Hormoner är opålitliga (och onda :D). Ibland har jag blivit dålig samma dag jag börjat, ibland har jag inte fattat det förrän efter att jag slutat, men jag börjar aldrig mer :).
Nä, handfatet är ju mycket bättre. Mindre kladd och bara att spola bort, i toan kan det hända att det flyter upp igen, ser ruskigt ut.
Jag blir inte öm, så jag har nog inga råd där. Visst, kan bli lite öm om jag velat byta snabbt och varit mindre varsam, men det går fort över och är nog inte det du tänker på. Ibland har det känts konstigt när jag sitter eller så, men det har berott på att jag satt in koppen fel.
Hittade det där jag tänkte på, klipper in:
pH-värdet i slidan höjs under mens, vilket är en anledning till att en del kvinnor plågas av svamp under eller direkt efter mens. Menskoppanvändning kan göra så man blir kvitt detta problem. Vid svårbotat svamp kan man prova att skölja koppen i utspätt äppelcidervinäger (1 tsk till 2,5 del vatten) eller använd utspätt Molkosan (finns i hälsokostbutiker) som innehåller mjölksyrebakterier. Om du använder trosskydd tillsammans med menskopp använd trosskydd med bomullsskikt som andas.