• Peridot

Otacksamma jag.....(långt)

Känner mig som världens mest otacksamma människa...mina vänner hade ordnat möhippa för mig i lördags, något som jag alltid kännt en stor motvilja mot, avskyr verkligen att spökas ut och utsättas för saker som jag upplever som förnedrande. Nu har jag länge pratat med min blivande om detta att jag absolut inte vill gå och vara orolig för något sådant, han lovade därför att tala om för mig nnär hippan skulle bli.Han gjorde även så " i smyg" så jag visste att på lördagen skulle det bli men inte detaljer om vart vi skulle eller så. Han lovade mig även att han pratade med dom att det inte skulle bli några pinsamheter. På lördagen kommer dom 4 kompisar som åkt 25-30 mil samt min syster. Fjärilarna i magen lugnade jag med att det inte skulle vara någon fara. Gissa vad som händer! fram kommer skräpkläder, hemskt smink slöja och tiara i plast! Precis allt jag verkligen inte ville. Försöker fint avstyra men de vägrar och jag min idiot får så dåligt samvete att de gjort så mycket för min skull så jag sitter och försöker hindra tårarna att rinna när de spökar ut mig och fotar massa vidriga bilder. Sedan bär det iväg till ett spa, något som hade varit underbart om de inte prackat på mig en vidrigt seconhand baddräkt och slöjan. NU sitter jag och mår så fruktansvärt dåligt, har grinat stora delar av dagen för att jag känner mig så jäkla vek som inte hindade dom och är arg på alla som får mig att känna mig smutsig, förnedrad när dom vet att jag inte ville.
    Varför kan man inte ha en möhippa och bara träffas och har det roligt? Mår så skit att jag ska avboka konsultationstiden hos frissan imorgon som jag sett fram emot så länge. Känns som så mycket är förstört. Hur i hela friden ska jag få folk att ge fan i att visa bilderna från hippan på bröllopet? Det klarar jag bara inte? Att försöka på ett vänligt sätt säga " detta vill jag inte" verkar inte funka. Måste jag bli arg o kanske såra folk/ göra mig ovän?

• Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)
  • Undertecknad

Shit. Jag blir så irriterad. Vad är det med folk?
    Mina brorsor körde en helt galen busringning på mig som slutade att jag blev helt hysterisk och grinade och skällde ut dem. De lovade att inte spela upp den på bröllopet ifall jag inte ville det. Nu blev det så att jag "kom över det" och det var ganska kul i slutändan. Men någon respekt måste man väl ändå visa när det gäller nåns bröllop. Helt otroligt att dina "vänner" avbokar. Om något så hade du haft rätten att "avboka" dem.
    Oh well, jag hade struntat i dem (lättare sagt än gjort) och varit tacksam att jag slipper dem.
    Lycka till och låt dem inte förstöra för dig. Det kan fortfarande bli ett underbart bröllop.

• johanna anders

Men herre gud! Vad är det för vänner som inte kan ta att du inte gillade möhippan och nu avbokar bröllopet!!??
    Det låter sinnesjukt!

Förstår precis vad du menar med att inte vilja ha en möhippa med förnedring.
    Min var inte direkt förnedrande men de tvingade upp mig bakpå en motorcykel (vilket jag är liiivrädd för och de vet de om...) Och bokade sen in mig att rida på en jävla häst (ännu mer rädd för dem!!) Höll på att börja störtgrina flera gånger för jag var så rädd när jag var tvungen att göra iordning min häst och skrapa den under hovarna och sånt där. Då var jag fakiskt på väg att gå därifrån... Det känns som hippan inte var för min skull för de flesta av tjejerna älskar hästar och trodde (eller sket i) att jag också gillar dem och galopperade glatt iväg på sina hästar och lämnade mig själv en timme med de få tjejer som inte rider...

Men lite rosa slöja, ballerinakjol och tiara bjöd jag gärna på ute på krogen efteråt =) Då var jag fakiskt ganska glad över att de inte gjorde något värre! =)

• ascensionday

Jag tycker inte alls att du överreagerar. Som sagts tidigare i tråden, så finns det väl annat att göra än förnedra sina vänner och bekanta! Kanske är problemet att ni inte känner varandra tillräckligt bra; riktiga vänner vet vad man gillar och inte gillar och respekterar det. Jag skulle inte heller vilja göra något sådant där trams som du beskriver, och det tror jag inte jag behöver tala om för mina vänner. Vad som är särskilt tråkigt är att din fästman faktiskt talade om för dem hur du kände, för det är ju inte alltid så lätt att göra själv, särskilt när man ska bli överraskad, och att de ändå körde sitt race utan hänsyn till dig, som faktiskt var festens huvudperson. Nu vet ju inte jag hur tydligt han uttryckte sig, men ändå. Kanske kunde han återigen gå in och förklara för dina så kallade vänner hur ledsen de gjort dig?

Tänker de fortsätta sura får de väl göra det, då får du nog ett trevligare bröllop utan dem. Tänk framåt nu, du har så mycket att se fram emot!

För övrigt förstår jag faktiskt inte var dessa smaklösa traditioner för möhippor och svensexor kommer ifrån. Kan man inte roa sig utan att det är på någon annans bekostnad? Klä mig i blommig långklänning och kalla mig pryd gammal kärring, men någon sorts god smak och trevlig kreativitet borde man väl kunna uppvisa. Tycker jag, tralala.

• bride 2be

Nu tycker jag att dina vänner var ganska snälla mot dig.
    Jag hippades i helgen och hade verkligen bett dem att inte göra dumma saker som skulle skämma ut mig de klädde ut mig rosa leggins min egen kjol som jag hade på när de kom en tröja med backstreeet boys på ett rosa skärp tiara av plast o slöja.

Sen fick jag sälja pussar mitt i stockholm för en femma. Hatade dem först men sen vart det ok. Det hör ju lite till och ganska milt så de hade ju lyssnat men endå gjort nått kul och sen hade de bokat en kryssning på cindirella då fick jag ha egna kläder men slöjan skulle va på. Lite liknande det du beskriver att ni gjorde och de skulle då aldrig drömma att avboka bröllopet om jag inte velat att de la ut korten. (nu va det bara mina tärnor + en till som va med så jag vet ju vilka mina vänner är.....)

Dina vänner är inte några riktigta vänner om de reagerar som små barn!!

• augustidröm

jag förstår inte varför man måste förnedra...
    vi gjorde till en vän: femkamp,spa och sen chocklad och vinprovning och sen en härlig utgång.Vår brud hade fin fina kläder och skämdes bort till tusen! Det är så en möhippa ska va,
    man ska bli bortskämd inte utskämd!!!

• ascensionday

Klokt talat, augustidröm!

• augustidröm

tack =)

ascensionday skrev 2009-07-08 20:44:39 följande:
    Klokt talat, augustidröm!
  • Fenixx

jag kan nog tycka du övereagerar faktiskt. var ju inga jättehemska saker dem spexade och gjorde med dig direkt.
    man får ju bjuda lite på sig själv och sen ska det ju synas att det är möhippa.

dock tycker jag såklart att man som vän ska anpassa en möhippa efter hur personen är på sättet. eller iallafall låtit dig bli vanligt fin till spa:t osv.

hoppas du kan komma över detta och se fram emot din och din blivandes underbara dag istället.

• ascensionday

Näe, jag måste säga emot. Man måste faktiskt inte 'bjuda på sig själv' i alla lägen. Om man blir rädd eller känner avsmak så har man större rätt till sina känslor än kompisarna har till sina lekar. Man kan ha väldigt olika åsikter om vad som är hemskt, och man ska inte behöva utsättas för något man inte vill, och som man mår dåligt av. Var går gränsen för vad man får göra mot någon annan, mot dens vilja? Precis där personen i fråga drar den, är svaret. Ingen ska behöva uppleva en situation där den känner sig kränkt eller förnedrad, och det är inte att sakna humor att inte gå med på vad som helst. Betänk vart detta resonerande leder i förlängningen.

• Pizan

Tycker dina vänner borde ha tagit hänsyn till dina önskemål. Jag undrar också hur många som egentligen tycker det är kul med dessa utspöknings-hippor? Det enda du kan göra nu är att fokusera på det som är det viktiga med bröllopet, dvs att du ska gifta dig med din man, och de personer som fortfarande är dina vänner och kommer att delta.

Jag hade varnat mina vänner redan innan, bara för att vara säker trots att vi bara hade bjudit närmaste släkten på bröllopet, att förnedrings-hippa skulle aldrig förlåtas. Mina två bästa väninnor bjöd mig på en restaurang några dagar efter bröllopet i stället och det tyckte jag var helt perfekt.

Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)