Hur många har tagit lån för bröllopet? Vad har ni för budget?
Intressant att veta hur många som lånat till sina bröllop och vad deras budget ligger på.
Vår budget är 15000 kr.
Intressant att veta hur många som lånat till sina bröllop och vad deras budget ligger på.
Vår budget är 15000 kr.
Åhå vad mycket goda råd! Vad bra :)
Vi har flera väldigt nära gäster som i princip tjatat om att få ta bröllopsbilderna, de arbetar som fotografer och så har vi ännu fler fotografer som säkert också skulle ställa upp att ta bilderna. Men jag vill att våra gäster ska vara gäster. Är ju ganska krävande att fotografera ett bröllop och jag känner inte att jag vill bjuda någon som inte får möjlighet att njuta och ha roligt utan ska arbeta...
Alkoholen springer nog iväg för oss också. Min blivande man är väldigt bestämd med att det bara skall serveras champagne, ingen skumpa, han säger dessutom att han läst det i någon av alla bröllopstidningar som vi har här hemma. Jag kan inte hitta detta avsnitt om att det bara är äkta champagne som gäller. Självfallet förstår jag hans resonemang med att vi ska bjuda gästerna på bra saker men det kanske är sånt som drar iväg våran nota så otroligt mycket. Alkoholfritt skulle ju vara betydligt mycket billigare och även billigare dryck.
Vad ska ni ha i glasen på er brudskål?
Oktoberbrud2010: Ska ni ha bukettkastning och vals och tårta? När gör ni dessa saker? På lunchen eller under middagen? När har ni talen?
Vi har också funderat på samma sätt men jag börjar ångra mig då jag inte riktigt får ihop det i huvudet... Vi vill först ha mingel och buffe/snittar med ett större sällskap i en lokal, sen förflytta "familjen" och tärnor och bestman till en annan lokal och äta middag med bara de absolut närmsta. Men hur gör man med allt runtomkring rent praktiskt och hur skriver ni i era inbjudningar?
Vi kommer ju ha bröllopstårta, det har vi med kaffe efter lunchen. Vi kommer inte att dansa vals eller nåt annat heller. Min m2b vägrar...
Jag kommer väl troligen inte ha någon bukettkastning. Utav de 4 ogifta kvinnor som kommer bli inbjudna så är det bara en som har sagt att hon är intresserad av att gifta sig (min tärna), så jag kan ju i princip ge buketten till henne. Jag är ju 37 år, så de flesta vi känner och umgås med är ju redan gifta...
Och de som vill hålla tal får göra det vid lunchen, jag vet att min m2b hoppas att inte någon kommer att göra det. Han avskyr att stå i centrum...
Vi kommer göra 2 inbjudningskort, ett till vigseln med lunch och ett till festen på kvällen. Detta för att markera för våra kompisar att det är ok även att tacka ja till det ena och nej till det andra.
Som sagt det här är vårt drömbröllop och vårt fokus har varit att vi ska få en dag som blir så skön som möjligt för oss båda.
Tyvärr är inga av våra gäster varken fotograf, frisör, florist eller konditor. Många elektriker blir det nog dock .
Vi kommer nog inte ha någon speciell underhållning alls. Troligen inte ens solist i kyrkan.
Och festen är ju hemma hos oss, så då sätter jag nog bara ihop en jukeboxskiva (blir ca 8 timmar lång) och sen låser vi dörrarna till cd-spelaren. Även om det hade varit jätteroligt med ett liveband, så är det nog svårt att klämma in ett sådant i en normalstor 3:a där det samtidigt är 20 gäster... Plus att våra stackars katter antagligen hade fått dåndimpen!
Sebastaina, se det från den ljusa sidan, det är ju alltid bra med såna kontakter, vem vet vem man behöver lite spänning i livet....
;)
men ni behöver ju faktiskt inte ha någon som fotar er hela dagen. Ta någon av vännerna till fotograferingen före eller efter vigseln, det tar ca 1,5-2 timmar på sin höjd. Sen kanske en annan av fotografvännerna kan få i uppdrag att fota lite underfesten, eller fota alla gäster tex. Inte heller något som tar hela kvällen. Det är ju skillnad på att vara utarbetat helt av att ha fixat all mat, eller stått o serverat under hela kvällen, och på att "fota lite" (ta det inte fel nu om det finns någon fotograf här )
Vi gör som många av er här och smiter iväg och gifter oss ensamma. Vi vill bara ha en enkel ceremoni för oss själva på en strand, men tycker ändå att utgifterna flyger iväg. Vi har satt en maxbudget på 20 000 och då är det mest ringarna som gör att kostnaden stiger. I det får vi kläder, fotograf, 3 nätters boende där vi ska gifta oss, ringar, avgift till vigselförättare mm.. Vi lägger gärna majoriteten av pengarna på ringar och fotograf, kläderna blir enkla och passar stranden. Ringarna kommer vi ju ha resten av livet (får man ju hoppas) och fotograf känns viktigt eftersom de här hemma inte får vara med.
Sedan kostar ju ifs resan som var grundtanken från början, innan det blev bröllop inblandat, ca 60 000/person..
Budget för själva festen är 50 000 kr. Utanför det tar vi ringar, kläder och resa. Vi kommer ha ca 70 gäster som kommer serveras buffé, tårta, mousserande vin, vin, kaffe och avec. Vi studerar båda just nu men sparar ihop till det hela. Min m2b's mamma kommer att stå för tårtan men det var inget vi hade räknat med.