• blivandefruvike

gift sig ungt?

hur många här inne har gift sig ungt?

jag är själv snart 19 och ska gifta mig.
    tycker ni de är ungt? lr hur gammla va ni själva när ni gifte er?

• Svar på tråden gift sig ungt?
  • weddinggirl08

Precis. Att gifta sig och sen ångra sig är ändå inte hela världen. Att ångra sin partner som man skaffat barn med följer en själv och barnet under hela livet.

• hanjoh

här är en i samma ålder jag fyller 19 i år
    men det spelar väl ingen roll, ni älskar ju varandra!

• paradisfågel
    weddinggirl08 skrev 2008-04-08 14:56:36 följande:
    Precis. Att gifta sig och sen ångra sig är ändå inte hela världen. Att ångra sin partner som man skaffat barn med följer en själv och barnet under hela livet.
    Kan inte göra annat än att hålla med!
  • MissieA
    Carmilla79 skrev 2008-04-08 14:16:12 följande:
    Jag har en kompis vars föräldrar gifte sig när de var 19 och de har varit ihop i 43 år nu. Personligen tror jag inte jag skulle varit redo att gifta mig kring 20, men det beror nog på att för mig var ju allt ganska fokuserat på att ha slutat gymnasiet och se fram emot universitetsstudier. Jag kände till par som flyttade ihop vid 19 och det fanns ju många som flytta ihop med sin partner i tidiga 20-årsåldern. Då tror jag det funkar att gifta sig också om det känns rätt, men det är nog bra att tänka igenom noga så man verkligen känner att det är rätt val. Precis som man ju ska när man flyttar ihop med någon. Sen tog ju många av förhållandena slut, men vissa höll ju och är gifta nu. Så olika!Själv är jag ju lite gammaldags och känner att jag bara vill flytta ihop med en kille om jag kan se framför mig att vi kommer förlova och gifta oss i framtiden. För mig är flytta ihop = förstadie till förlovning. Men det är jag nog ganska ensam om att tänka så.
    Det är du inte jag tänker så med för för mig är det lika jobbigt att flytta ifrån varandra som det är att skiljas och därför tycker jag att det är lika stort att vara sambo som att gifta sig.
  • RebeckaSvensson

Jag är 19 fyller 20 två månader efter bröllopet. :)

Och jag håller med förresten, barn borde man inte skaffa så lätt om man har svårt att tänka sig att gifta sig med partnern...

• sommarbrud 080802

Jag och min m2b har nyligen blivit 24 respektive 26. Så de åldrarna kommer vi vara i när vi gifter oss.

Är många runt oss som tycker de är för tidigt (vänner) men vi har varit tillsammans i 5år och 5½ när vi gifter oss. Vi har en son som fyller 2år samma månad vi gifter oss. Tycker absolut inte att de är för tidigt. Och speciellt inte när vi har barn tillsammans och varit förlovade i 3år.

Vad säger ni!?

• sommarbrud 080802

Glömde skriva att de är absolut inte tidigt att gifta sig vid 19års ålder. Man gifter sig när man känner sig mogen för det. Åldern ska absolut inte spela roll. Man ska gå på känslan.

• Carmilla79

Jag vill bara tillägga att jag inte heller tror att alla behöver "leka av sig". Det är ju definitivt något individuellt! Jag har lekt av mig, men det var absolut inget jag någonsin kände var ett behov för mig så sätt. Visst, jag ansåg väl för min egen utvecklings skull att det kanske inte vore dumt att ha haft åtminstone något förhållande bakom mig för att ha kunnat samla på mig lite erfarenhet, men jag gick ju aldrig in med tanken "Nu ska jag ha X antal förhållanden/strul/flirtar etc innan jag slår mig ner med Mr Right". Det fick bli som det blev.

Att skaffa barn är verkligen ett stort steg och inget jag tror man ska göra lättvindigt. Det är ju ändå ett liv man ska ha ansvar för resten av sitt eget liv. Och jag håller med om att jag inte riktigt förstår mig på tanken att det är mer skrämmande att gifta sig än att skaffa barn...

MissieA,
    Alla mina kompisar anser man ska flytta ihop innan man gifter sig, och jag har sett en oerhörd stor massa folk flytta ihop hur som helst så fort de träffat någon ny. Att flytta ihop innan man gifter sig har jag inga problem med, men som sagt, jag vill bara göra det om jag ser att det kan leda till förlovning och giftermål. Sen vet man självklart aldrig vad framtiden för med sig. Det kan ju skita sig också... men jag vill helst försöka undvika att flytta ihop med varenda pojkvän jag har (som jag sett min kusin göra. Fasligt mycket in-och utflyttande har det blivit för henne!).

Jag är nog lite gammaldags också på sättet att jag inte riktigt förstår mig på de som förlovar sig utan minsta tanke på att gifta sig. Då anser jag att man lika gärna kan strunta i förlovning. Och likadant skulle jag själv inte förlova mig och sedan vänta 10 år på att gifta mig. Då kan jag lika gärna skippa förlovningen och bara vara sambo, funkar ju minst lika bra! Och NEJ, jag ser inte alls negativt på de som gör så, utan mer att jag själv inte ser poängen med det om det skulle handla om mig. Jag kan mycket väl strunta i en förlovning, men om jag förlovar mig så vill jag gifta mig åtminstone inom några år, inte vänta i ytterligare 10...

• MissieA

Carmilla79 :

jag håller med dig om att många blir sambos och inte ser allvaret i det och jag är själv en sån person att jag bara vill vara sambo när jag menar något allvar med förhållandet vilket jag nu gör, vi är förlovade och planerar att flytta ihop någon månad innan bröllopet. Jag inser att vad som helst kan hända och att skilsmässa kan hände även om man inte tror det, men jag skulle bara inte kunna bli sambo efter att känt en person i 2 veckor, men det är sån jag är som person.

Jag tycker att man ger en fel bild till dem unga när man accepterar att dem blir sambos och skaffar barn hur som helst meeeeeen att man är på dem om dem vill gifta sig vid 18, för som alla säger är barn en större grej.

• Tutik och Prasart

Jag kan fatiskt hålla med dig om att gifta sig är stort.
    Men jag tycker faktiskt att skaffa barn oxå är stort.
    Men vilket är störst igentligen?

weddinggirl08 skrev 2008-04-08 14:40:44 följande:
    Konstigt va? Gifta sig är ju såå STORT o allvarligt så det måste man vänta med men skaffa barn är inte så farligt... Hmm, bakvänt egentligen Inga påhopp nu, gjort det själv haha Tutik och Prasart skrev 2008-04-08 14:27:09 följande:
Svar på tråden gift sig ungt?