• 17jan2009

Vem ska bestämma??

Jag läste just en gammal tråd (www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2417278.html) som handlar om medbestämmanderätten som folk runt omkring tycks tro att de har när det kommer till bröllop.

Mormor tycker si, mamma tycker så och mostrarna något annat. I tråden finns hysteriska exempel på hur andra ställar krav på hur man ska göra och ha det för att de ska vara nöjda. Hur har ni det med er släkt och vänner? Vi borde verkligen stötta varandra i detta...

Så dela med er av era erfarenheter, vilka dumma kommentarer har ni fått? Hur reagerar ni på dem och tar ni striden eller har överseende??

• Svar på tråden Vem ska bestämma??
  • 17jan2009

17 januariKan du inte ge dom ett "eget" litet område att bestämma över?

Äntligen är det...:
    Grejen är att hon är så himla organisatorisk av sig. Jag tror inte att hon vill ha ansvar för ett område utan snarare ha koll på helheten och få styra och ställa på ett högre plan. Hon har en sån tydlig bild av vad ett bröllop är att varje sak som går emot det från oss blir en strid där hon visar sitt ogillande på något sätt.

Jag tror att hon innerst inne tycker att det skulle vara pinsamt inför vännerna i hennes egen generation om hennes dotter arrangerade bröllop och fest som inte följer etiketten och traditionen. Som att vi inte "visste bättre".

Jag bryr mig inte om sånt, men det är jätteviktigt för henne.

• also

Ingen mer än du och din blivande man har rätt att bestämma oavsett om det finns folk som sponsrar eller inte.

• also

Min mamma har förövrigt en massa åsikter om det mesta men jag bryr mig inte om det. Det är vår dag inte hennes

• 17jan2009

Men är det värt att offra en nära relation för en bröllopsdag? Jag vill inte såra henne mer än jag kanske måste ju.

Problemet är kanske att de inte ser det som "sponsring" utan som något annat, jag vet inte ens vad...

• augustibrud08

Jag tycker nästan att det låter som att du och din mamma skulle behöva prata med en tredje part, en person som inte känner er och som kan se det hela från ett mindre känslomässigt perspektiv. Det kanske låter drastiskt att gå i samtal, men det kan vara jättebra och det är ju så trist om din mamma ska få förstöra så mycket av glädjen med bröllopet för dig.

• also

Men det är ju er dag, vill inte ni ha den som ni vill?

• augustibrud08

Jag skulle bli fullkommligt vansinnig om min mamma betedde sig så!

• Äntligen är det min tur

Shit va tufft. Stackare.
    Men det är ju eran dag ju...

Vad säger din pappa då. Kan du inte ta det med honom... ?

• 17jan2009

Jag är verkligen inte en person som är rädd att ta hjälp med exv samtalsstöd. Jag ska fundera på det, det kanske är en jättebra idé.

Also, jo det är klart att vi vill ha den precis som vi vill, men jag vill inte såra någon heller (mer än nödvändigt). Om det nu finns saker som är viktiga för andra som man känner att man kan ta hänsyn till tycker jag att man kan bjuda på det. Det som är svårt är att veta var man ska dra gränsen.

Och precis som du skriver augustibrud så är det tråkigt att det här som skulle vara så roligt istället handlar om konflikter och att man känner sig sårad.

• augustibrud08

Ja, jag är inte heller rädd för att ta hjälp utifrån och jag tror jag skulle göra det. Som sagt, din energi ska inte läggas på att försöka tillfredsställa mamma, utan på att planera för ditt livs största dag - ERT bröllop!

Lycka till och hoppas verkligen att det här löser sig så att ni kan planera med glädje och att även din mamma kan vara med lagom mycket.

KRAM!

Svar på tråden Vem ska bestämma??