• Peridot

Otacksamma jag.....(långt)

Känner mig som världens mest otacksamma människa...mina vänner hade ordnat möhippa för mig i lördags, något som jag alltid kännt en stor motvilja mot, avskyr verkligen att spökas ut och utsättas för saker som jag upplever som förnedrande. Nu har jag länge pratat med min blivande om detta att jag absolut inte vill gå och vara orolig för något sådant, han lovade därför att tala om för mig nnär hippan skulle bli.Han gjorde även så " i smyg" så jag visste att på lördagen skulle det bli men inte detaljer om vart vi skulle eller så. Han lovade mig även att han pratade med dom att det inte skulle bli några pinsamheter. På lördagen kommer dom 4 kompisar som åkt 25-30 mil samt min syster. Fjärilarna i magen lugnade jag med att det inte skulle vara någon fara. Gissa vad som händer! fram kommer skräpkläder, hemskt smink slöja och tiara i plast! Precis allt jag verkligen inte ville. Försöker fint avstyra men de vägrar och jag min idiot får så dåligt samvete att de gjort så mycket för min skull så jag sitter och försöker hindra tårarna att rinna när de spökar ut mig och fotar massa vidriga bilder. Sedan bär det iväg till ett spa, något som hade varit underbart om de inte prackat på mig en vidrigt seconhand baddräkt och slöjan. NU sitter jag och mår så fruktansvärt dåligt, har grinat stora delar av dagen för att jag känner mig så jäkla vek som inte hindade dom och är arg på alla som får mig att känna mig smutsig, förnedrad när dom vet att jag inte ville.
    Varför kan man inte ha en möhippa och bara träffas och har det roligt? Mår så skit att jag ska avboka konsultationstiden hos frissan imorgon som jag sett fram emot så länge. Känns som så mycket är förstört. Hur i hela friden ska jag få folk att ge fan i att visa bilderna från hippan på bröllopet? Det klarar jag bara inte? Att försöka på ett vänligt sätt säga " detta vill jag inte" verkar inte funka. Måste jag bli arg o kanske såra folk/ göra mig ovän?

• Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)
  • lillabruden

på ett inlägg ser du datum o tid samt vilken placering inlägget har, detta blir nog 101 t.ex. där har du en symbol som ser ut såhär "A. tryck på den så blir inlägget kopierad i skrivrutan bara till att skriva!

Peridot skrev 2009-07-10 20:47:51 följande:
    Det är jag som inte vet hur man kopierar tidigare inlägg,det ser lite konstigt ut. Det har varit mycket olika åsikter här i tråden här i veckan och jag får inte ihop tidigre åsikter med dom på slutet. Det spelar eg inte nån roll. Bara jag som försöker få mig själv att bestämma mig för om jag får skylla mig själv eller inte för att jag förlorat 4 vänner.
  • Peridot

Kanon tackar! Var ju ganska enkelt när man vet hur man gör....hur får man in en smiley? ...behöver en kurs i detta.....

• lillabruden

: - D =
    : - ) =
    : - ( =
    : - p =
    : - ? =
    : - [ =
    8 - ) =
    Jag tror det är alla

Peridot skrev 2009-07-11 12:15:56 följande:
    Kanon tackar! Var ju ganska enkelt när man vet hur man gör....hur får man in en smiley? ...behöver en kurs i detta.....
  • tedoemma

Har skummat hela tråden och tycker absolut inte att du ska tycka att du får skylla dig själv! tycker det är konstig att dina vänner först helt går mot din vilja och sedan inte kommer på bröllopet ? det är klart att möhippan ska anpassas efter bruden och varför skulle den behöva innehålla konstiga utstyrslar? låter bara som nåt gammalt påhitt. De känns lite som att de som skriver och tycker att lite pinsamheter ska man ta är sådana som själva tycker att det ändå är lite roligt, de har säkert svår att sätta sig in i din situation där dessa pinsamheter inte är det minsta roligt.

Jag hoppas verligen du hinner komma över allt till bröllopsdagen så du kan fokusera på alla trevliga människor som kommer istället och så hoppas jag att du får en underbar bröllopsdag!!!! (såg att vi ska gifta oss på samma dag! hoppas det bli fint väder hos båda! :)

• Ore
    Det är jag som inte vet hur man kopierar tidigare inlägg,det ser lite konstigt ut. Det har varit mycket olika åsikter här i tråden här i veckan och jag får inte ihop tidigre åsikter med dom på slutet. Det spelar eg inte nån roll. Bara jag som försöker få mig själv att bestämma mig för om jag får skylla mig själv eller inte för att jag förlorat 4 vänner.
    Svårt att säga... Jag tycker inte att de behandlat dig riktigt schysst, enligt det jag har fått höra. Sedan kanske du borde försökt ta det litet mer med en klackspark att du blev utspökad i ful baddräkt på ett spa, det kan inte varit så vansinnigt mycket folk där, och de kan ju ha tyckt att det VAR en bra kompromiss som skulle passa dig. De visste att du inte ville bli offentligt utspökad, men de tyckte att det var såpass glest med folk att det inte fanns anledning att ta illa upp.

Att de bad dig hångla med en lyktstolpe är bara totalt fånigt, och det borde de själva fattat, inte minst när du sa ifrån.

Så mitt tips skulle vara att rannsaka dig själv, och fundera på om det finns något som du i efterhand tycker att du borde kunnat ställa upp på. Lyktstoplpe-grejen borde varit ganska tidigt eftersom dina barn såg, och det kanske påverkade resten av kvällen mer än det hade gjort annars... Sedan kan du kanske diskutera med dina vänner, och förklara litet mer om hur och varför du reagerade som du gjorde, och även ta upp ev. "överreaktioner" från din sida som du kanske identifierat. Givetvis även uttrycka att du uppskattar ATT de fixade en möhippa, och ta upp allt som var positivt med den, men ändå tala om att pga det här och det här, som fick mig att känna mig såhär och såhär så var det svårt för mig att uppskatta allt som var bra med möhippan fullt ut.

Sedan är det ju upp till dem att också krypa till korset och erkänna att vissa saker var onödiga, om du lägger upp samtalet så att du ger dem möjlighet till det (utan att de helt och hållet behöver erkänna att hela hippan var misslyckad) så borde de kunna göra det.

Om detta sedan räcker, för dig och för dina vänner, är svårare att säga. Det var säkert mycket mer som hände än vad som går att beskriva här.

Men faktum är att man kan gilla eller ogilla det här med pinsamheter och knepiga utstyrslar, och ifrågasätta vad det kommer ifrån, MEN det är ändå en självklar del av många möhippor och svensexor. Inte på en enda möhippa jag varit på, eller en enda av deras respektives svensexor, har man struntat i att klä ut bruden/brudgummen.

Nu vet jag att Nenne kan prata för sig själv, men så som jag uppfattade hennes inlägg, och med bakgrund av informationen i ditt startinlägg - vilket var det hon utgick ifrån, så tror jag att hennes råd utgick ifrån att du verkade göra en höna av en fjäder, för att du blev utstyrd i fula kläder och fotograferad. Det händer alltså i princip ALLA, på ALLA möhippor, och därför kommer ALLA som ev ser bilderna veta att det inte är av eget val.

Å andra sidan så borde det inte vara alltför svårt att säga att ni vill göra på något annat sätt? På ett bröllop jag var nyss, hade bruden och brudgummen själva valt ut varsin bild på sig från svensexan respektive möhippan, som var utskrivna och visades upp. På ett annat hade de hängt upp kläderna, men man fick inte se någon bild på dem när de hade kläderna på...

Nåja, jag önskar dig lycka till, hoppas att du reder ut situationen med dina vänner på ett sätt som ni alla är nöjda med!
  • shakynose
    Det är nog, som Ore säger, varken svart eller vitt!
    Uppenbarligen så har du ju lyckats stöta dig med dina vänner på något vis, samtidigt som de inte varit helt schyssta mot dig. Att skylla konflikten på endera parten brukar sällan vara fruktsamt, så ta dig en ärlig funderare på vad som gått fel! Även jag önskar dig all lycka till med bröllopet, och hoppas att det går att reda ut konflikten med vännerna.
  • gumzan

TS du är inte alls otacksamm, dock tycker jag att dina vänner inte respekterar dig som person när de gör så.

Jag var tärna åt min MB bästa kompis tjej vilket då ledde till att jag skulle anordna en möhippa, inte lätt när jag inte kände henne så jätte väl. Hon är en ganska tyst tjej, lite blyg och pryd men jätte gullig och trevlig på alla sätt och vis.

Hon var LIVRÄDD för möhippan då jag själv är lite halvt galen :) gammal party pingla som gillar galna upptåg. Men självklart respekterade jag henne och satte stopp för alla GALNA förnedringsplaner som hennes vänner sen gammalt hade för henne, jag hamnade till och med i diskussion med andra tjejer om att vi INTE SKA GÖRA DET!( de hade tagit med gammal landstings rock, nät byxor till blöja osv ville att hon skulle ha det!!) trots att jag som planerat allt sagt NEJ från början. Så det blev lite kyligt emellan oss fast det skiter jag i för bruden hade trevligt och det är huvudsaken och hon tackade mig så mycket för att hon slapp bli förnedrad.

den enda utklädningen var att jag hade gjort en slöja av ett diadem som hon fick ha. Sen åkte vi till spa, åt lunch, delade ut gelehjärtan på stan, sen fick hon köra sulky (häst) sen dags för middag.

Man ska ju inte bli skrattad åt utan man ska ju ha kul och skratta med.

• mittid

Jag har inte läst hela tråden men: I min värld är VÄNNER, de personer som jag trivs med, gärna umgås med, tycker om och respekterar ömsesidigt!

Alltså, kan jag konstatera EN sak: Att dem du kallar "vänner" de fyra du skriver att du har förlorat... INTE var dina vänner, det är för mig helt uppenbart... så du har inte förlorat någon VÄN över huvud taget!

Kram till Dig!

• mittid

En stor ELOGE till Dig... Du är en sån vän som fler skulle behöva!!!

gumzan skrev 2009-07-12 15:40:23 följande:
    TS du är inte alls otacksamm, dock tycker jag att dina vänner inte respekterar dig som person när de gör så.Jag var tärna åt min MB bästa kompis tjej vilket då ledde till att jag skulle anordna en möhippa, inte lätt när jag inte kände henne så jätte väl. Hon är en ganska tyst tjej, lite blyg och pryd men jätte gullig och trevlig på alla sätt och vis. Hon var LIVRÄDD för möhippan då jag själv är lite halvt galen :) gammal party pingla som gillar galna upptåg. Men självklart respekterade jag henne och satte stopp för alla GALNA förnedringsplaner som hennes vänner sen gammalt hade för henne, jag hamnade till och med i diskussion med andra tjejer om att vi INTE SKA GÖRA DET!( de hade tagit med gammal landstings rock, nät byxor till blöja osv ville att hon skulle ha det!!) trots att jag som planerat allt sagt NEJ från början. Så det blev lite kyligt emellan oss fast det skiter jag i för bruden hade trevligt och det är huvudsaken och hon tackade mig så mycket för att hon slapp bli förnedrad.den enda utklädningen var att jag hade gjort en slöja av ett diadem som hon fick ha. Sen åkte vi till spa, åt lunch, delade ut gelehjärtan på stan, sen fick hon köra sulky (häst) sen dags för middag. Man ska ju inte bli skrattad åt utan man ska ju ha kul och skratta med.
  • tågjäntan

gumzan
    Bra sagt!

Innan de planerade svensexan till min man sa värdinnan på vårt bröllop till killarna: Nu måste ni vara snälla mot honom!

Han är lugn och gillar inte att vara i centrum. Det tycker jag var schyst att hon sa till dem. Detta utan att jag hade sagt något om detta.

• yessa76

Vitsen med en möhippa är att BRUDEN har roligt, inte att KOMPISARNA har roligt på brudens bekostnad! Jag struntar totalt i vad ANDRA gör på sina hippor eller hur det brukar vara eller om det brukar vara inslag av utklädning och förnedring på möhippor, jag skulle ALDRIG gå med på att bli utklädd, jag skulle definitivt börja gråta och totalvägra om mina vänner försökte tvinga mig till nåt jag inte vill. Svårt att förstå om man själv tycker att sånt är lite kul, men alla gillar inte sånt! Det är en milsvid skillnad mellan att tycka att det är lite pinsamt men ändå kul och att tycka att det bara är HEMSKT! Det verkar som att TS är som jag, dvs, tycker bara att det är HEMSKT. Taskigt av hennes vänner att inte respektera detta utan bara gå efter vad DOM SJÄLVA vill/vad dom själva skulle vilja ha för hippa. Taskigt!
    Det handlar INTE om att inte vilja synas, jag har inga som helst problem med att synas, det är FÖRNEDRINGSGREJEN jag inte gillar. Alla gillar olika saker och det som man ska gå efter på en möhippa är vad BRUDEN vill göra, inget annat.

• lillabruden

jag blev hippad i lördags och jag som sagt att jag kan göra lite tokiga uppdrag men inga pussar o sånt, fick en underbar dag! Det började med shopping en timme, sen hem för champagne frukost. min bästa vän började me att klä mig i en t shirt där det stod game over o ett brudpar där mannen såg lessen ut haha jag sa det borde ju vara tvärtom
    Sen fick jag ett shotglas halsband och en tiara med slöja! För mig var detta helt ok!! Helt inom gränserna för vad jag tycker är ok!
    Sen satte hon på min ögonbindel o musik i öronen så vi åkte iväg med taxi o sen hoppade jag ut o ingen aning om var jag är leder hon o tjejerna mig nånstans...haha efter snacket om fobier här sa jag till tjejerna 'bara vi inte är i ett terrarie nu!!! är inte redo att möta min spindel fobi!!'
    Jag leddes in i ett rum, var i Laserdome Så vi spelade dem utmaningarna bla sumobrottning i gigantiska dräkter osv.. sen satt vi i chill out rummet med lite cider, tog dusch o basta hade mysigt o pratade en massa!
    Efter det bar det iväg till en stuga där vi bara pratade, sjöng singstar och åt god mat o hade mysigt!
    Men sen vid 22 fick jag be om att få avsluta kvällen för jag var redan bakis!!! hahaha dumma mig men alla var rent trötta efter laserdome ändå

Det är så det ska vara -alla ska vara bekväma och ha skoj!!!!!

• Manderi

Otroligt respektlöst utav dem.
    Känner oxå att de inte kan vara dina sanna vänner då de utsätter dig för något som får dig att må såhär pass dåligt i efterhand.
    På nåt vis tror jag du behöver konfrontera dem om hur du upplevde det o be dem att "tona ner" den misslyckade möhippan så du slipper oroa dig över foton etc ska spridas runt.

Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)