• enkeli84

Lite annorlunda tråd!!!!

Har inte sett detta ämne här än, men är lite nyfiken=))

Finns det fler som jag som inte vill flytta ihop innan man gift sig?
    Finns det några fler här, som är oskulda innan dom gifter sig?

Skulle vara kul och veta vad ni andra tänker som planerar bröllop, angående allt det "nya"=))

• Svar på tråden Lite annorlunda tråd!!!!
  • enkeli84

Nej jag tror bara på en Gud och det är Gud i himlen!
    Men den här tråden handlade nu inte på nåt sätt om Gud, utan av det som stod på frågan där uppe=)

didis skrev 2008-10-16 22:06:06 följande:
    För mig är det samma sak att tro på tomten och utomjordingar som att tro på gudar, vare sig det är den kristne guden, Oden eller några av alla de tusentals gudar som folk har trott på under årens lopp.Du tror troligen inte på alla de andra gudarna, jag har bara valt att inte tro på den kristne guden heller.Gunnars existens har jag dock lättare att acceptera
  • älskarlivet

Men du har fortfarande inte svarat på det jag skrev.. Jag är troende, men det kanske jag inte får vara eftersom jag är sambo..?

enkeli84 skrev 2008-10-16 22:10:39 följande:
    Nej jag tror bara på en Gud och det är Gud i himlen!Men den här tråden handlade nu inte på nåt sätt om Gud, utan av det som stod på frågan där uppe=)
  • enkeli84

Men jag har ju sagt att det är upp till var och en att välja hur man vill leva! Det är väl inte jag som bestämmer om du är troende och sambo eller inte=)
    Om du är troende så är det ju bra=) Och är du lycklig med att vara sambo, så är det din sak! Bar för att du är sambo behöver jag inte vara det!
    Vi har olika åsikter om den här saken så vi får respektera varandra för det=)

älskarlivet skrev 2008-10-16 22:15:25 följande:
    Men du har fortfarande inte svarat på det jag skrev.. Jag är troende, men det kanske jag inte får vara eftersom jag är sambo..?
  • Duchess

Som svar till ts:

Jag respekterar åsikten att man inte vill ha sex innan vigseln. Jag är själv uppvuxen i ett kristet sammanhang, och där var det självklart att man väntade.... på papperet, alltså. När jag blev lite äldre så insåg jag att det faktiskt var ganska få som inte hade sex innan de gifte sig.

Problemet jag ser med att vänta handlar inte om att man eventuellt skulle vara sexuellt inkompatibel. Sånt tror jag löser sig. Däremot vet jag att det finns många par där framför allt tjejen har haft svårt att "ställa om" från att sex inte är tillåtet till att sex är okej. Det är inte jättelätt att ställa om kropp och själ till att njuta av sex när det under hela livet fram tills dess varit förbjudet....

• MulleNuh

Jag respekterar ditt val ts. Absolut.. Starkt.

Men nog kan man jämföra gud med tomten eller Gunnar i flen.

• enkeli84

Ja jag håller med dig i det du skriver!
    Men saken är iallafall för min del den att ingen har sagt att jag måste göra så här, även om jag har vuxit upp i ett kristet hem.. Jag har alltid fått välja vad jag vill göra osv...
    Och har man inte uppfattat sex fel, så tror jag inte det är nåt problem...
    Jag vet många som uppfattar sex som nånting fult mycket beror på det att hur dom blivit uppfostrade!
    Men jag tycker absolut inte sex är nånting fult!!!
    Jag tycker att det är nånting otroligt vackert mellan en man och kvinna! Och jag har iallafall inga problem med att njuta av sex med min man när vi väl har gift oss=)
    Det är ju det som är meningen med sex=)
    Tack för din kommentar=)

Duchess skrev 2008-10-16 22:37:08 följande:
    Som svar till ts:Jag respekterar åsikten att man inte vill ha sex innan vigseln. Jag är själv uppvuxen i ett kristet sammanhang, och där var det självklart att man väntade.... på papperet, alltså. När jag blev lite äldre så insåg jag att det faktiskt var ganska få som inte hade sex innan de gifte sig. Problemet jag ser med att vänta handlar inte om att man eventuellt skulle vara sexuellt inkompatibel. Sånt tror jag löser sig. Däremot vet jag att det finns många par där framför allt tjejen har haft svårt att "ställa om" från att sex inte är tillåtet till att sex är okej. Det är inte jättelätt att ställa om kropp och själ till att njuta av sex när det under hela livet fram tills dess varit förbjudet....
  • glad och sprudlande

Tack ni som håller med om att man ska få ha sitt liv för sig själv. För att förenkla samtalet om mitt inlägg för er andra så skedde det ingen skilsmässa för min del och eftersom vi inte skilde oss och jag nu ska gifta mig igen så kanske ni själva kan räkna ut vad som hände. Just det...min man blev sjuk och överlevde inte utan fick inte leva kvar på den här jorden mer. Sånt händer. Det är en del av livet. Jag har valt att fortsätta mitt liv och har funnit en man som jag älskar och som älskar mig så nu gifter vi oss.

Jag kommer även i framtiden att tro att man ska vänta med sex till efter man har gift sig men tycker att alla fritt får välja hur man vill göra. Jag tror på en Gud som låter oss fatta våra egna beslut. Vi väljer själva om vi vill göra som Han planerade det eller inte. Tror man inte på Gud så väljer man det också.

Och nej, man kan inte jämföra tron på tomten med en tro på Gud.

• glad och sprudlande

Vill bara för att det inte ska bli en diskussion av det också att jag anser inte att skilsmässa är fel. Det finns anledningar till att man skiljer sig. Man ska inte vara tvingade att leva tillsammans om det sker saker inom äktenskapet som inte är bra för en av parterna eller båda två. Däremot tycker jag att det tas för lätt på det. Att folk skiljer sig lite för snabbt men det är en helt annan diskussion.

Och så måste jag kommentera på att frågan i tråden är om det finns några andra som valt den här vägen till äktenskapet och tankar kring det och inte om man ska ha sex före äktenskapet eller inte.

kommer säkert på något mer att säga men snart startar de om servrarna så det är ingen idé att försöka sig på att skriva.

hej hej

• Henriks älskling

Glad och sprudlande: måste få säga att jag beklagar. Även att jag beklagar att du var "tvungen" att berätta det för oss här inne. Lycka till med din man! Kul att se folk som väljer att leva enligt det de tror på och står för det. Tydligen är det ett laddat ämne.
    Och jag håller fast vid att jag tycker att vissa frågor är smaklösa, vare sig ordet är fritt eller inte. Det är min rättighet i all denna yttrandefrihet.

glad och sprudlande skrev 2008-10-16 23:57:17 följande:

Tack ni som håller med om att man ska få ha sitt liv för sig själv. För att förenkla samtalet om mitt inlägg för er andra så skedde det ingen skilsmässa för min del och eftersom vi inte skilde oss och jag nu ska gifta mig igen så kanske ni själva kan räkna ut vad som hände. Just det...min man blev sjuk och överlevde inte utan fick inte leva kvar på den här jorden mer. Sånt händer. Det är en del av livet. Jag har valt att fortsätta mitt liv och har funnit en man som jag älskar och som älskar mig så nu gifter vi oss.Jag kommer även i framtiden att tro att man ska vänta med sex till efter man har gift sig men tycker att alla fritt får välja hur man vill göra. Jag tror på en Gud som låter oss fatta våra egna beslut. Vi väljer själva om vi vill göra som Han planerade det eller inte. Tror man inte på Gud så väljer man det också.Och nej, man kan inte jämföra tron på tomten med en tro på Gud.
  • Duchess

Jag menar inte att de personer jag känner till som haft svårt att "ställa om" ansåg att sex var något fult. De hade precis samma åsikter som du beskriver här nedan.

Men kroppen och själen är luriga saker. Det är faktiskt inte helt självklart att man kan njuta av sex från en dag till en annan när man har jobbat så länge på att försöka avstå..

enkeli84 skrev 2008-10-16 22:56:42 följande:
    Ja jag håller med dig i det du skriver! Men saken är iallafall för min del den att ingen har sagt att jag måste göra så här, även om jag har vuxit upp i ett kristet hem.. Jag har alltid fått välja vad jag vill göra osv...Och har man inte uppfattat sex fel, så tror jag inte det är nåt problem...Jag vet många som uppfattar sex som nånting fult mycket beror på det att hur dom blivit uppfostrade!Men jag tycker absolut inte sex är nånting fult!!!Jag tycker att det är nånting otroligt vackert mellan en man och kvinna! Och jag har iallafall inga problem med att njuta av sex med min man när vi väl har gift oss=)Det är ju det som är meningen med sex=)Tack för din kommentar=)
  • enkeli84

Jag beklagar det där med din man=( Hemskt! Men nu har du hittat kärleken igen och jag önskar er all lycka i världen för det förtjänar ni verkligen!!!!
    Och lessen för att frågan stäldes till dig, för det där är din privatsak, och ingen av oss främlingar här på nätet hade med det att göra!!!
    Bra att du fortsätter leva ditt liv, för det hade din man velat, och att du fortsätter vara lycklig det är jag helt säker på!!!
    Det är ju det jag försökt komma ut med, som du skrev vi väljer själva vad vi gör och inte gör! Vi har fått FRI vilja att bestämma över sakerna i våra liv!!!!
    Alla har en egen vilja att tro på Gud eller inte! Och alla har en egen vilja att välja om man vill leva som Gud planerat eller inte!!!! För som du skrev så tvingar inte Gud oss göra saker, utan Han har gett oss FRI vilja att välja hur vi vill leva!
    Precis man kan inte hålla på och jämföra Gud med nåt annat!!!!

Håller med dig i det du skriver! Folk tar för lätt på skillsmässa, bara för att många inte funderar på varför dom gifter sig!
    Man ska inte ens ha skillsmässa som ett alternativ i sitt huvud när man gifter sig, som någon här skrev förut!
    Visst händer det saker och ting i livet ibland som gör att man inte kan leva tillsammans, det håller vi nog alla med om men det ska inte vara första man gör bara för att man inte nån dag är nöjd med den andra!
    Vissa förklarar saken att ja om mina känslor har dött för den andra människa så har jag rätt att skilja mig, för då är den människan död för mig!? Då har man inte förstått alvaret med att ge löften "tills döden skiljer oss åt"

Sen har jag en sak till som jag undrar, varför gifter vissa människor sig i kyrkan, om man inte tror på Gud!?
    Om jag inte hade trott på Gud så hade jag väll hållt mig så långt borta från en kyrka som möjligt! Men men som sagt handlade inte ämnet om det här!!!

Tack, finns vissa människor nu som förstått vad den här tråden handlade om=)

glad och sprudlande skrev 2008-10-16 23:57:17 följande:

Tack ni som håller med om att man ska få ha sitt liv för sig själv. För att förenkla samtalet om mitt inlägg för er andra så skedde det ingen skilsmässa för min del och eftersom vi inte skilde oss och jag nu ska gifta mig igen så kanske ni själva kan räkna ut vad som hände. Just det...min man blev sjuk och överlevde inte utan fick inte leva kvar på den här jorden mer. Sånt händer. Det är en del av livet. Jag har valt att fortsätta mitt liv och har funnit en man som jag älskar och som älskar mig så nu gifter vi oss.Jag kommer även i framtiden att tro att man ska vänta med sex till efter man har gift sig men tycker att alla fritt får välja hur man vill göra. Jag tror på en Gud som låter oss fatta våra egna beslut.
    Vi väljer själva om vi vill göra som Han planerade det eller inte. Tror man inte på Gud så väljer man det också.Och nej, man kan inte jämföra tron på tomten med en tro på Gud.
    [/citat]

glad och sprudlande skrev 2008-10-17 00:14:39 följande:
    [citat]
    Vill bara för att det inte ska bli en diskussion av det också att jag anser inte att skilsmässa är fel. Det finns anledningar till att man skiljer sig. Man ska inte vara tvingade att leva tillsammans om det sker saker inom äktenskapet som inte är bra för en av parterna eller båda två. Däremot tycker jag att det tas för lätt på det. Att folk skiljer sig lite för snabbt men det är en helt annan diskussion.Och så måste jag kommentera på att frågan i tråden är om det finns några andra som valt den här vägen till äktenskapet och tankar kring det och inte om man ska ha sex före äktenskapet eller inte.kommer säkert på något mer att säga men snart startar de om servrarna så det är ingen idé att försöka sig på att skriva.hej hej
  • enkeli84

Och ingen behöver nu ta åt sig av det jag skriver.. Jag säger bara mina egna tankar och åsikter om saken.. Det behöver inte betyda att alla ska tänka likadant!

Och vill gärna att vi håller oss till ämnet!

Ha en trevlig dag alla=)))

• Maria2009

Jag tillhör skaran av människor som inte tycker att sex och kärlek hör ihop. Tycker mest att det är skönt att ha provat andra, både i förhållanden och med mer tillfälliga kontakter, innan jag träffade min blivande man. Det har gjort mig säker på vad jag vill och inte i sängen, mer självsäker helt enkelt. Och det är som någon sa i ett tidigare inlägg; funkar inte sexet i ett förhållande blir det lätt att det överskuggar allt annat.

Sex är ju inte heller bara till för att vi ska fortplanta oss, varför finns det då inte bara straighta människor här i världen? Många här inne pratar om sex som nåt fint mellan man och kvinna, varför inte prata om det som något fint mellan människor rent allmänt?

Och gällande "första gången" så är det väldigt, väldigt överskattat...

• didis
    enkeli84 skrev 2008-10-17 12:56:02 följande:
    Sen har jag en sak till som jag undrar, varför gifter vissa människor sig i kyrkan, om man inte tror på Gud!?Om jag inte hade trott på Gud så hade jag väll hållt mig så långt borta från en kyrka som möjligt! Men men som sagt handlade inte ämnet om det här!!!Tack, finns vissa människor nu som förstått vad den här tråden handlade om=)glad och sprudlande skrev 2008-10-16 23:57:17 följande:
    Nu fortsätter jag lite OT...

Varför man gifter sig i kyrkan som icketroende har jag heller aldrig förstått. Vi tror inte på några gudar (eller tomten men dock på att det finns en Gunnar i Flen) och har följdaktligen inte döpt våra barn eller tänker gifta oss i kyrkan.

Att säga att tro på tomten är skilt från att tro på gudar är inte respektlöst, jag repsekterar både tometroende och gudstroende sålänge personerna inte försöker omvända mig eller låter deras val påverka mitt liv.

Så go for it girls om ni tycker det känns bra att vara oskulder!
  • älskarlivet

Min sambo är inte troende men vi kommer gifta oss i kyrkan ändå..

didis skrev 2008-10-17 15:16:46 följande:
    Nu fortsätter jag lite OT... Varför man gifter sig i kyrkan som icketroende har jag heller aldrig förstått. Vi tror inte på några gudar (eller tomten men dock på att det finns en Gunnar i Flen) och har följdaktligen inte döpt våra barn eller tänker gifta oss i kyrkan.Att säga att tro på tomten är skilt från att tro på gudar är inte respektlöst, jag repsekterar både tometroende och gudstroende sålänge personerna inte försöker omvända mig eller låter deras val påverka mitt liv.Så go for it girls om ni tycker det känns bra att vara oskulder!
  • MissieA
    enkeli84 skrev 2008-10-17 12:56:02 följande:
    Jag beklagar det där med din man=( Hemskt! Men nu har du hittat kärleken igen och jag önskar er all lycka i världen för det förtjänar ni verkligen!!!!Och lessen för att frågan stäldes till dig, för det där är din privatsak, och ingen av oss främlingar här på nätet hade med det att göra!!! Bra att du fortsätter leva ditt liv, för det hade din man velat, och att du fortsätter vara lycklig det är jag helt säker på!!!Det är ju det jag försökt komma ut med, som du skrev vi väljer själva vad vi gör och inte gör! Vi har fått FRI vilja att bestämma över sakerna i våra liv!!!!Alla har en egen vilja att tro på Gud eller inte! Och alla har en egen vilja att välja om man vill leva som Gud planerat eller inte!!!! För som du skrev så tvingar inte Gud oss göra saker, utan Han har gett oss FRI vilja att välja hur vi vill leva!Precis man kan inte hålla på och jämföra Gud med nåt annat!!!!Håller med dig i det du skriver! Folk tar för lätt på skillsmässa, bara för att många inte funderar på varför dom gifter sig!Man ska inte ens ha skillsmässa som ett alternativ i sitt huvud när man gifter sig, som någon här skrev förut!Visst händer det saker och ting i livet ibland som gör att man inte kan leva tillsammans, det håller vi nog alla med om men det ska inte vara första man gör bara för att man inte nån dag är nöjd med den andra! Vissa förklarar saken att ja om mina känslor har dött för den andra människa så har jag rätt att skilja mig, för då är den människan död för mig!? Då har man inte förstått alvaret med att ge löften "tills döden skiljer oss åt" Sen har jag en sak till som jag undrar, varför gifter vissa människor sig i kyrkan, om man inte tror på Gud!?Om jag inte hade trott på Gud så hade jag väll hållt mig så långt borta från en kyrka som möjligt! Men men som sagt handlade inte ämnet om det här!!!Tack, finns vissa människor nu som förstått vad den här tråden handlade om=)glad och sprudlande skrev 2008-10-16 23:57:17 följande:
    Jag tror inte att någon har skilsmässa i sitt huvud i ett lyckligt förhållande och inför ett äktenskap. Jag tog upp skilsmässan av en anledning: att dem finns och för att man inte kan vara blind och säga "en skilsmässa kan inte drabba mig för att vi älskar varandra så mkt". Jag antar att de flesta som gifter sig vill leva med varandra resten av livet och "tills döden skiljer en åt", så jag tycker ju klart att man ska kämpa för sitt äktenskap. Det jag försöker säga är att det finns fler skäl till en skilsmässa än trohet och misshandel, och jag undrade för att jag ville veta hur ni funderade inte för att dömma er utan bara för att jag är nyfiken på hur andra tänker.
  • glad och sprudlande

Jag känner att just otrohet och misshandel är de självklara anledningarna till skilsmässa. De flesta andra sakerna kan man prata om. Men i vissa fall är det ju så att den ene inte är villig att arbeta på relationen eller inte alls förstår att det finns ett problem och då kan det ju vara väldigt svårt att lösa. Men att man inte är lika förälskad längre är ingen anledning som jag ser som godtagbar för det där med kärlek går upp och ner och det vet vi nog alla som lever i en relation eller är på väg att bo tillsammans. Ibland känns allt lite jpbbigare men då ser man till att göra ngt som är stärkande och så fortsätter man så tills det känns bättre. Detta är inget naivt tänkande från min sida utan något jag lärde mig i mitt förra äktenskap. Kärlek får man arbeta på.

Idag har jag beställt de sista blommorna till dekroationerna och pratat med min tjejkompis som har hand om dekorerandet av lokalen. Det kommer att bli sååååå fint. Mina favvofärger som är djuprött och plommonlila (så nära höstfärger jag kan komma som inte gillar orange och sånt). I går blev jag klar med bordsplaceringen och alla personbeskrivningar på alla 80 gäster. Puh sicket jobb men ojoj vad roligt. Nu är det mest småpill kvar och sen bär det av till Köpenhamn där vi gifter oss och sen fest här i Göteborg två dagar senare. Kommer bli toppen!

• enkeli84

Glad och sprudlande:

Precis!! Nästan allt går att lösa med vilja och tålamod! Bra skrivet!=)
    Känslor går upp och ner hos oss människor.. Ibland älskar vi den andra människan så mycket att vi kan inte få nog av honom/henne!! Ibland tål vi inte att se människan och tycker att det är världens mest irriterande människa!
    Men vi är bara människor som sagt med känslor som går upp och ner...
    Huvudsaken är ju att vi i vårt hjärta fortvarande ska veta att vi älskar den människan vi valt att leva med, och är villiga att kämpa med det svåra, och dom problem som kommer på vägen! För dom kommer säkert för eller senare!
    Men för äktenskapet ska man som sagt kämpa, kämpa och åter kämpa!=)

Åhh va roligt att ha nästan allt klart=)
    Det blir säkert jätte vackert=)))
    När gifter ni er?

• glad och sprudlande

Vi gifter oss den 29 oktober och har festen den 31. Så det är snaaart!! Imorgon kommer min sömmerska (moster) från USA och ska börja sy min klänning. Just det...jag har ingen klänning än. Hon är jätteduktig så den blir klar på några dagar. Jag tror inte att ajg kommer att fatta att jag ska gifta mig förrän jag står där och provar min klänning som jag själv har designat. Sååå spännande.

När gifter ni er?

• enkeli84

Åhh det var inte lång tid kvar för er=))
    Vad spännande!! Oj så du har designat din klänning, coolt=))
    Det blir en helt undebar känsla när du får pröva din klänning=)

Vi gifter oss en månad efter er=) Så jag kommer efter här heheh 29 november var datumet för oss=)
    Sen flyttar vi till finland efter bröllopet.. Så det kommer bli en massa massa förändringar i mitt liv, spännande det här=)

glad och sprudlande skrev 2008-10-17 19:16:00 följande:

Vi gifter oss den 29 oktober och har festen den 31. Så det är snaaart!! Imorgon kommer min sömmerska (moster) från USA och ska börja sy min klänning. Just det...jag har ingen klänning än. Hon är jätteduktig så den blir klar på några dagar. Jag tror inte att ajg kommer att fatta att jag ska gifta mig förrän jag står där och provar min klänning som jag själv har designat. Sååå spännande.När gifter ni er?
Svar på tråden Lite annorlunda tråd!!!!