• blivandefruvike

gift sig ungt?

hur många här inne har gift sig ungt?

jag är själv snart 19 och ska gifta mig.
    tycker ni de är ungt? lr hur gammla va ni själva när ni gifte er?

• Svar på tråden gift sig ungt?
  • ohlala

Nej! Det är lika stor chans att äktenskapet håller om man är 18 eller 108! all kärlek är bra kärlek!!! Basta alla moraltanter!

• 26maj2007

Håller med brud2009

att det är viktigt att man känner varandra väl innan man tar steget till giftemål och framförallt när man ska skaffa barn.

Ibland kan man läsa att vissa kännt varandra hela livet, sen barnsben så kan man gifta sig direkt eller skaffa barn. men det viktiga då är ju att tänka på att man ska fungerar ihop under samma tak. Blir en helt annan relation tillvarandra när man lever vardagen tillsammans.

själva gifte vi oss förra våren och strax efter fira vi 9 år tillsammans.

• MissieA
    April2oo9 skrev 2008-03-29 10:17:57 följande:
    Jag förstår inte varför de flesta här "förklarar" sig i sina inlägg. Oavsett ålder är väl kärlek ändå kärlek. Det finns inget som säger att mitt äktenskap har stötte chans att gå åt helvette än min mammas (hon gifter sig i år och jag nästa år)
    Kärlek ÄR kärlek oavsett ålder sååå är det bara.. Jag tycker att den här tråden är bra och atta dem flesta förklarar och uttrycker sina känslor, för det bevisar bara att det finns kloka och mogna unga brudar på BT, som en del tror att det inte finns hehehehe..
  • April2oo9

Klart det finns :) lär finnas fler mogna unga brudar än vad det finns mogna unga föräldrar

• bumblebee jonis

Tycker som många fler att det inte spelar någon roll hur gammal man är när man gifter sig! Detär inte åldern som bestämmer hur ett förhålande/giftermål kommer att gå!

Det som jag tycker spelar roll är hur man känner för varandra.

Jag är 27år och min M2B 28år och vi har varit tillsammans i 7år.
    Vi flyttade ihop efter 2 månader. Vi har tre barn tillsammans (var 22 år när jag blev gravid första gången)och det för mig personligen är ett större steg att ta en att gifta sig. Barnen binder oss ihop för alltid! Vad som än händer.

Vi har varit med om en hel del tillsammans. Mycket glada, positiva och roliga saker men även en del mindre roliga saker.

Man växer ju tillsammans och känns det rätt och underbart så ÄR det det!

Lycka till!

• Duchess

Är man 108 när man gifter sig så lär nog inte äktenskapet hålla så länge, av förklarliga skäl

Jag är säkert en moraltant, för jag skulle vilja påstå att jag sett statistik som visar att äktenskap där en eller båda parterna är väldigt unga vid giftemålet håller sämre än äktenskap där båda är lite äldre (typ över 30). Jag ska se om jag kan hitta någon länk. Själv tycker jag inte att det låter orimligt. Hur man än vänder och vrider på saken så tror jag att de flesta av oss vet mer om vilka vi är och vad vi egentligen vill när vi blir äldre. Det betyder inte att det är kört bara för att man gifter sig ung - det finns många strålande exempel bara i min egen omgivning på äktenskap där båda varit unga och de än idag (sisådär 20 år senare) fortfarande är kära i varandra

ohlala skrev 2008-03-29 11:00:21 följande:
    Nej! Det är lika stor chans att äktenskapet håller om man är 18 eller 108! all kärlek är bra kärlek!!! Basta alla moraltanter!
  • esset50
    Duchess skrev 2008-03-29 14:41:52 följande:
    Är man 108 när man gifter sig så lär nog inte äktenskapet hålla så länge, av förklarliga skäl Jag är säkert en moraltant, för jag skulle vilja påstå att jag sett statistik som visar att äktenskap där en eller båda parterna är väldigt unga vid giftemålet håller sämre än äktenskap där båda är lite äldre (typ över 30). Jag ska se om jag kan hitta någon länk. Själv tycker jag inte att det låter orimligt. Hur man än vänder och vrider på saken så tror jag att de flesta av oss vet mer om vilka vi är och vad vi egentligen vill när vi blir äldre. Det betyder inte att det är kört bara för att man gifter sig ung - det finns många strålande exempel bara i min egen omgivning på äktenskap där båda varit unga och de än idag (sisådär 20 år senare) fortfarande är kära i varandra
    Det kan ju vara så också, att när man är ung så är man mer anpassningsbar och har större möjlighet att växa ihop.

Jag själv är mkt mer kräsen idag och tycker att jag har större krav på livskvalitet än när jag var 20.

Av vad jag sett i min omgivning så beror det mest på viljan att kämpa TILLSAMMANS mot SAMMA MÅL som avgör om det håller, än ålder eller antal år tillsammans. Har även sett resultatet av psykisk sjukdom/missbruk som visat sig flera år in i relationen, utlöst av bla ökat ansvar...
  • gustafmatilda
    April2oo9 skrev 2008-03-29 11:13:29 följande:
    Klart det finns :) lär finnas fler mogna unga brudar än vad det finns mogna unga föräldrar
    Så behöver det inte alls vara. Naturligtvis finns det många mogna unga brudar, men jag tror (vet) även att det finns många mogna unga föräldrar. Nu har jag inte barn själv men på personer i min omgivning har jag märkt att samtidigt som de blev föräldrar växt in i rollen och mognat, vilket de kanske inte gjort lika tidigt annars. Sen finns det tyvärr fall där föräldrarna INTE mognat in i rollen, men det gäller inte bara unga utan även äldre personer. Tyvärr...
  • 16aug08

Man kan nog inte säga vad som är rätt eller fel utan det måste man ju känna och avgöra själv. Jag fyller 30 i år och för min egen del hade det varit otänkbart att gifta mig när jag var 19-20, jag var inte mogen för det och inte vår relation heller.

• watz 84

Jag har alltid sagt att jag aldrig ska gifta mig. Aldrig varit intresserad, plus att jag har föräldrar som gift och skilt sig stup i kvarten.
    MEN
    sen träffade jag min M2b. han friade efter tre månader tillsammans och allt var så rätt.
    Känner man att det är rätt och att man kan se sig själv som gammal och rynkig tillsammans så tror jag inte det spelar någon roll.
    livet är ju inte över bara för att man gifter sig /skiljer sig eller skaffar barn.

Svar på tråden gift sig ungt?