för oss två (fyra veckor på Borneo) eller våra ringar (kostar bara 5 800kr) och inte heller våra kläder (min klänning sys av min blivande svåger, materialkostnad + skor hamnar väl på kring
    2 000kr).

    Vi betalar allt själva och vi har inte tagit något lån. Vi har båda lite sparade pengar på varsitt håll (vet inte hur mycket han har på sitt, jag har kring 30 000kr) samt ett gemensamt bröllopskonto som är uppe i kring 60 000kr.

    Vi gifter oss 3 juli 2010 ;)

  • Katarina Michael

    De finns saker som man kan kompirissa för att få ner kostnaderna, men sen är de ju upp till var och en var man vill drar in på.

    Enda vi sparat in på är fotograf då vi har en släkting som älskar att fotografera och är otroligt duktig fotograf. Vi kände att en fotgraf inte var värt priset....

    Allt annat har vi kört på som vi velat och inte sparat in på men de beror ju på att vi känner vi kan spendera dem pengarna med på bröllop...

  • Josssie

    Vi har en budget på 20.000:- och då räknar vi med ca 90 gäster.
    Såhär gör vi för att lyckas:
    Hår och make görs av en vän som arbetar med det.
    Klänning köper jag på nätet. Skor har jag redan.
    M2b ska ha kostym, det har han redan, skor likaså.
    Ringen är arvegods, m2b ska bara lägga till datumet i sin förlovningsring.
    Buketten görs av en vän som är florist.
    Tårtan görs av min syster som är vansinnigt duktig på tårtdekoration.
    Maten lagar vi själva (skagentoast som förrätt, potatisgratäng, kallmarinerad fläskfilé och quinoasallader som varmrätt, en finare variant av glassbomb som dessert).
    Vin och sprit köper vi i tyskland. Baren på festen till självkostnad (10kr för en öl/glas vin o 20kr för en drink).
    Bröllopsnatten har vi hemma.
    Lokalen är en bygdegård som knappt kostar nåt men där porslin och allt ingår.
    Inbjudningar, festprogram och andra trycksaker ordnar m2b billigt då han driver eget tryckeri.
    Porträttfotograf ordnar m2b gratis genom sitt jobb, festfotograf är en vän.
    M2b´s föräldrar bidrar med 5000:- och vi kommer även att få ett bidrag från mina föräldrar.
    Bröllopsresan går till Kapstaden, Sydafrika, och är en gåva från m2b´s farföräldrar som bor där.
    Får se om vi lyckas hålla budget. Ska nog gå bra.

  • KatjaB

    Det gäller att ta offerter från flera håll och vara kostnadsmedveten. Vad är viktigast för er? är mat och dryck viktigare satsa hellre mer på det än tex tjusig skjuts efter kyrkan, eller liveband hela kvällen.
    Har ni kontakter där ni kan få hjälp med något eller bättre priser så är det ju också värt en del.
    Alkohol blir mycket billigare att handla via nätet eller från tyskland.
    Kanske behöver man inte heldags fotograf, och med kläderna och smink och hår kan man spara en hel del. Köpa kläder från Kina, fixa sminket hos frisören i ett paketpris. Om man vågar, skippa konsultationen med håret och få bättre pris? Alltså betala för festfrisyr och inte bruduppsättning.

Svar på tråden Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?