• enkeli84

Lite annorlunda tråd!!!!

Har inte sett detta ämne här än, men är lite nyfiken=))

Finns det fler som jag som inte vill flytta ihop innan man gift sig?
    Finns det några fler här, som är oskulda innan dom gifter sig?

Skulle vara kul och veta vad ni andra tänker som planerar bröllop, angående allt det "nya"=))

• Svar på tråden Lite annorlunda tråd!!!!
  • enkeli84

Henriks Älskling:
    Jag håller med dig i det du skriver!
    Kärlek för mig är inte sex! Precis så som du skriver...
    Det är så mycket mer än så! För att man älskar någon, så vill man ju ha sex med den andra personen.. Men skulle vi inte ha sex med varandra, så skulle jag ändå välja att leva med min m2b! Sex är inte allt i livet, fast det är en viktig del av det när man gift sig! Men för att jag ska veta om jag om min m2b skulle passa ihop sexuellt vill jag inte testa nu. För jag tror även så som du säger att när man älskar varandra så kommer förståelsen och kärlek vill ju varandras bästa som du skrev=) Och jag skulle absolut aldrig kunna testa flera andra människor för att se vem jag passar bäst ihop med, det är helt enkelt inte jag! Och skulle vi inte passa ihop sexuellt, så har vi ändå lovat att älska varandra i nöd och lust.. Och då är det bara att börja diskutera vad man vill ha och vad den andra vill ha och så gör man så gott man kan så blir det bra! Övning ger färdighet;)
    Och jag respekterar att nån annan eller dom flesta tänker väl annorlunda i den här saken.. Men andra måste även respektera att det finns andra som tänker så här=)

• passionsblomman

Henriks älskling skrev 2008-10-16 08:03:16 följande:

Måste bara få inflika att jag har svårt att förstå resonemanget nedan (men respekterar det, då jag vet att många tänker så). Kärlek är inte sex. Jag gifter mig av kärlek till min underbara älskling och skulle göra det om vi så aldrig skulle ha sex. För att jag vill vara med honom och dela mitt liv med honom, vad som än kommer, i nöd och lust.Sen är det ju självklart att med kärlek i ett förhållande så kommer förståelse för varandras bästa i sänghalmen, för kärlek vill den andras bästa. Jag tror även att det kan vara så att om man väntar med sex så kan man lära känna varandras andra sidor på ett helt annat sätt. Sex tenderar att "ta över". Man kan släta över problem tillfälligt med sex. Ja, sex är helt enkelt väldigt starkt, det måste alla här inne hålla med om. peace
    Tack för formuleringen1 Jag har grunnat lite sedan igår på det där, och jag vill gärna säga att jag inte tänker så utan att verka asexuell eller pryd eller så. Väl talat, jag håller helt med.
  • MissieA

Kärlek är inte sex men för min del är sex en del av kärleken eftersom man kommer varandra väldigt nära och då menar jag inte endast kroppsligt utan känslosamt med. Sen är det ju inte bra när sexet tar över helt och ett föhållande endast handlar om sex, men jag skulle inte vilja leva i ett förhållande utan den sexuella biten just på grund av det jag sa tidigare, men man kanske måste uppleva det för att förstå..

• Henriks älskling
    MissieA skrev 2008-10-15 23:07:05 följande:
    Vi tar löftena på största möjliga allvar jag och min m2b men jag skulle inte kunna leva med någon som inte gör mig lycklig bara pga av några löften.
    Jag gifter mig inte med min blivande för att jag vill att han gör mig lycklig. Jag gifter mig med honom för att jag älskar honom och vill göra honom lycklig.
  • glad och sprudlande

Nu har jag inte läst alla 73 inlägg men jag tillhör gruppen inte bo tillsammans innan man gifter sig. Vi gifter oss den 29 oktober och efter det flyttar han in hos mig. Jag har varit gift innan så jag är inte oskuld men det är han. Vi är helt övertygade om att det är det enda rätta att vänta tills man är gift. Det är så det är tänkt känner jag.

Så du är inte ensam...

• Hammerman

glad och sprudlande skrev 2008-10-16 17:06:09 följande:

Nu har jag inte läst alla 73 inlägg men jag tillhör gruppen inte bo tillsammans innan man gifter sig. Vi gifter oss den 29 oktober och efter det flyttar han in hos mig. Jag har varit gift innan så jag är inte oskuld men det är han. Vi är helt övertygade om att det är det enda rätta att vänta tills man är gift. Det är så det är tänkt känner jag. Så du är inte ensam...
    Osökt funderar man ju på vad som gick fel med det första äktenskapet?
  • glad och sprudlande

Just det...om du vill dryfta bröllopsplanering och annat så maila gärna. Alltid roligt.

• MissieA

Henriks älskling skrev 2008-10-16 17:06:01 följande:

Jag gifter mig inte med min blivande för att jag vill att han gör mig lycklig. Jag gifter mig med honom för att jag älskar honom och vill göra honom lycklig.
    Du har nog inte förstått mig Haha! klart jag älskar min m2b och vill göra honom lycklig, vill hans bästa och finnas där för honom i bra och dåliga stunder. Jag är inte självisk utan båda ska vara lyckliga för annars är det ingen mening med ett äktenskap.

Det jag menade var att man inte ska stanna i ett olyckligt äktenskap för ingen vinner på det, speciellt inte barn om man nu har några för om föräldrarna inte älskar varandra hur ska barnen lära sig vad kärlek är.
  • glad och sprudlande

Hammerman1: Kan nog känna att andra inte riktigt har med den saken att göra faktiskt men så har ju folk ofta inte riktigt hyffs nog att förstå vad som är privat och inte.

Kan i alla fall tala om att det inte hade något att göra med vad jag tror på eller mina åsikter om äktenskap. Vi var gifta i tio år och har en underbar dotter tillsammans. Men ibland händer det saker som man inte kan påverka och då blir det som det blir.

Att bo tillsammans eller inte gör ingen skillnad för hur ett äktenskap blir. Sex före äktenskapet avgör inte heller hur ett äktenskap blir. Jag har hela min kompiskrets och lite till som bevis på detta så jag vet.

Jag förstår absolut att bo tillsammans före man gifter sig känns som en säkerhet på att man sen vet att man klarar ett liv tillsammans och anser att alla får välja själva hur man vill göra med den saken.

Kommunicerar man med varandra och inte räds att ta upp sånt som känns lite jobbigt så klarar man sig alltid. Ett äktenskap bygger på bra kommunikation, vänskap och självklart sex.

Jag ser fram emot att få leva ihop med min blivande man. Och jag vet att vi kommer att vara lyckliga. Och vad som hände i mitt förra äktenskap har ingen annan med att göra. Det väljer jag själv vem jag vill berätta för.

tjoho!

• Hammerman

Tycker bara det är lite lustigt att du skiljt dig när resonemanget som förs brukar vara något i stil med "inget sex före äktenskapet = evigt äktenskap". Skilsmässa brukar ju inte ses på med blida ögon i sådana kretsar.

Svar på tråden Lite annorlunda tråd!!!!