Jag skulle skilja mig om jag skulle bli misshandlad av den andra för som sagt då skulle jag inte anse att han älskar mig! Och vid otrohet skulle jag definitivt skilja mig!
Men jag tänker så här, många gånger i livet går våra känslor upp och ner.. Ibland älskar man den andra personen så mycket att man inte hittar ord, ibland tål man inte se den personen.. Känslorna går upp och ner, men man vet i sitt hjärta att man älskar den personen man valt att leva sitt liv med..
Och man ska ju vårda sitt äktenskap, så att man inte börjar glida ifrån varandra... Men skulle det nu iallafall hända, så ska man direkt man märker det, försöka förhindra det och prata med varandra om att varför det blivit så... Och man ska försöka lösa den delen, så att det inte går så långt att man vill skilja sig...
Ett äktenskap är ju som sagt nånting man måste vårda varje dag, och som någon klok sa att man måste förälska sig många gånger om och om igen i samma person för att äktenskapet ska vara lyckligt! Efter 20-30 år med samma person kan det ju bli ibland säkert stunder då man inte tål varandra.. men man ska se till att fixa det innan det går aldeles för långt...
Och försöker man alltid tänka på varandras bästa, så är det ju alltid åt rätt håll=)
MissieA skrev 2008-10-15 23:07:05 följande:
Så nu undrar jag vad du menar med att man inte har rätt att skilja sig, var går din gräns? Är det vid otrohet och misshandel??För tänk så glider ni ifrån varandra.Alltså jag är också troende men jag tror inte att det måste hålla bara för att man har avgett löften inför gud. Vi tar löftena på största möjliga allvar jag och min m2b men jag skulle inte kunna leva med någon som inte gör mig lycklig bara pga av några löften.