• 17jan2009

Vem ska bestämma??

Jag läste just en gammal tråd (www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2417278.html) som handlar om medbestämmanderätten som folk runt omkring tycks tro att de har när det kommer till bröllop.

Mormor tycker si, mamma tycker så och mostrarna något annat. I tråden finns hysteriska exempel på hur andra ställar krav på hur man ska göra och ha det för att de ska vara nöjda. Hur har ni det med er släkt och vänner? Vi borde verkligen stötta varandra i detta...

Så dela med er av era erfarenheter, vilka dumma kommentarer har ni fått? Hur reagerar ni på dem och tar ni striden eller har överseende??

• Svar på tråden Vem ska bestämma??
  • B & S

millanros

kanske önsketänkande kärring? sånt e så himmla negoooo, med risk för att låta som en 14is med detta ord men man blir trött på såna personer!!!

• LilyB

millanros:
    Din svärmor tar ju verkligen priset! Det var det värsta jag hört på länge!!

Man kommer alltid i efterhand på vad man skall svara såna idioter:
    - Nehej, men då har ju mina föräldrar i alla fall NÅGOT gemensamt med dina! (d.v.s. inte uppfostrat din svärmor till att vara snäll)

Acceptera inte hennes utfall mot dig, hon verkar vara en riktig energitjuv!
    Bästa tipset att hantera sådana är att "kasta tillbaka" det de säger/gör på de själva igen. Låt henne inte trycka ned dig!

• millanros
    nu har jag en låååång repotar om vad jag SKULLE ha sagt.. men de får nog bli vid nästa "konflikt" grrr.. blev så arg över att hon tog de oxå när sambon inte var där... o hon kommer jämt undan med "men jag mena ju bara väl...."
  • 17jan2009

Hur går det för er alla? Några framsteg med släkten??

Nu har jag varit hemma i lugn och ro hos mina föräldrar i några dagar och det verkar ha gjort susen. Jag hade ett långt och bra samtal med pappa som verkligen stöttade mig.

Dagen efter tog mamma själv upp bröllopet trots att hon sagt att hon inte ville prata mer om det. Det verkar som om hon har tänkt en del och sa att hon tycker att det ska bli roligt och att hon ser fram emot det.

Så just nu känns det faktiskt bra. Mamma och jag har någon slags vapenvila som jag hoppas håller i sig och pappa är med på noterna. Han har sagt att han ska prata med mamma själv snart för att se vad han kan göra.

Skönt att saker och ting faktiskt kan bli bättre ibland och inte bara värre och värre....

Styrkekramar till alla er där ute som har det jobbigt!

• millanros

vi har inte tagit upp ämnet mer me våra familjer.. lika bra det

• millanros

en kompis sa en väldigt tänkvärd sak häromdagen som har gnagt hos mig sen dess...
    " att hur mycket du än anstränger dig så kommer du inte få bröllopet du vill ha för alla andra kommer göra som de tycker tills slut ändå"
    Hon menar väl mest om jag lägger ut dukning till någon annan så kommer de inte ställa de som jag vill osv... något kommer alltid inte bli som tänkt, för att någon annan vet alltid bättre...

de är nästan så jag funderar på att rymma istället ändå... bara för att få det precis som jag vill..

• DetOrdnarSig
    millanros skrev 2008-01-11 20:16:32 följande:
    de är nästan så jag funderar på att rymma istället ändå... bara för att få det precis som jag vill..
    Fast bara för att du rymmer betyder ju inte att det blir precis som du vill. Jag tror enda sättet är att släppa taget lite när dagen väl kommer (helst kvällen innan) och acceptera att nu har jag gjort allt i min makt och nu ska all min koncentration ligga på att njuta av den här tiden, för den kommer att gå alldeles för fort oavsett.
  • DetOrdnarSig

Förtydligande angående mitt inlägg: detta betyder ju inte att ni INTE ska rymma, jag menar bara att hur man än gör kommer nog inte allt bli precis så där som man hade tänkt sig.

• millanros
    DetOrdnarSig skrev 2008-01-11 22:17:21 följande:
    Fast bara för att du rymmer betyder ju inte att det blir precis som du vill. Jag tror enda sättet är att släppa taget lite när dagen väl kommer (helst kvällen innan) och acceptera att nu har jag gjort allt i min makt och nu ska all min koncentration ligga på att njuta av den här tiden, för den kommer att gå alldeles för fort oavsett.
    Helt sant.. men chansen kanske är lite större att jag inte blir lika besviken är nog ett allt för stort kontrollfreak!!!
  • BettyB

Jag måste bara berätta vad en kompis råkade utför. Hon gifte sig för ett par år sen. Hon hade med sig en annan kompis till blomsteraffären när hon beställde sin brudbukett. Hon valde en med gula och vita blommor.

Dagen för bröllopet kommer och hon kommer till blomsteraffären för att hämta sin bukett. De lämnar fram en HELT annan bukett med andra sorters blommor, annan färg och form. Dessutom fick hon en korg med rosenblad också.
    - Det här är inte alls vad jag har beställt!
    - Jo, det står så här...

Det visade sig att den andra kompisen hade gått in och ändrat hela beställningen utan att säga något! Hon tyckte helt enkelt att den nya buketten passade bättre! Hon tyckte också att min kompis skulle ha rosenblad. Min kompis hade inte ens några brudnäbbar som skulle kunna strö ut dem! Det blev dessutom dyrare och den andra kompisen hade inte betalat mellanskillnaden! Hur f*n tänker man när man gör så?!

Min kompis vägrade att ta emot buketten. Affären hade inte inne de blommorsomhon hade beställt från början, men de gjordeen ny bukett av det det som fanns. Den blev ok men var inte lika fin som den min kompis från början hade tänkt sig.

Jösses, vilka människor det finna!

• millanros

BettyB gud vad jag hade blivit arg!!!!! hur kan man med???

• Linda och Hannes

Alltså... finns det sånna människor?! Jag hade blivit ursinnig!

BettyB skrev 2008-01-13 15:06:09 följande:
    Jag måste bara berätta vad en kompis råkade utför. Hon gifte sig för ett par år sen. Hon hade med sig en annan kompis till blomsteraffären när hon beställde sin brudbukett. Hon valde en med gula och vita blommor.Dagen för bröllopet kommer och hon kommer till blomsteraffären för att hämta sin bukett. De lämnar fram en HELT annan bukett med andra sorters blommor, annan färg och form. Dessutom fick hon en korg med rosenblad också. - Det här är inte alls vad jag har beställt!- Jo, det står så här...Det visade sig att den andra kompisen hade gått in och ändrat hela beställningen utan att säga något! Hon tyckte helt enkelt att den nya buketten passade bättre! Hon tyckte också att min kompis skulle ha rosenblad. Min kompis hade inte ens några brudnäbbar som skulle kunna strö ut dem! Det blev dessutom dyrare och den andra kompisen hade inte betalat mellanskillnaden! Hur f*n tänker man när man gör så?! Min kompis vägrade att ta emot buketten. Affären hade inte inne de blommorsomhon hade beställt från början, men de gjordeen ny bukett av det det som fanns. Den blev ok men var inte lika fin som den min kompis från början hade tänkt sig.Jösses, vilka människor det finna!
Svar på tråden Vem ska bestämma??