• Peridot

Otacksamma jag.....(långt)

Känner mig som världens mest otacksamma människa...mina vänner hade ordnat möhippa för mig i lördags, något som jag alltid kännt en stor motvilja mot, avskyr verkligen att spökas ut och utsättas för saker som jag upplever som förnedrande. Nu har jag länge pratat med min blivande om detta att jag absolut inte vill gå och vara orolig för något sådant, han lovade därför att tala om för mig nnär hippan skulle bli.Han gjorde även så " i smyg" så jag visste att på lördagen skulle det bli men inte detaljer om vart vi skulle eller så. Han lovade mig även att han pratade med dom att det inte skulle bli några pinsamheter. På lördagen kommer dom 4 kompisar som åkt 25-30 mil samt min syster. Fjärilarna i magen lugnade jag med att det inte skulle vara någon fara. Gissa vad som händer! fram kommer skräpkläder, hemskt smink slöja och tiara i plast! Precis allt jag verkligen inte ville. Försöker fint avstyra men de vägrar och jag min idiot får så dåligt samvete att de gjort så mycket för min skull så jag sitter och försöker hindra tårarna att rinna när de spökar ut mig och fotar massa vidriga bilder. Sedan bär det iväg till ett spa, något som hade varit underbart om de inte prackat på mig en vidrigt seconhand baddräkt och slöjan. NU sitter jag och mår så fruktansvärt dåligt, har grinat stora delar av dagen för att jag känner mig så jäkla vek som inte hindade dom och är arg på alla som får mig att känna mig smutsig, förnedrad när dom vet att jag inte ville.
    Varför kan man inte ha en möhippa och bara träffas och har det roligt? Mår så skit att jag ska avboka konsultationstiden hos frissan imorgon som jag sett fram emot så länge. Känns som så mycket är förstört. Hur i hela friden ska jag få folk att ge fan i att visa bilderna från hippan på bröllopet? Det klarar jag bara inte? Att försöka på ett vänligt sätt säga " detta vill jag inte" verkar inte funka. Måste jag bli arg o kanske såra folk/ göra mig ovän?

• Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)
  • Ore

Pinsamheter på stan tycker jag man ska kunna slippa, om man verkligen mår dåligt av det. Å andra sidan skulle nog många må bra av att släppa på sin egen betydelse, och inse att det inte är så farligt att göra bort sig. Det är dock skillnad mellan att behöva göra totalt förnedrande saker som att "hångla med en lyktstolpe" framför sina barn, och att göra saker som är litet pinsamma.

Senaste möhippan jag var på skulle bruden sälja rosor, hon tyckte det var litet småpinsamt men hon kastade sig in i det med liv och lust och sålde alla sina rosor inom tio minuter. Folk verkade tycka det var KUL med möhippor, och hon var nöjd sedan, hon hade haft litet noja men var stolt över sig själv efteråt!

Det hjälpte ju då att vara klädd så att det är uppenbart att det är en möhippa. Kanske även en "blivande brud"-skylt eller liknande runt halsen?

Jag har även varit på möhippor där vi skippat pinsamheter på stan, eftersom personen i fråga verkligen inte skulle uppskatta det. Men någon form av utklätt har det alltid varit.

Hur som helst verkar det ha blivit en tråkig situation mellan TS och hennes vänner, hoppas ni kan lösa det.

• lillabruden

sälja rosor är ju fint!
    Jag fasar över att sälja "mustittar" eller pussar!! Har jag sagt ifrån att jag sätter mig på rumpan med armarna i kors och vägrar! Däremot är jag med på det mesta konstigheter som är -skoj- inte förnedrande!

• Kotten1981

Sälja rosor låter jättekul!

• Bride in the city
    Ore skrev 2009-07-09 11:36:14 följande:
    Det är dock skillnad mellan att behöva göra totalt förnedrande saker som att "hångla med en lyktstolpe" framför sina barn, och att göra saker som är litet pinsamma.
    Varför ingår det pinsamma moment överhuvudtaget? Varför har det överhuvudtaget utvecklats en sed att man ska göra saker som är pinsamma? Och om bruden inte tycker det är pinsamt, skulle möhippeanordnarna tycka att det vore lika kul då? Nej, de väljer ju momenten som de tror kan uppfattas som pinsamma av bruden. Ja, själva poängen ligger för många möhippor i att utsätta bruden för pinsamheter i någon form, sedan ska man då få sin "belöning" i form av mat och dryck.

Det är för mig obegripligt hur man kan vilja utsätta en vän för detta allt mer utbredda flockbeteende som går ut på att kontrollera en dag och inte göra det utifrån brudens villkor.

Apropå att släppa på sin egen betydelse; det är kanske snarare de som planerat möhippan som ska släppa på sin egen betydelse? De får väl acceptera att det inte är deras idéer som ska sitta i högsätet, utan fokus bör väl ändå vara på att umgås och ha trevligt helt enkelt. Att alla ska ha skoj runt en brud som inte trivs men ändå försöker hålla god min i elakt spel för att hon ska vara glad över att vännerna ville ta ut henne på stan och sälja kondomer...är det inte något glaet med den bilden. Den ahr inget att göra med att bruden bara ska få allt för att hon är brud, det handlar väl om vanligt vett och respekt för varandra.

Det är tur att man är 40+ och ens väninnor också, de har inget intresse av att stå och se mig sälja kondomer/sjunga med en mössa i handen på centralen osv. Kan inte säga att de brudar jag sett sett lika glada ut som sällskapet kring dem i dessa situationer. Får mig att tänka på nollningar och hur dessa trappades upp med tiden.

Som ett ivrigt Sex and the city -fan så kan jag inte påminna mig om några elaka möhippor bland tjejerna. Bara drinkar och vackra kläder ute på lokal.
  • nennesjuttioåtta

Är varje avsnitt av SATC en möhippa, alltså?

• shakynose

På de möhippor jag varit med på har det enda "förnedrande" inslaget varit att bruden fått ha en slöja, och det var inte särskilt förnedrande alls!
    Uppdrag med belöningar (roliga sådana, som är anpassade efter brudens personlighet) och sedan mys och fest, SÅ tycker jag att en möhippa ska vara.

Om jag fått reda på i efterhand att hon inte uppskattat det så hade jag blivit rejält skamsen och ledsen och bett ordentligt om ursäkt. Inte avbokat bröllopet!!!

• lecaroline

Jag har inte läst vad alla andra skrivit innan.
    Men jag tror inte att bilderna kommer att visas på bröllopet. Det är ingen som har tid med sådant den dan!! Inte ett kort kom fram på mig eller min man på vår bröllopsdag!!

Jag tycker jätte synd om dig och jag förstår varför du gick med på det. Själv tycker jag inte att det är hela världen att bli lite utspökad och se ful ut. Men att göra pinsamheter där gick min gräns...
    Så det hade jag talat om för alla mina tjej vänner att då skiter jag i det och i värsta fall drar jag hem!!
    Det gick tydligen in för jag slapp allt sådant.

Kan inte du bjuda dina vänner på en lugn trevlig liten extra möhippa som du själv styr över och kan få njuta så som du hade tänkt??!!

Fokusera nu på allt roligt som ska hända och skit i detta!!

• nennesjuttioåtta
    shakynose skrev 2009-07-09 13:35:42 följande:
    På de möhippor jag varit med på har det enda "förnedrande" inslaget varit att bruden fått ha en slöja, och det var inte särskilt förnedrande alls!Uppdrag med belöningar (roliga sådana, som är anpassade efter brudens personlighet) och sedan mys och fest, SÅ tycker jag att en möhippa ska vara. Om jag fått reda på i efterhand att hon inte uppskattat det så hade jag blivit rejält skamsen och ledsen och bett ordentligt om ursäkt. Inte avbokat bröllopet!!!
    precis!!

Däremot: om man gjort enligt ovan och haft en kanonkul dag som alla trott varit lyckad, och man efteråt får veta att bruden är missnöjd och hellre hade velat gå på spa och ätit på fin restaurang så hade jag blivit ganska sur faktiskt. Är inte ens vänners insats (planering, tid, pengar mm) mer uppskattad än så?
  • nennesjuttioåtta

fast man kan ju inte bjuda in till sin egen möhippa, då får man väl kalla det något annat. Styr inte brudarna över tillräckligt på "sin" dag redan som det är?

Jaha, ja jag hade gärna velat åkt till NY på min möhippa, jag bokar å sen får de som verkligen älskar mig (så man vet vems ens riktiga vänner är) betala min biljett och följa med för att fira mig. Så ska jag bara dricka coola drinkar och gå omkring i snygga kläder och kindpussa.

• nano86
    nennesjuttioåtta skrev 2009-07-09 13:53:39 följande:
    fast man kan ju inte bjuda in till sin egen möhippa, då får man väl kalla det något annat. Styr inte brudarna över tillräckligt på "sin" dag redan som det är? Jaha, ja jag hade gärna velat åkt till NY på min möhippa, jag bokar å sen får de som verkligen älskar mig (så man vet vems ens riktiga vänner är) betala min biljett och följa med för att fira mig. Så ska jag bara dricka coola drinkar och gå omkring i snygga kläder och kindpussa.
    Jag tycker man kan bjuda in, men då får man snällt stå för alla kostnader också Blir kanske lite dyrt för dig då :-P
Svar på tråden Otacksamma jag.....(långt)