• Peridot

Otacksamma jag.....(långt)

Känner mig som världens mest otacksamma människa...mina vänner hade ordnat möhippa för mig i lördags, något som jag alltid kännt en stor motvilja mot, avskyr verkligen att spökas ut och utsättas för saker som jag upplever som förnedrande. Nu har jag länge pratat med min blivande om detta att jag absolut inte vill gå och vara orolig för något sådant, han lovade därför att tala om för mig nnär hippan skulle bli.Han gjorde även så " i smyg" så jag visste att på lördagen skulle det bli men inte detaljer om vart vi skulle eller så. Han lovade mig även att han pratade med dom att det inte skulle bli några pinsamheter. På lördagen kommer dom 4 kompisar som åkt 25-30 mil samt min syster. Fjärilarna i magen lugnade jag med att det inte skulle vara någon fara. Gissa vad som händer! fram kommer skräpkläder, hemskt smink slöja och tiara i plast! Precis allt jag verkligen inte ville. Försöker fint avstyra men de vägrar och jag min idiot får så dåligt samvete att de gjort så mycket för min skull så jag sitter och försöker hindra tårarna att rinna när de spökar ut mig och fotar massa vidriga bilder. Sedan bär det iväg till ett spa, något som hade varit underbart om de inte prackat på mig en vidrigt seconhand baddräkt och slöjan. NU sitter jag och mår så fruktansvärt dåligt, har grinat stora delar av dagen för att jag känner mig så jäkla vek som inte hindade dom och är arg på alla som får mig att känna mig smutsig, förnedrad när dom vet att jag inte ville.
    Varför kan man inte ha en möhippa och bara träffas och har det roligt? Mår så skit att jag ska avboka konsultationstiden hos frissan imorgon som jag sett fram emot så länge. Känns som så mycket är förstört. Hur i hela friden ska jag få folk att ge fan i att visa bilderna från hippan på bröllopet? Det klarar jag bara inte? Att försöka på ett vänligt sätt säga " detta vill jag inte" verkar inte funka. Måste jag bli arg o kanske såra folk/ göra mig ovän?

• Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)
  • shakynose
    valkyriana skrev 2009-07-08 15:44:15 följande:
    Jag tycker att lite får man allt bjuda på sig själv, men att hela dagen /kvällen ska gå ut på att förnedra är ju inte schysst.Visst ska man göra saker som bruden tycker är roligt, men en liten tiara och en ful outfit känns väl harmlöst. Inte skrattar väl du ÅT en möhipps brud utan snarare MED henne om du ser någon på stan?Och som PS din 9 åriga dotter vet antagligen med all säkerhet vad hångla betyder. Min 8 åriga son är väldigt öppen om vad de pratar om i skolan. Och det är shyssta lökar och kyssar, hångel och "sexa" osv....
    Nä, jag håller INTE med! Om man inte har för avsikt att ordna en kul hippa som passar den blivande bruden så tycker jag att man hellre kan låta bli.
    Att barn har ett stort ordförråd är en sak, men jag hade absolut inte gillat att se min mamma förnedras eller att hon eller hennes kompisar skulle använt de snuskiga ord som jag (utan att egentligen veta vad det betydde) fått lära mig av de större barnen i skolan. Jag hade mått jättedåligt av det som 8-åring. Jag kanske var känslig, men vuxna i min omgivning respekterade tydligen ändå det eftersom jag slapp såna upplevelser.
  • lillabruden

Detta med möhippor som blir jobbiga kommer ofta åter här på BT...trist...

TS, det spelar ingen roll vad andra tycker och tänker (speciellt dina "vänner") för du kände dig kränkt och du har rätt till att känna det du känner! Otroligt barnsligt och väldigt udda av dem att nu inte komma på ditt bröllop bara för att du inte tycker det är skitkul att visa upp pinsamma bilder (som för övrigt kanske inte är pinsamma men ger kanske ångest)

Jag hoppas att alla vänner lyssnar på bruden, men som många också säger måste ju bruden säga ifrån....men vissa klarar inte det helt enkelt och det förstår jag...

Trist att dem inte ens lyssnade på din fästman!!!

• agtiwi

Dålig stil av dina vänner att inte lyssna på vad din blivande sagt. Sen kan man ju undra hur nära vänner ni egentligen var från första början när de inte kan ta till sig det du sagt, utan i stället struntar i att komma på bröllopet.
    I övrigt blir jag lite fundersam, som alltid i dessa trådar om möhippor. I denna tråd får du kritik för att du inte sagt till ordentligt hur du ville ha det samt att du inte sagt i från ordentligt. Går man in på nästa tråd om möhippor står det att läsa att det näst intill är fult att ha önskemål om sin egen möhippa. Konstigt? Ja, enligt min mening!
    Var och en har rätt till sina känslor, känner man sig kränkt så är det så. Då är det viktigt att det kommer fram till de berörda så att de verkligen förstår.

• Kotten1981

Jag tycker att ens kompisar faktiskt bör känna en såpass väl att de VET om du är en "klä ut i Bunnydräkt och kyssa grabbar på stan " brud eller en " softa på SPA " tjej. Vissa tjejer tycker ju det är helkul med en crazy möhippa inklusive utklädning, kidnappning, pinsamma upptåg etc, medan andra tycker att en normal kväll på krogen känns betydligt bättre. Vad jag vill få fram är att kompisarna faktiskt borde veta vilken sort du är!

Tycker synd om dig; jag hade också blivit ledsen. Jag har sagt sen länge att jag INTE vill klä ut mig i konstiga dräkter etc, och min förhoppningsvis blivande brudtärna VET detta och skulle aldrig gå med på en massa sådant.

Jag vet inte riktigt hur du skall göra, att känna sig så kränkt och ledsen måste vara skit. Märkte de ingenting under hippan?? Kanske borde du tala med dem, om inte annat för att lätta ditt hjärta. Kram!

• nennesjuttioåtta

Men måste det vara svart eller vitt? Man kan ju ha gjort en möhippa som passade bruden MEN jag tycker ändå att man gott kan bjuda på sig själv så pass att man kan ha en slöja på sig en sån dag. EN (1) dag i livet, handlar det om.

Hon som fick rida som var hästrädd tyckte jag var mycket värre än att få spöka ut sig! Förväntar ni er att alla vänner ska göra en toppendag till er och ni ska bara få vara snygga - för vem? Andra karlar? ni ska väl gifta er! En "normal kväll" på krogen kan ni väl göra när som helst och varje helg efter att ni gift er, om ni vill det.

Jag var på en möhippa där bruden var en typiskt spa-brud. Hon fick naturligtvis ha slöja på restaurangen men fick ta av sig den på krogen och det gjorde hon också. Men sen tog hon på sig den igen för hon fick så mycket positiva reaktioner - okända och/eller bekanta som gratulerade henne (annars klagar vissa ju på det också), önskade lycka till, hon fick toka sig hur mycket som helst utan att någon tänkte att "Åh herregud vad gör XXXX?" och hon inte var en i mängden som på vilken vanlig krogkväll som helst.

Är jag ute på krogen så blir jag alldeles varm i hjärtat när jag ser möhippor, åååh vad roligt att få en sån dag igen, det skulle jag kunna döda för! Där alla vänner suttit och tänkt ut flera månader i förväg vad de ska göra för MIIN skull, att de har åkt långt för MIN skull, att de är där för MIN skull och visar sin kärlek. Det är verkligen MIN dag, inte bröllopet, det är ju VÅR dag (hör på den, bridezillas). Bjuder man på sig själv då och då så blir livet mycket roligare.

Märk väl, jag tycker inte man ska gå med på vad som helst bara för att det är möhippa. Vill man inte sälja grejer på stan så ska man inte behöva utsättas för det. Det ska som sagt vara anpassat till bruden men med all uppoffring som vännerna gör så är väl det inte för mycket begärt att man i alla fall har ett genomskinligt tygstycke på huvudet.

Sen har min man varit på svensexa där brudgummen reagerade som TS, trots att han själv varit med på min mans svensexa som var mycket värre förnedring och då var det helt OK, tydligen. Efter vad han skrek till dem på kvällen så tyckte vi (kompisar med respektive) först att då struntar vi i att komma på bröllopet eftersom han var så otacksam, men vi gick ändå eftersom man vill ju vara vänner även i framtiden trots att han är som han är.

• BlivandeFruF

Min syster och brudtärna har iaf frågat mig hur jag känner inför det här med möhippa, vad jag förväntar mig, och jag har sagt att jag inte vill bli förnedrad med att sälja kyssar och vara utspökad och dylikt. Eftersom vi är de bästa vänner kan hon helt relatera och förstår precis vad jag menar. Hon kommer definitivt inte ordna någon hippa där jag får göra något som jag inte vill. Men vi kan också ha en väldigt rak dialog med varandra om vad vi gillar/inte gillar och det gör nog att missförstånd lättare undviks.

• Kotten1981

Jag traskar gärna runt i slöja lr liknande och bjuder absolut på mig själv, men till en viss gräns! Jag behöver inte alls vara "snygg" ( och vaddå förresten, även efter mitt giftermåpl tänker jag fortsätta försöka se FAB ut, lägger ju inte ned det projektet bara för att jag "har mitt på det torra".. ). Och enbart en krogkväll hade känt lite torrt, det håller jag med om.

Skulle dock bli ledsen om jag behövde klä ut mig i tight trikådräkt och springa runt på stan och göra pinsamheter...då hade jag upplevt att mina polare inte känner mig för fem öre.

• nennesjuttioåtta

kotten1981
    hahaha, ja, jag menade ju inte att bara för att man är gift så ska man inte göra sig fin längre, men förstår att det kunde tolkas så.

Jag kunde ju tycka att jag var för outklädd, fick bara fula kläder, och det gör det ju lite mer pinsamt eftersom folk inte vet om man skämtar eller om man ser ut så där men bara har riktigt dålig smak. Hellre för mycket spandex än dåligt matchat.

När vi haft möhippor så har dagen varit utspökad men kvällen varit fin med special-tshirt MEN med slöja/tiara eller på kvällen, det är ju en bra kompomiss för då är man mest söt.

• Kotten1981

Nennesjutioåtta: Så sant..har aldrig sett det så hehe. Tänk om nån tror att man ALLTID klär sig så, hemska tanke. :D Det där med möhippor kommer nog alltid vara omtvistat. Hm. Men viktigast av allt är väl kanske att den blivande bruden får en toppenkväll - spandex eller inte.

• nennesjuttioåtta
    Kotten1981 skrev 2009-07-09 11:11:29 följande:
    Nennesjutioåtta: Så sant..har aldrig sett det så hehe. Tänk om nån tror att man ALLTID klär sig så, hemska tanke. :D Det där med möhippor kommer nog alltid vara omtvistat. Hm. Men viktigast av allt är väl kanske att den blivande bruden får en toppenkväll - spandex eller inte.
    ja, absolut!
Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)