• mammen

mensskydd?

Jag har lite dåligt koll på marknaden vad gäller mensskydd (använder sällan det själv).

Nu skulle jag behöva köpa bindor till tonårsdottern men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag tror nog på såna platta bindor, men vilka är bäst för en "nybörjare"? På "min" tid såg ju alla bindor ut som blöjor. :D

• Svar på tråden mensskydd?
  • jocelyn

Tack o lov har ju utvecklingen gått framåt en hel del... Jag minns dagen när de lanserade Always Ultra som var den första seriöst tunna bindan... Vi tyckte det var en världshändelse i princip :)

Always och Libresse är ju huvudkonkurrenterna på marknaden, bägge har tunna diskreta bindor med eller utan vingar och olika ytskikt osv. Vad man behöver beror ju på blödningens mängd osv. Ni kanske kan kolla utbudet på hemsidorna och så kan hon säga vilka hon vill ha? Det måste ju vara enklaste sättet.
    Många siter skickar hem gratisprov, det är bra så man kan testa sig fram.

• Lucia05

Libresse har tunna bindor i olika storlekar. Köp hem ett par olika förpackningar så hon får testa sig fram. ;)

• Pumpkin

Jag själv köper ett rosa paket med 14 bindor i från Libresse. 3mm med vingar, tycker den är helt klart bäst!

Men som jocelyn sa - gå in på hemsidorna och beställ gratisprover

• pickolina

Personligen har jag kört med tamponger sedan jag fick min mens. Skulle ALDRIG gå runt med binda! Använder enbart bindor på natten..

• picachu

Ja! Hon kan ju börja med Tampax-tamponger (finns de ens längre i Sverige :?), som har en manick som gör det lättare att föra in dem! Fast hon vår väl prova sig fram bland bindor och tampongträsket

• jocelyn

Jag använder inte bindor/trosskydd numer men när man var 12 år var det svårt att köra upp ens den minsta ob-tampongen... Kroppen behöver ju inte vara "redo" bara för att man fått mens liksom. Det är nog väldigt olika från person till person.

• pickolina

Ja det är nog väldigt olika, som jocelyn skriver.. Jag hade personligen inga som helst problem med tamponger och skulle aldrig kunna tänka mig att gå med binda... Hur som helst så tycker jag att du ska diskutera med din tonåring vad hon tycker och tänker.

Bindor som är bra är Always och Libresse. Tamponger som är bra är Ellen (med bra bakterier som hjälper till att bibehålla bakteriefloran och slippa problem) eller OB. Nu har de väl (vad jag förstått) kommit ut med en ny som liksom den gamla favoriten hade ett ytskikt som gör att den inte luddar samt är lättare att föra in?!

En stor fördel med tampong, är att man inte stänger in underlivet, vilket kan ge problem för vissa... Jag får jätte problem när/om jag anv binda.

Hur som helst... Nu har du ju fått lite tips om vad som är bra men prata med din dotter och fråga vad HON vill ha, binda eller tampong eller kanske båda. :)

• pickolina

picachu

Är inte det de som har en "inbyggd" grej som man för in tampongen med???
    Hur som helst, tror jag sett dem i Sverige, på apoteket eller i matbutiken, minns inte helt säkert.

• Ellte

Det är väl bra att prova både och... Själv är jag trettio och kan fortfarande inte ha tampong. Det är asobekvämt och jag får ont i magen. Och jag har inga som helst problem med bindor, inte på något sätt alls... En sak som är synd är bara att det blir svårare och svårare att få tag i bindor utan dessa j*la vingar ;) Jag klipper bort dem :D

• pickolina

Ellte

Jag köper alltid Always utan vingar och de brukar inte vara svåra alls att få tag på.... :) Gällande tampong så kan jag rekommendera Ellen. Jag får ofta magont av vanliga tamponger men aldrig av Ellen-tampongerna. Om du skulle vilja testa dvs... Tänkte jag skulle säga det i alla fall.. :)

Svar på tråden mensskydd?