• mammen

mensskydd?

Jag har lite dåligt koll på marknaden vad gäller mensskydd (använder sällan det själv).

Nu skulle jag behöva köpa bindor till tonårsdottern men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag tror nog på såna platta bindor, men vilka är bäst för en "nybörjare"? På "min" tid såg ju alla bindor ut som blöjor. :D

• Svar på tråden mensskydd?
  • picachu

Pickolina:

Sweet! Ska börja hamstra till kommande generationer, haha!

*gäsp*

...sova

• tattar-Emma

Berätta hur det går =)

• S-T

Hejhej alla!

Jag använder helst tampong, själv... Det blir många olika för mig under en mens! Superplus, plus, normal och mini/lightflow. (Kan tipsa om lightflow, de är tunnare än mini, men lite längre) Och trosskydd de sista två dagarna.

OB blir "min tampong", men har även använt de man köper på ÖB i påse för 35 kr, samt apotekets. Helt okej, om än något svårare att få in och ut.

HTH har en lotion med ph-värde 3.5-4, och slidans PH värde ligger ungefär där. Jag använder den för att få in tampongen när det är lite svårt.

Apoteket gör också bindor, som är mjuka med vingar. Deras nattbindor är *bäst*!! Så långa att de når "ända fram" och nästan ända bak på mig, något som jag oftast har problem med. De är lite tjockare än t.ex. Libresse, men jag gillar dem för de suger upp blodet så snabbt och är mjuka. Kommer i storpack och är då lite billigare.

Libresse är hårda och kantiga och skaver, tycker jag. Always är klumpiga, men deras trosskydd är bäst av de trosskydd jag provat - speciellt de långa.

Hoppas du hittat åt din dotter.

• MysEtt

Själv anänder jag binder, har aldrig kunnat med tamponger utan tycker det är svårt att få in och obekvämt när man fått in dem, inte min grej.

Har fastnat för always - för mig är dem bäst.

Tycker inte att det är något problem att idrotta eller liknande även om man använder binda.

• morgondagg

Jag inser att det var ett tag sen nån skrev här men jag måste dela med mig av mina menskoppsupplevelser.
    Jag håller helt och hållet med tattaremma om allting med menskopp. Bra, praktiskt och allt det där. Frågan om vad som händer om man vill gå ner i spagat kan jag däremot besvara. Själv har jag dansat mycket i mina dar och sitter ofta och strechar på kvällar fortfarande. Att gå ner i spagat funkar bra. MEN... Allting som orsakar muspruttar gör att min börjar läcka. Så testa innan du ställer dig på gymet eller dansklassen. Yoga skulle jag tex aldrig våga mig på med koppen i. =)

• pickolina

Muspruttar, varför får man dem??? Aldrig lyckats med...

• pickolina

Eller alltså, jag vet att de beror på luft...men eftersom jag aldrig fått dem så förstår jag ändå inte riktigt.... :) Varför skulle tex yoga göra att man får in luft eller att luft måste tryckas ut? *fniss*

• morgondagg

Eh, hur förklarar man det? ... Jo, det är ju normalt inte massa luft i muttan. Så om man tex står på alla fyra och putar med rumpan (brukar bli så för mig iaf) så särar läpparna lite på sig och så sugs det in lite luft. När man sen går tillbaks till "normal" kroppställning så trycks luften ut. Då blir det en liten prutt eftersom läpparna då ligger mot varandra.
    Kanske inte en perfekt förklaring men ett försök...
    I yoga gör man massvis med övningar där åtminstone jag ofta får muspruttar. Det verkar inte vara helt ovanligt heller vad jag har hört. Lycko dig som slipper. Kan bli pinsamt ibland. *hihi*

• silvera

Japp, Tampax finns i Sverige, docjk inte överallt, men är hur dyra som helst, som alla andra tamponger...
    De fungerar bäst för mig, som är väldigt tjock, och hatar binda.

Jag brukar köpa ett lager på semestern, då det utomlands dessutom finns två modeller, (förutom olika storlekar då) En är "lång" med pappershylsa, och den andra är "compact", med plasthylsa. Pappershylsan tycker jag är bättre, då man kan spola ner den i avloppet.

Jag har ett tips vad gäller tamponger...vare sig det är OB eller annat märke: Slå en knut längst ut på snöret, så blir det lättare att dra ut tampongen sedan!

• physalis

morgondagg

tack för varning om yogaövningarna... ;)

jag går ju som sagt och funderar på att skaffa en menskopp, men å andra sidan yogar jag väldigt mycket... hmm... det kanske är värt att prova ändå? menskoppen sitter väl fast med vakuum, och kanske minskar risken för ofrivilliga ljud om man har en större storlek som inte glappar?

Svar på tråden mensskydd?