• blivandefruvike

gift sig ungt?

hur många här inne har gift sig ungt?

jag är själv snart 19 och ska gifta mig.
    tycker ni de är ungt? lr hur gammla va ni själva när ni gifte er?

• Svar på tråden gift sig ungt?
  • kattbrud

gifte mig första gången när jag var 20 år, nu ska jag gifta mig igen är då 26 år. Men jag tror att detta kunde ha hänt även om jag varit 30 när jag gifte mig första gången.

• f1bride

Har inte läst hela tråden, men jag ska gifta mig och är 19 nu. Kommer vara 20 när jag går till altaret. Tycker inte det är ungt, det är lagom för mig. Så roligt att kanske kunna få fira guldbröllop och sådär

Tycker att skaffa barn är ett större steg, flera som gått i samma årsklass som mig skaffar nu.. tycker det är mer ansvarsfullt, jag menar; man kan skilja sig, men har man barn tillsammans är man för all framtid bunden vid varandra (och barnet så klart).

• lindahallman

jag är oxå snart 19 år (i juli) och ska gifta mig i augusti

• 080505 1

Bara man vet vad man ger sig in i så tror jag inte det spelar någon roll om man är 19 eller 35. Jag gifte mig när jag var 22, ett av mitt livs bästa val!!!

• FoxyLoxy

Ska först och främst billigt erkänna att jag har inte läst alla svaren i tråden... så för eventuell upprepning bes det om ursäkt;)

Jag kommer att gifta mig för andra gången nu i september- jag är 26 och m2b 42.

Förra gången jag gifte mig var jag 21 och dåvarande m2b 21... om man är för ung och gifta sig eller inte handlar mycket om egen mognad,(Den reela åldern över den faktista åldern) min dåvarande m2b var definitivt för ung att gifta sig och inse vad vi faktiskt gav oss in på... (Själv tyckte jag att jag var tillräckligt mogen- men fördel/nackdel med att bli äldre, man inser att man nog inte visste allt för mycket trots allt)

Inför mitt kommande äktenskap kan jag säga att jag har funderat både en, två och till och med tre gånger och försökt verkligen vrida och fundera på om det är rätt person, tid m.m... svaret har ni säkert listat ut )

Slutligen! Känns det bra för er BÅDA och ni har liknande värderingar när det gäller äktenskapet så "shoot" och njut av ert liv tillsammans.

• xxs

Sålänge man känner att man vill leva med personen, så varför inte?
    Visst kanske man borde ha gått igenom lite "prövningar" för att se till så att man klarar av svåra situationer tillsammans. Det tycker JAG är en viktig del när man bestämmer sig för att leva resten av sina liv tillsammans. Jag är 19 nu och när vi gifter oss i sommar. Känns inte som det är något vi rusar in i, även fastän vi inte varit ett par så länge. Det känns rätt, helt enkelt.

• dixx

visst e de ungt att vara 19år men har man varit tillsamans med sin blivande man nog länge så man känner att man trivs å att det e den stora kärleken så klart att man ska slå till. åldern har ingen betydelse i kärleken . du kan va 50år å gifta dig å de kanske bara håller i ett år. Å skit i vad andra säger. gör som ni känner. Finns så mycket fördomar å oskrivna regler nästan om att man ska va si å så gammal när man gifter sig å si å så gammal när man skaffar barn. De e inte ålden som visar kärlek eller kunnande de e mogenheten å viljan. tycker jag.

• Miu

Jag har inte läst tråden så detta kanske ni redan har läst.

Men jag tycker att det är mkt värre att gifta sig fort i förhållandet än att gifta sig när man är ung.

Vi ska inte gifta oss än men ett bra ex i alla fall. Vi har varit ett par i 6 1/2 år och vi är 21 och 24år. Skulle vi gifta oss nu så tror jag att vi är att säkrare kort än ett par som har varit tillsammans i 2 år och är 33år

• Mooniz

Bara läst TS.

Jag tycker inte det finns något "för ungt" med att gifta sig. Så länge man är myndig och att det känns rätt så är det väl inga problem! Det är en störra grej att få barn, då man måste ta hand om ett liv i flera år.

Jag och karln planerar att gifta oss, jag kommer hinna fylla 20år och han är 31år.

• flybell

vi kommer vara 22 och 26 när vi gifter oss, vi har varit tillsammans sedan jag var 16 och väntar andra barnet nu till sommarn

• chamor

Bara en fråga lite nyfiket.. hur många av er som gifter er ungt gifter sig till viss del av t.ex. religiösa skäl, kulturella skäl m.m.? :)

• matildaochniklas

Jag kommer vara 21 år när jag gifter mig. Inte av ngt religöst eller kulturellt skäl.

chamor skrev 2008-05-21 13:03:07 följande:
    Bara en fråga lite nyfiket.. hur många av er som gifter er ungt gifter sig till viss del av t.ex. religiösa skäl, kulturella skäl m.m.? :)
  • MissieA
    chamor skrev 2008-05-21 13:03:07 följande:
    Inte jag heller, bara av kärlek
  • chamor

va bra :) undrade bara. vi är religiösa men gifter oss av kärlek! :)

• MissieA

Jag kan förstå att en del gifter sig av kulturella eller religiösa skäl men jag tror att det oftast handlar om kärlek faktiskt iaf här i Sverige.

• Emmas syster

har man hittat rätt finns väl inte ngt för ungt

men hade jag gift mig med den jag trodde var rätt vid 20 så hade jag varit en olycklig kvinna idag...

gifte mig vid 26 och hoppas att det kommer hålla hela livet (guldbröllop ska man väl hinna med? även om man inte är 20 vid vigseln?)

• MissieA

Emmas syster skrev 2008-05-21 18:34:18 följande:

har man hittat rätt finns väl inte ngt för ungtmen hade jag gift mig med den jag trodde var rätt vid 20 så hade jag varit en olycklig kvinna idag...gifte mig vid 26 och hoppas att det kommer hålla hela livet (guldbröllop ska man väl hinna med? även om man inte är 20 vid vigseln?)
    Smart tänkt!! Det beror verkligen på när man träffar den rätte och inte om man är ung eller gammal.
  • Skottdagen2008

Jag tycker att ungt är mer ett mått på mognad och hur länge man varit ihop.

T.ex. att gifta sig inom 2 år tycker jag är för ungt oavsett om man är 20 eller 30. Det beror mer på att man ännu är "dopad" av hormoner som ser till att man är förälskad.

Har man gått igenom 5 eller fler år ihop så ser jag det som helt OK oavsett ålder på personen.

Så ung för mig är mognad på personen och ålder på förhållandet.

Jag hade t.ex. aldrig gift mig när jag var 20-25 år (fast jag hänger ihop med samme man än ) för jag tyckte det var en ålder då så mycket hände i livet, utbildning, jobb, flytt, karriärer, m.m. och känner man att det är rätt varför stressa in i ett giftermål.

Lycka till

Svar på tråden gift sig ungt?