physalis
För mig tog det lite tid att lära mig sätta in och ta ut koppen ordentligt, det är väl en nackdel. Övade på semestern när det inte gjorde så mycket att jag ibland satte den snett så det rann förbi :D. Men jag är kanske ovanligt klumpig, det tog några månader innan jag fått in snitsen med tamponger också (då var jag iofs 13 år, men ändå). Ta ut var lite lurigt i början också, det finns en pigg att dra i men jag klippte av den eftersom den var obekväm, så jag drar i själva koppen nu. Men den sitter långt ner i slidan, alldeles vid öppningen, så det är inte svårt nu när jag lärt mig tricket.
Sen gissar jag att det teoretiskt sett går att få tampongsjukan även med menskoppen, även om tillverkarna påstår att det inte finns några kända fall. Men det går ju att undvika genom att sköta hygienen och vara uppmärksam. Tror inte risken är större än med tamponger iaf.
Utom dessa två "självklara" saker vet jag inte om några problem eller risker. Det är ju en utgift förstås, 300 kronor, men du har tre månaders prövotid så om du inte gillar den får du pengarna tillbaka. Alla ser vi olika ut inuti så det kan ju hända att det inte funkar för just dig.
Koppen sitter fast med vakuum ungefär, du viker ihop den och stoppar in den och låter den veckla ut sig, då sitter den fastklämd mot slidväggarna och fångar upp allt som kommer uppifrån. En tampong suger in från sidorna också, vilket torkar ut slidan. På det sättet är koppen hälsosammare, du kan även ha den även när det nästan inte blöder alls eftersom den inte torkar ut.
Du tömmer koppen så ofta du behöver, men minst två gånger om dygnet, och tvättar av den med tvål och vatten. Om du inte har tillgång till tvål (ute tex) funkar det att bara skölja i vatten, eller i värsta fall i urin som ju är sterilt. Fast det får väl betraktas som nödfall ;). En gång i månaden, dvs efter varje mens, kokar man koppen för att sterilisera den. Utom det är det inget pyssel.
Jag tycker fördelarna är följande:
1) Praktiskt att ha 1 st menskopp som man alltid har med sig, istället för att se till att ha tamponger hemma osv. Alla har väl råkat ut för att tampongerna tar slut, men en menskopp kan inte ta slut.
2) Billigt med 1 menskopp à 300 kronor som räcker i åtta år (har jag för mig), istället för att köpa tamponger för 300 om året.
3) Bättre för kroppen, av ovannämnda orsaker.
4) Bättre för miljön med flergångsprodukter.
5) Roligare ;)
Fråga på om du undrar något mer!